Bécs

Sógorpanasz: négy év alatt negyedével drágább lett az autózás Ausztriában

2023.09.27.

A vezetés egyre inkább luxussá válik – a költségek az utóbbi időben aránytalanul megemelkedtek – írja a Kronen Zeitung című osztrák napilap.

A klímaválság mellett egyre gyakrabban merül fel egy másik érv is amellett, hogy a saját autóról a tömegközlekedésre váltsunk – mégpedig a költségek. Míg egy jelenlegi számítás szerint a tömegközlekedés költségei alig emelkedtek az utóbbi időben Ausztriában, addig a saját jármű költségei az egekbe szöktek. A városi terepjárók magas aránya hozzájárul az inflációhoz.

A Kronen Zeitung cikke. Képernyőfotó.

Míg az autós háztartások átlagos kiadásai idén negyedével magasabbak, mint 2019-ben, addig az autóval nem rendelkező háztartások költségei 12 százalékkal emelkedtek Ausztriában - közölte csütörtökön a szakszervezeti kötődésű Momentum Intézet. Míg 2019 augusztusában egy autós háztartás átlagosan 570 eurót költött tulajdonára, karbantartásra és egyéb díjakra, addig idén ez már 714 euróra nőtt.

A tömegközlekedés  verhetetlen

Az üzemanyag körülbelül 37 százalékkal kerül többe, mint négy évvel ezelőtt, autóvásárlásért 31 százalékkal, autógumikért 34 százalékkal kellett többet fizetni – magyarázta sajtóközleményében Alexander Huber, a Momentum közgazdásza. Összehasonlításképpen: A kerékpárok ára 13 százalékkal emelkedett, így 10 százalékponttal elmarad az átlagos 23 százalékos általános áremelkedéstől.

A helyi tömegközlekedés ára az elmúlt négy évben mindössze egy százalékkal, a vasúti közlekedésé négy százalékkal emelkedett.

Az autó nélküli háztartások sokat spórolnak

Általánosságban elmondható, hogy az autóval nem rendelkező háztartások lényegesen kevesebbet költenek közlekedésre. „2023 augusztusában átlagosan havi 84 eurót költöttek mobilitásukra. Ez nyolcszor kevesebb, mint az autótulajdonosoké” – mondja Huber.

A terepjárók rontják a helyzetet

Illusztráció. Forrás: ÖAMTC - Osztrák Autóklub

Fontos szerepet játszik az egyéni autóhasználat és az autóválasztás. A VCÖ nemrégiben kiszámolta, hogy a Bécsbe ingázók csaknem kétharmada kevesebb mint három kilométerre lakik a vonatmegállótól. 2015 óta megduplázódott azon SUV-k aránya, amelyek üzemanyag-fogyasztása és új ára általában magasabb, mint a hasonló nagy szedánok és kombik.

Főleg az autóval utazó férfiak és szülők

Az ÖAMTC augusztusi felmérése szerint a szülők 40 százaléka gondolja úgy, hogy autóra van szüksége az óvodába való eljutáshoz. Csupán 30 százalékuk viszi be gyalog gyermekét a bölcsődébe. „Tizenegy százalék használ kerékpárt és robogót, hat százalék pedig tömegközlekedést” – mondja Marion Seidenberger, az ÖAMTC közlekedéspszichológusa. Az AutoScout24 online autókereskedő egy felmérést mutatott be (minta: 500 fő), amely szerint minden második válaszadó autóval jár munkába vagy edzésre. Ez különösen vonatkozik a férfiakra és a gyermekesekre.

A klímajegy fellendülést okoz a vasút számára

Bécsben népszerű a kerékpár. Forrás: ÖAMTC - Osztrák Autóklub

Az osztrákok már szorgalmas tömegközlekedési utazók, ahogy a VCÖ csütörtökön közölte. Ebben az országban több mint kétszer annyi kilométert tesznek meg vonaton, villamoson és metrón fejenként, mint az uniós átlag. „Az egy főre jutó évi 1625 kilométerrel Ausztria az EU bajnoka a vasúton, míg Svájc Európa-szerte előrébb áll 1720 kilométerrel” – mondja a közlekedési klub. Valószínűleg részben a klímajegy „felelős” a fellendülésért.

És mi történik a benzinkutakon?

Augusztus óta emelkednek az üzemanyagárak Ausztriában. Az E-Control aktuális üzemanyagár-kalkulátora szerint tegnap egy liter gázolaj átlagosan 1,799 euróba került, a szuperért 1,727 eurót kellett fizetni.

Az olcsó autók kínálata csökken

Az új regisztrációk is növekedtek. 2023 januárja és júliusa között 144 256 új autót regisztráltak Ausztriában. Ez 15,7 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. Az alternatív hajtású - elektromos és hibrid - autók aránya elérte a 46,2 százalékot. A Deutsche Bank Research júliusi tanulmánya szerint ezzel párhuzamosan csökken az olcsó autók kínálata.

Ennek oka a használt autók egyre szűkösebb kínálata és a német gyártók prémium szegmensre való koncentrálása. A 2025-re tervezett új Euro7 értékesítési szabvány még drágábbá teszi a belsőégésű motorral szerelt új autókat, és az elektromobilitás irányába mutató tendencia tovább korlátozza a belsőégésű motorok választékát – írja a Kronen Zeitung.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.04
Már az iskolai szünidő kezdete előtt egy hónappal, május 13-tól sűríti a Balatonhoz induló....
2024.05.04
Használtautó tesztünk közelgő főszereplője egy Fiat Panda lesz, ez adta az ötletet a mai cikkemhez....
2024.05.04
Knezsik Istvánnal, az Autós Nagykoalíció (ANK), valamint a Magyar Gépjárműimportőrők Egyesületének....
2024.05.04
A Budapesti Rendőr-főkapitányság budai kerületi kapitányságai közlekedésrendészeti akciót tartottak....
2024.05.04
Az EU-s rendelet alapján március végén kellett volna bevezetni Szlovákiában az egynapos autópálya-....
2024.05.04
2024-ben Tim Gábor kategóriát váltott, a márkakupás sikerek után a GT autózás világa felé fordult a....
2024.05.04
Ha a felreppentett híresztelések helytállóak, akkor a kínai Great Wall Motor Co. (GWM) autógyárat....
2024.05.04
Gondoltátok volna, hogy ezért a tökéletes formáért a mi munkatársaink is megdolgoztak? - írja....
2024.05.04
Az ipari gyártás minden gazdaság motorja, a gyártóknak azonban egy jelentős kihívásra is kell....
2024.05.04
A november 4-re virradóra történt éjszakai baleset végzetes következményekkel járt: nem sokkal....