Skoda
Hogy néz ki?
Nemrég frissült a Skoda Octavia, az utakon már ismert jegyek mellett az RS alapáron LED-es fényszórókat, sportosabb lökhárítókat, hátsó szárnyat, piros féknyergeket és szép új felniket kapott (17-es az alapméret). Bent minden rendezett, van hangulatvilágítás (minek?), 9,2 hüvelykes érintőképernyő (üveghatású felülettel készül, a Columbus navigáció mellett WLAN-hotspottal és extrafelszerelésként LTE-modullal), alkalmazások tömege (minek?). Az alcantarával borított, memóriás sportülések jól tartanak, a fejtámaszokat integrálták (minek?). Csomagtartója hatalmas, alapból 590 literes, a hokis táskám hosszában is befér. Ha a hátsó üléseket lehajtjuk, 1580 liternyi hellyel gazdálkodhatunk. Kár, hogy nem sík ilyenkor a padló.
Hogy megy?
Vehemensen hajt a kétliteres turbómotor, a 350 newtonméteres csúcsnyomaték már 1500-as percenkénti fordulatnál megérkezik és kitart egészen 4600-ig, ahonnan a 230 lóerő veszi át a munkát egészen 6600-as fordulatig, ahol ledadog. Az 1,4 tonnás autó igen gyors, az állórajtos 100 kilométer/órás sprintet 6,7 másodperc alatt teljesíti, végsebességét 250 kilométer/óránál korlátozza az elektronika (minek?). Ha nem habozna induláskor a hatfokozatú dupla kuplungos automatikus váltó (DSG), még ennél is gyorsabbak lehetnénk. A váltó hátramenetben is késlekedik.
Milyen vezetni?
A 2.0 TSI alig szól ércesebben, mint egy háromhengeres a Fabiában, de a 10 hangszórós Canton hifi közreműködésével subarus bubura vált, ha akarjuk. Sport módban belül szebben, élvezetesebben szól, mint a legfrissebb Civic Type R. Elárulom: nem csak sport módban. Van egyéni mód, ahol kedvünkre csemegézhetünk a beállítások között, a motorhang ennek megfelelően lehet sportos, miközben a hajtás takarékos (ne féljünk az eco módtól, így is elég fickós). Az adaptív lengéscsillapítás komfort módja kényelmes túrautózást tesz lehetővé, de a sportos állásban sem kellemetlen a csillapítás. A 15 milliméterrel ültetett, stabil futóműve elöl MacPherson, hátul multilink, az első féktárcsák átmérője 340 milliméter, a hátsóké 272 milliméter. A hátsó nyomtáv pedig 3 centivel szélesebb, mint a normál kivitelben.
Kormányzása pontos, megfelelően nehéz, a visszajelzések mértéke jó, erőteljes kigyorsításkor érezni a hajtási befolyást rajta. Az ESP csak korlátozottan kikapcsolható). Ennek ellenére jó móka kitörni vele a normalitás fogságából, ledobni a szürke külsőt és hagyni, hogy előtörjék az érző, sértetten vérző vad mivolta. Letesszük a gyereket, álomba ringatjuk az asszonyt, majd elszáguldunk egy jót autózni az éjszakában. Reggel pedig illedelmesen beállunk a céges parkolóba. Ez az Octavia RS, szürke eminenciás.
Mennyibe kerül?
A nagy teljesítményt sok pénzért adja a Skoda, az RS 230 alapáron 9,72 millió forintba kerül, a tesztelt kocsi ennél jóval drágább, 13 millió forint. Ezért a pénzért fejlett vezetéstámogató, szórakoztató, navigációs és információs rendszert, hifit, adaptív lengéscsillapítást, adaptív tempomatot, fűthető üléseket és kormányt, DAB-rádióvételt, kulcsnélküli nyitást és indítást, parkolási segédet, tolatókamerát kapunk. Akinek van ennyi pénze és nem ilyen autót vesz, az nem tudja, hogy mi a jó.
Kép és szöveg: Biró Csongor