fúzió
Szerző: Heimer György
A Stellantis néven Hollandiában bejegyezett új gigász évi mintegy 8,1 millió gépkocsi összesített eladásával és az 52 milliárd dollár értékű egyesüléssel a világ negyedik legnagyobb járműgyártója. Tőkeereje elegendő lehet, hogy az előtte álló Toyota, VW és a Renault-Nissan cégekkel szemben felvegye a versenyt, finanszírozni tudja az új elektromos, illetve önvezető modellek sok milliárd eurós fejlesztési programjait.
A magyarul fénylő csillagot jelentő Stellantis égisze alá több mint tíz nagynevű márka tartozik, így a Chrysler, Jeep, RAM, Dodge, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Maserati, Peugeot, Citroen, DS. A konglomerátum „helyből” 5 milliárd eurót takaríthat meg a kutatások, alkatrészbeszerzések, platformok és erőforrások összehangolásával, közös fejlesztésével. A cégóriás első embere Carlos Tavares, aki a PSA elnöke első sajtótájékoztatóján – angol szójátékkal – hangsúlyozta, hogy „a vállalat célja nem az, hogy nagy, hanem, hogy inkább jelentős legyen (The purpose is not to be big, but to be great at what we do). Mindezzel együtt az elemzők rámutatnak, hogy a PSA-FCA súlyos kihívásokkal, mindenekelőtt fölös gyártókapacitásokkal, továbbá Kínában, a világ legnagyobb autópiacán a konkurensektől elmaradó lanyha értékesítés gondjaival néz szembe.
Tavares sajtótájékoztatóján többi közt elmondta, hogy a csúcsvezetőkből álló munkacsoport kínai akcióterven dolgozik, beleértve ebbe gyártókooperáció kialakítását helyi partnerekkel. A csúcsmenedzser ugyanakkor arra is kitért, hogy az eddigi vizsgálódásaik alapján nincs szükség gyárbezárásokra. Ez bizonyára jó hír lehet a szentgotthárdi motorgyár számára is, amelyet még az Opel alapított, s jelenleg a PSA modellekhez szállít belső égésű erőforrásokat.
Carlos Tavares (baloldalon) a PSA és John Elkann, a Fiat elnöke