Wankel

Sokszor temették, de mindig feltámadt

2023.07.14.

Ez nem mese arról, hogy mi a közös az Audiban, a Citroënben, a Mazdában és a Moszkvicsban.

Papírforma alapján zseniális találmány a bolygódugattyús motor, mégsem hódította meg az autóvilágot, elkészült a legújabb, de nagyon másképp.

Tervrajzon meggyőző volt: a háromszög alakú dugattyú nem le/fel mozog, egyszerűen csak saját tengelye körül forog, ezzel kimarad az alsó/felső holtpont, kisebb a vibráció, szélesebb a fordulatszám-tartomány. Ráadásul az egyszerűbb szerkezethez kevesebb alkatrész kellett, emiatt olcsóbb, könnyebb, ráadásul kis összlökettérfogattal is nagyobb teljesítményre volt képes, mint a hagyományos dugattyús motorok. Akkor mi a gond vele, miért nem terjedt el?

A szép elmélet után jött a gyakorlat, melynél kiderült, hogy sokkal kényesebb a kenésre, a motorolaj minőségére, miden előírás betartásával is gyorsan kopnak a főtengely siklócsapágyai és háromszög alakú dugattyú élei, annak ellenére, hogy a több lépcsős fejlesztéssel különleges betéteket kaptak a csúcspontok. Az egyre tökéletesebb anyagok és kenőolajok alkalmazása ellenére sem sikerült teljesíteni az egyre szigorúbb környezetvédelmi normákat, így a lelkes gyártók kiábrándultak és elbúcsúztak a bolygódugattyús motortól.

Pedig meseszerűen indult az autodidakta mérnökről elnevezett találmány: Felix Wankel egy XVIII. századi bolygódugattyús tűzoltószivattyú rajza alapján tervezte meg a XX. századi változatot. A különleges konstrukciót egytárcsását először egy kis NSU sportkocsiba építették, ám a kisszériás modellnél nem derültek ki a hibák: az 1964–67 között kínált Spider után a Neckarsulm-i cég megpróbálkozott a lehetetlennel és kényelmes családi kocsit fejlesztett, ám ennek tesztelése, gyártásának előkészítése túl nagy kihívás volt egy viszonylag kis vállalatnak. Az egykori motorkerékpárgyártó mégis belevágott a forradalmi termék gyártásába.

A fél évszázad után sem avult formájú orrmotoros, elsőkerék-hajtású Ro 80-as katalógusadatai és az első tesztmodellek meggyőzték a szakújságírókat, akik megválasztották az 1968-as Év autójának.

A kényelmes (4,75 m hosszú/2,86 m tengelytávú) limuzint 2x497,5 köbcentis, vagyis összesen egy liternél kisebb benzinmotorjának 115 lóerős teljesítménye dinamikusan mozgatta az 1,25 tonnás autót, az Ro, vagyis rotációs motoros modellt.

Több cég is látott benne fantáziát, a Wankel motor licenszét, így az NSU mellett Citroën, Mazda, Mercedes, Moszkvics és Wartburg modelleket is teszteltek ilyen motorokkal.

Wankel-erőforrás hajtotta a német DKW Hercules 2000W motorkerékpárt, a francia Citroën a RE-2-es helikoptert, a Staverton és a MidWest motoros sárkányrepülőit és még több kis légijárművet. Az NSU és a Citroën közös vállalata, a Comotor közösen fejlesztett kéttárcsás rotációs motorját a GS Birotor modellbe építették, ám ez 70 százalékkal drágább lett a normál változatnál, ezért 847 darab eladása után 1975-ben leállították gyártását.

Közben az NSU belerokkant forradalmi projektjébe, a céget 1969-ben felvásárolta a VW AG leányvállalata, az Audi, mely 1977 tavaszáig NSU jelvénnyel kínálta az immár 23 620 márkára drágult modellt. Ezzel véget is ért az Ro80-as 1967-1976 közözött története, melyben 37 402 legyártott és 37 242 eladott példány szerepelt.

Közben az NSU fejlesztett egy hagyományos dugattyús motorral szerelt családi modellt, melyet az 1969-es Genfi Autószalonon K70-es jelzéssel be is mutattak, a konstrukció később VW Passatként lett sikeres.

Több formatervező stúdió is látott fantáziát a bolygódugattyús motorban, így a kéttárcsás Wankel bekerült a Pininfarina, Bertone, Sbarro jelvényes sportkocsikba, mert 1975-ben 300 lóerő már bőven elég volt akár a versenyzéshez is.

Kéttárcsás, négyüléses, de nagyon másképp, mert a legattraktítvabb modellt a Bertone csapat produkálta Marcello Gandini rajzai alapján 1973-ban. A középmotoros Trapeze különleges üléselrendezést kapott. A kétajtós, négyüléses Bertone NSU Trapeze kupét 995 köbcentis, 115 lóerős teljesítményű motor hajtotta közel kétszázas tempóban, a sportkocsi hossza négy méter, magassága 1,1 méter, tengelytávja 2,43 méter,

A Mazda Toyo Kogyo 1961-ben vásárolta meg a Wankel-motor szabadalmát, a japán cég akkori vezetője, Macuda Cunedzsi utasítására külön részleg alakult a bolygódugattyús motor fejlesztésére.

Jamamoto Kenicsire projektvezető irányításával 1963-ban elkészült a Mazda Cosmo, melyet 1965-től sorozatban gyártottak kéttárcsás, 982 köbcentis, 110 lóerős L10A motorral. 1968-tól készült az R100-as kupé és Familia Rotary, majd 1970-ben az RX-2, az RX-3, 1972-től az RX-4. A tovább fejlesztett motor bekerült a Rotary Pickup, a Roadpacer, a Luce.

Az RX-5-össel valósággal berobbant a sportvilágba, ahogy az 1984-es RX7-es is, melynek 1308 köbcentis motorja 280 lóerős lett.

A japán márka legendás sikere volt a négyrotoros Wankel-motorral szerelt Mazda 787B 1991-es győzelme a 24 órás Le Mans-i versenyen.

Igazi autóikon lett a 2003-ban bemutatott RX-8-as, melyet az elődeinél jóval tisztább üzemű Renesis motor hajtott.

Az RX8-as gyártásának 2012. júniusi leállításáig közel kétmillió Wankel-motoros Mazda készült, és a cég nem adta fel. Yoshiaki Noguchi, a márka hajtáslánc-fejlesztő részlegének vezetője már az RX-Vision tanulmánymodell idei premierjén elárulta, hogy „a rotoros motor a mi szimbólumunk”.

Június 22-én hirosimai Ijuna üzemében ismét gyárt bolygódugattyús motorokat. Az MX-30 Skyactiv REV bolygódugattyús, konnektoros hibrid elektromos modell, melynek elektromos hatótávja 85 km, ami saját erőből képes növelni: a kompakt, könnyű belső égésű forgótárcsás motor egy generátort hajt, amely vagy az akkumulátort tölti, vagy szükség esetén további teljesítményt biztosít az autónak, amit mindig elektromos motor hajtja. Így a plug-in hybrid MX-30 e-Skyactiv R-EV autóban feltámadt a Mazda egyedülálló forgómotoros technológiája.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is! 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.08
Kishaszongépjárműben másfél évtizede piacvezető itthon a Ford, de személyautókból is széles a....
2025.02.08
A Debreceni Regionális Nyomozó Ügyészség közlekedés biztonsága ellen gondatlanságból elkövetett....
2025.02.08
Az Európai Bizottság jóváhagyásával az autósok immár 15 európai ország autópályáin, összesen több....
2025.02.08
Zöldmezős beruházás keretében új akkumulátoros elektromos autókat gyártó Lexus-üzem létesül Kínában....
2025.02.08
Mivel kamera rögzítette a felháborító esetet, vélhetőleg a rendőrség reakciója most sem marad majd....
2025.02.08
A sorozat történetének első kínai versenyzőjét, Csou Kuan-jüt tartalékpilótának szerződtette a....
2025.02.08
A Datahouse adatai szerint 2024 első kilenc hónapjában 107 ezer 445 új személygépkocsit és....
2025.02.08
Az M0-s autót és a 11-es főút budakalászi turbó körforgalmánál rögzítettek érdekes jeleneteket a....
2025.02.08
Az erdélyi város vezetése első Park & Ride parkolóban a belvárosinál alacsonyabb....
2025.02.08
60 év után újra az abszolút győzelmi trófeáért fog harcolni az Aston Martin Le Mansban. Nem....