Skoda

ŠKODA RS: a sebességkultusz 40 éve

2014.06.05.

A ŠKODA márka ismerői és rajongói a „Rally Sport” betűiből származó rövidítést a különösen sportos, magával ragadó és dinamikus autókkal azonosítják. A ŠKODA RS története 1974-ben kezdődött a ŠKODA 180 RS és ŠKODA 200 RS versenyautókkal.

Korának egyik legsikeresebb versenyautója volt az 1970-es és 1980-as években a legendás ŠKODA 130 RS. Az új korszak első RS modellje, a ŠKODA Octavia RS 2000-ben mutatkozott be, majd 2003-ban a cseh gyártó piacra lépett a ŠKODA Fabia RS modellel is. A ŠKODA RS rajongók jelenlegi sztárja pedig az új ŠKODA Octavia RS, amely minden idők leggyorsabb és legerősebb Octavia modellje.

„RS modelljeink a ŠKODA márka erőgépei” – nyilatkozta Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland, a ŠKODA igazgatótanácsának elnöke. „Ez ma ugyanúgy igaz, mint 40 évvel ezelőtt. Az RS jelölés egyaránt jelzi a motorsportban elért ŠKODA sikereket, és a szériagyártású autóink közül kiemelkedő modellek nagy teljesítményét és dinamizmusát. Az RS sorozat ezeket a kiemelkedő motorsport eredményeket fejezi ki.” – tette hozzá Vahland.

1974: ŠKODA 180 RS és 200 RS – látványos versenyautók

Először 1974-ben használta a ŠKODA az RS rövidítést, mint modelljelölést. A ŠKODA 180 RS és a 200 RS modelleket tekintjük az „Ős-RS” modelleknek. Fejlesztésük hátterében az az igény állt, hogy magasabb presztízsű és több versenyautóval felálló versenysorozatban méresse meg magát a márka illetve nemzetközileg elismert márkák kihívója legyen a versenypályákon.

Csupán fél év előkészület után a ŠKODA 1974 tavaszán bemutatta három szupersportautóját (egy 180 RS és két 200 RS modellt), amelyek még ugyanebben az évben júniusban egy hivatalos motorsport versenyen, a ŠKODA Rally-ként ismert bajnokságban vettek részt. „A ŠKODA 180 RS és 200 RS modellek belépőt jelentettek a márkának a legmagasabb versenyosztályba.” – jelentette ki Michal Velebný, a ŠKODA Múzeum restaurálóműhelyének vezetője.

Ennek a tűzgolyónak a motorházteteje alatt egy kétliteres, 120 kw (163 LE) teljesítményű motort találunk felül elhelyezett vezérműtengellyel. A ŠKODA 200 RS legnagyobb sebessége 210 km/h volt. Kiemelkedő gyorsulása és magas végsebessége mellett kitűnő vezethetőség jellemezte köszönhetően az újonnan kifejlesztett hosszlengőkaros hátsó futóműnek . A váltó a Porschétól érkezett.

ŠKODA 130 RS – versenylegenda születik

A 200 RS modellel kapcsolatos pozitív tapasztalatok alapján a döntéshozók gyorsan belátták, hogy szükség van egy, a motorsport területén széles körben bevethető járműre. Egy évvel később, az 1975-ös versenyévadban megjelent a ŠKODA 130 RS a nemzetközi autóversenyek színpadán, amelyet hat kitűnő motorsportos év követett.

A ŠKODA 130 RS korának egyik legsikeresebb versenyautója volt és kemény ellenfélnek számított mind a rally, mind az egyéb versenyek világában egészen az 1980-as évek kezdetéig. Rengeteg motorsport rajongó ismeri a 130 RS-t, mint a „Kelet Porschéját”. A 130 RS sikerei erőteljesen formálták a ŠKODA hírnevét a motorsport világában és mind a mai napig hatással vannak a márka megítélésére.

A 130 RS legnagyobb sikere egy kettős győzelem volt az 1977-es Monte Carlo Rally-n a maximum 1300 cm3 hengerűrtartalmú autók versenyében illetve az Európai Túraautó Bajnokságban (European Touring Car Championship – ETCC) szerzett első hely 1981-ben. Természetesen a legfontosabb cseh versenyeken, mint a Barum Rally, a Bohemia Rally vagy a Sumava Rally, szintén számos győzelmet zsebelt be a modell.

A hátsókerék hajtású versenyautót egy 1.3 literes, négyhengeres, 103 kW (140 LE) teljesítményű motor hajtotta. A sikeres versenybeállítás többek között a Weber karburátornak, a nyolc csatornás hengerfejnek és a száraz karteres olajozásnak volt köszönhető. A versenyautó, amely kereken 4 méter hosszú, 1.72 méter széles és csak 1.34 méter magas volt, 220 km/órás maximális sebességet tudott elérni.

Amikor a 130 RS gyártása 1980-ban befejeződött, az RS korszak a cseh márkánál közel 20 évre megszakadt.

RS modellek sorozatgyártásban – ŠKODA Octavia RS (2000-2005)

Az ezredfordulón a ŠKODA egyértelmű jelét adta, hogy - ezúttal sorozatgyártásban - ismét sportos modellekkel lép a piacra, nyilvánvaló utalással az RS korszakra. 2000-ben a cseh gyártó bemutatta a ŠKODA Octavia RS modellt. Négy évvel korábban ünnepelte premierjét az Octavia, amely az első teljesen új fejlesztésű modell volt a márka történetében, amely a vasfüggöny leomlása és a Volkswagennel való szövetség után született. A ŠKODA legnagyobb számban értékesített modellje volt az első sorozatgyártású autó, amelyből RS változat is készült. Ez egyfajta tiszteletadásnak is tekinthető a ŠKODA 180/200 RS modellek, de leginkább a ŠKODA 130 RS eredményei előtt.

Az új korszak RS modellje azonnal felkeltette a vásárlók figyelmét. Még erősebb motor, kiemelkedő kezelhetőség és sportos kisugárzás, mindez egy kompakt családi autó előnyeivel kombinálva – ellenállhatatlan kombináció.

Az Octavia RS modellt egy 1.8 literes, négyhengeres turbómotor hajtotta, amelynek teljesítménye 132 kW (180 LE) és amelyhez egy ötsebességes kézi váltó társult. Az Octavia RS 0-ról 100 km/ óra sebességre 7,9 másodperc alatt gyorsított fel, maximális sebessége pedig 235 km/óra volt. Az első generációs Octavia RS modellt 2000 és 2005 között gyártották.

2001-ben egy igazán sportos, limitált darabszámban gyártott Octavia RS hívta fel magára a figyelmet. A ŠKODA Motorsport 100 éves jubileumára kiadott ŠKODA Octavia RS WRC Edition modellből limitált darabszám, öszesen 100 autó készült. Az 1998 óta a World Rally Championship (WRC) mezőnyében versenyző ŠKODA Octavia WRC alapján készült modellt a ŠKODA különösen sportos dizájnelemekkel ruházta fel. Többek között ilyen elem volt a 17 colos könnyűfém felni vagy a xenon fényszóró. Az autó szériafelszereltségként megkapta az elektronikus menetstabilizálót (ESC).

A ŠKODA Fabia RS első generációja (2003-2007)

2003-ban a cseh gyártó tovább bővítette RS-kínálatát egy második modellel és zöld utat adott a sportos külsejű kisautónak, a ŠKODA Fabia RS-nek. A márka első sportos ferdehátú modelljét egy 1.9 literes turbódízel motor hajtotta, amely 96 kW (130 LE) teljesítményre volt képes. Az erőátvitelről egy hatsebességes kézi váltó gondoskodott. 0-ról 100 km/órás sebességre 9,6 másodperc alatt gyorsult fel, végsebessége 204 km/ óra volt. A ŠKODA Fabia RS első generációját 2003 és 2007 között gyártották.

A ŠKODA Octavia RS második generációja (2005-2013)

A ŠKODA Octavia új generációjával eljött az idő egy új Octavia RS számára is. A versenyautó második generációját egészen 2013-ig gyártották. A lépcsőshátú kivitel mellett az RS változat már a ŠKODA Octavia Combi modellből is elérhetővé vált. Ezen felül az új ŠKODA Octavia RS esetében kétféle motor közül választhattak az ügyfelek: a 147 kW (200 LE) teljesítményű kétliteres benzines turbómotor vagy a kétliteres turbódízel motor közül, utóbbi teljesítménye 125 kW (170 LE). Mindkét motorváltozathoz elérhető volt a hatsebességes kézi váltó illetve az RS modellekben első alkalommal megjelenő hatsebességes automata DSG váltó.

A ŠKODA Octavia RS második generációja mély benyomást gyakorolt az ügyfelekre gyorsulási értékével és maximális sebességével. A benzines kivitel a korábbi 7,9 másodperchez képest 7,2 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/órás sebességre, legnagyobb sebessége pedig 240 km/óra.

A ŠKODA Fabia RS második generációja (2010-től)

A 2010-es Genfi Autószalon alkalmával mutatta be a ŠKODA a Fabia RS új, második generációját. Azóta a kompakt sportautó két kivitelben, ötajtós és kombi karosszériával is elérhető.

Kis autó erőteljes motorral: a Fabia RS alapfelszereltsége a hétsebességes automata DSG váltó. Az 1.4 literes turbós-kompresszoros TSI benzinmotor 132 kW (180 LE) teljesítményével 7,3 másodperc alatt gyorsítja fel az autót 0-ról 100 km/órás sebességre. Maximális sebessége 224 km/óra.

A ŠKODA Octavia RS jelenlegi generációja: a leggyorsabb sorozatgyártású Octavia

A ŠKODA Octavia RS harmadik generációja új mércét állít a sportos vezetésre hangolt autók között. Az ügyfelek választhatnak, hogy lépcsőshátú vagy kombi kivitelben szeretnék a karosszériát, míg a motorok tekintetében egy kétliteres TSI benzinmotor (162 kW) és egy kétliteres turbófeltöltésű dízelmotor (135 kW) alkotja a kínálatot. Utóbbi a legmodernebb technológia felhasználásával tökéletesen kombinálja a gazdaságos üzemanyag felhasználást a dinamikus autózással. A ŠKODA Octavia RS benzines változatának legnagyobb sebessége 248 km/óra, amely a valaha volt leggyorsabb sorozatgyártású autóvá avatja az Octavia családon belül.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....
2024.05.01
A piacot kétszer meghaladó mértékben javult a japán gyártó értékesítési eredménye, januártól....
2024.05.01
Már tizenegy útvonalon jár a Bicibus a fővárosban. A bécsi gyerekek szüleik kíséretében iskolabusz....
2024.05.01
Vádat emeltek egy kecskeméti férfi ellen, aki gépjárművezető oktatóként és vizsgabiztosként dolgozó....
2024.04.30
- A Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) csaknem megtriplázza járatait, sűrűbben közlekednek a hajók....
2024.04.30
- A Bajáról Dombóvárra közlekedő személyvonat és egy személygépkocsi összeütközött kedden kora este....
2024.04.30
Egyre népesebb a holdmunkások járműparkja, több beszállító is versenyez, pedig a feltételek....