sufni

Sufnituning - Így autózunk mi?! – 0. rész

2021.03.02.

Hazánk járműparkja fokozatosan korosodik, de ez önmagában még nem indok arra, hogy miért találkozni életveszélyes állapotú járművekkel az utakon. A karbantartások, javítások elmaradása a műszaki állapot romlásához vezet, ami pedig a közúti közlekedés biztonságának csökkenését idézi elő. Az új cikksorozatunkban bemutatunk pár elrettentő példát, felhívjuk a figyelmet arra, hogy mik jöhetnek szembe!

 

A KRESZ világosan kimondja, hogy a gépjárművek műszaki állapotáért az üzembentartó és a járművet vezető személy a felelős, melyet a Kormány 595/2020. (XII. 17.) Korm. rendelete a közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet módosításáról tartalmazza a büntetési tételeket az egyes műszaki hibákhoz.

A rendelet februárban már hatályos, így pénzbírság fenyeget minden veszélyes járművet vezetőt. Nem csak a közlekedésbiztonsági, hanem a károsanyagkibocsátás-csökkentő rendszerekben talált hiányosságokat és hibákat is szankcionálják.

 

 

Az sem véletlen, hogy a járműhonosítások előírásai szigorodtak, az idős vagy sok kilométert futott járműveken minden esetben el kell végezni a környezetvédelmi felülvizsgálatot, mielőtt magyar rendszámot kapnak.

A jól karbantartott járművekkel nincs probléma, viszont a műszaki hibás, törött járművek, melyek hazánkba érkeznek, kiszűrhetők.

Szintén gyakori probléma, hogy az import járművek piaci ára nincs összefüggésben a fenntartási költségekkel, így azok a prémium autók, amik új korukban 20 millió forint feletti összegbe kerültek, 15-20 évesen már ennek az összegnek töredékéért megvásárolhatók.

Amikor a karbantartásra/javításra kerül a sor, akkor mindig az autó új ára a mérvadó. Személyes véleményem szerint átlagosan az autó új árának 4-5%-át kell évente karbantartásra fordítani, az első időszakban 1-3%-kal, 10 év felett akár 7-10%-kal is számolhatunk. Nem véletlen vásárolható meg egy 25 milliós jármű 15 éves korában 2-4 millió forintért, és azon sem kell meglepődni, hogy egy lengőkar vagy légrugó százezer forintos nagyságrendet képvisel, míg egy fiatal, kisebb, szintén 2-4 millió forintos autó, aminek új ára 6-10 millió forint között volt, akár kevesebb, mint fele költségből javítható.

Autóvásárlás előtt érdemes ezeket a szempontokat is figyelembe venni, és a karbantartási költséget előre kalkulálni. Szintén segíthet egy előzetes átvizsgálás, amellyel a közeljövőben felmerülő költségek viszonylag pontosan becsülhetők.

Az autó „extralistájának” hossza is arányban van a javítási költségekkel. Egy LED-fényszóró, radar vagy sávelhagyásra figyelmeztető kamerarendszer egy apró kőfelverődéskor vagy minimális ráfutásos baleset esetén is gazdasági totálkárossá teheti a járművet, ezért a Casco-kötés is erősen ajánlott a jól felszerelt, újszerű járművek vásárlásakor.

Előre gondolkodjunk és tervezzünk, ne a problémák után fussunk.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.25
Nem szegték a kínai autógyártók exportkedvét az európai uniós vámtarifák: lendületesen nő az öreg....
2025.04.25
Az OMODA az elektromobilitás és a fenntartható közlekedés iránti elhivatottságát egy különleges....
2025.04.25
Az Audi elérkezett egy mérföldkőhöz, és továbbra is ösztönzi a körforgásos gazdaság előbbre vitelét....
2025.04.25
A Széchenyi István Egyetem közel harminc hallgatója vett részt azon a nemzetközi rövid képzési....
2025.04.25
A jó idő beköszöntével a motoros szezon is kezdetét veszi, a hosszú téli pihenő után pedig....
2025.04.25
Az EZ-60-ra keresztelt autó a kínai piacon mutatkozik be, viszont más kontinenseken is debütálni....
2025.04.25
A Škoda Auto mostantól fenntartható HVO (hidrogénezett növényi olaj) üzemanyagot használ a....
2025.04.25
A hatalmas, több mint öt méter hosszú szedán az Audi A6 e-tron, a BMW i5, a Mercedes EQE, a Tesla....
2025.04.25
Amikor csomagszállító drónokról hallunk, sokan jövőbe illő jeleneteket képzelnek maguk elé: lebegő....
2025.04.25
Elkaptak egy kerékpárost, aki Berlinben 49 kilométeres óránkénti sebességgel száguldott egy 30....