Suzuki Vitara
Az új Vitara gyártása januárban indul, és tavaszra kerül a szalonokba
Míg Ázsiában továbbra is jelen vannak kis, praktikus, olcsó autóikkal, Európában átalakítja a brand-et a Suzuki, és elsővonalas technikával, és a korábbiaknál nagyobb méretű autókkal jelentkezik. Esztergom szempontjából ez azt jelenti, hogy két kis modellt, az SX4-et és a Splash-t elbúcsúztatják, és jövő januárban megkezdik az új Vitara gyártását. A szabadidőautó a C-osztályhoz tartozik, akár a jelenleg is gyártott S-Cross, a korábbi modellpalettából pedig csak a Swift marad. A fenti váltást sok márka végrehajtotta korábban, az 1970-80-as években a Toyota, az ezredforduló táján pedig a koreaiak, és hasonló utat járnak be majd várhatóan a kínai márkák is.
Mindez azt is jelenti, hogy a Magyar Suzuki megtalálta a 2008-as gödörből kivezető utat – mondta el kérdésünkre Krisztián Róbert operatív igazgató. Mivel a magánvásárlók nagy része eltűnt a magyar piacról, az általuk keresett termékeket kivonta a Suzuki. Ráfeküdtek ezzel szemben a flottavásárlókra, őket célozza a két említett C-osztályú modell. Az esztergomiak számítása bevált, októberre elérték, hogy az általuk forgalmazott autók 70 százalékát cégek vásárolták, s csak 30 százalék került a családokhoz. A Magyar Suzuki az idén mintegy 150 ezer gépkocsit gyárt, és a piaci bővülést meghaladó mértékben növekszik.
Nem változott az, hogy a Suzuki továbbra is az alkatrészeinek 60 százalékát az unión belülről, 50 százalékát kifejezetten Magyarországról szerzi be – mondta az operatív igazgató. Elsőkörös beszállítóik száma 75, ezek egyharmada magyar tulajdonban álló, többnyire kis- és középvállalkozás. Ők gyártják a préselt, fröccsöntött műanyag és gumi alkatrészek túlnyomó részét. A második egyharmadot nemzetközi cégek magyar leányvállalatai teszik ki. És végül vannak japán cégek, amelyek kifejezetten a Suzukit követve telepedtek le hazánkban. A magyar cégek közt van többek közt a Rába, amelynek móri gyára csaknem százféle konfigurációban szállít üléseket a Suzukinak. A magyar hozzáadott értéket növeli a gyártáson működő mérnökök tevékenysége, akik az új modellek prototípusainak a végső kimunkálásában működnek együtt a japán fejlesztőmérnökökkel.
A jövő évtől kezdve évente új modellel áll elő a cég – mondta Ryoichi Oura, az esztergomi üzem új vezérigazgatója, aki egyben a gyártásért is felel. Az új export-politikának köszönhetően jelenleg hatvan országba szállítanak, a cél száz nemzeti képviselet létrehozása.
Jámbor Gyula