zajmérés

Sebességmérés után jöhet a zajmérés?

2019.07.10.

Mostantól nem csak gyorshajtókra, de a megengedettnél zajosabb autókra is rárepülnek az Egyesült Királyság hatóságai. Hogy mindez hova vezet? Erre próbálunk rájönni cikkünkben.



Pár napja röppent fel a hír, hogy az Egyesült Királyság hatóságai egy új rendszer tesztelésébe kezdenek, ami a megengedettnél hangosabb autók és motorok kiszűrésére szolgálna. Mindezt egy fejlett hangérzékelő rendszer segítségével tennék, és amennyiben sikeres a tesztelési folyamat, az ország egész területén használatba vennék. A britek mindig is konzervatívabb hozzáállásukról voltak ismertek, így nem csoda, hogy nem csak a gyorshajtást, de a hangos autókat is kevésbé tolerálják, és kevesebb ideig tűrik, mint máshol. Azonban az egyelőre példa nélküli, hogy valaki országosan bevezetné a hangmérést.

Most mégis erre készül az Egyesült Királyság kormánya, hiszen annyi bejelentés érkezik hozzájuk a hangos járművek miatt, hogy szükségesnek tartották, hogy lépjenek az ügyben. Az új hangérzékelő berendezéseket maga a kormány szerezte be, és a hangmérés mellett rendszámfelismerővel is ellátták őket, hogy képes legyen azonnal elküldeni a releváns adatokat, amint azt érzékeli, hogy egy jármű túllépte a megengedett határértéket.

Első körben a rendszer egy kezdetleges változatát próbálgatják majd a szigetország több pontján, 7 hónapon keresztül. Chris Grayling, a közlekedésért felelős miniszter hozzátette, hogy igyekeznek a hangos kipufogókat a múlt szüleményévé varázsolni. „A hangszennyezés teljesen megkeresíti a brit polgárok életét, ráadásul meglehetősen negatív egészségügyi hatásai is vannak. Nos, ezért vagyunk elkötelezettek, hogy kiszűrjük azokat a hangos sofőröket, akik a közútjainkon randalíroznak.”

Ha azt hinnénk, hogy ez ellenállást váltott ki a motorosok részéről, tévedünk. Tony Campbell, a legnagyobb brit motoros egyesület elnöke is a kezdeményezés mögé állt és egyetért azzal, hogy elkapják az illegális kipufogókkal szerelt motorosokat. „Növeli a zajszennyezést és a környezetre is komoly hatással van egy ilyen illegális kipufogórendszer, ami nem kívánt figyelmet fordít a motoros közösségre, és egyáltalán nem mutat pozitív képet rólunk, illetve a motorozás örömeiről.”

A Sky News jelentése szerint minden 2016 után gyártott jármű hangértékét 74 decibelben maximalizálták, legalábbis az európai forgalomba helyezésűeket. Azonban a britek is tisztában vannak vele, hogy számtalan utángyártott kipufogórendszer és egyéb külső kiegészítő érhető autókhoz és motorokhoz egyaránt, amikkel a járművek a megengedettnél is hangosabbak lehetnek. Jogosan merülne fel a kérdés, hogy mi a helyzet a régebben gyártott autókkal, amik gyakran gyárilag hangosabbak ennél az értéknél, de a rendszer állítólag figyelembe veszi az autó méretosztályát, évjáratát és sebességét is, hogy hiteles értéket adhasson meg, és csak akkor jelezzen, ha valóban egy új gyártású autó lépi túl a zajszintet.

Ha valóban megvalósul a kezdeményezés és sikeresnek bizonyulnak a tesztek, az egész Egyesült Királyságban bevezethetik a hangmérést. Így mostantól egyre kevesebb értelme lesz sportos autót venni, amivel nem csak a sebességkorlátozásokat, de a zajszintet is fokozottan nehéz lesz betartani. Ráadásul, ha Angliában sikeres lesz a mérés, nem az a kérdés, hogy elterjed-e Európa többi részén a módszer, hanem az, hogy mikor. Persze, ahogy mostanában minden lépés, ez is a villanyautózásnak kedvez, ami hangmentes közlekedést biztosít.

A zajmérés legnagyobb vesztesei a független kipufogógyártók lehetnek, mint például az Akrapovic. Noha ők is gyártanak gyári kipufogórendszereket autókra (pl. Renault Clio RS Trophy), legnagyobb piacuk mégis a magánvásárlókból adódik, akik utólag szeretnék sportosabbá tenni autójuk hangzását, egy megbízható rendszerrel. Most ennek vége lehet, illetve idők kérdése, hogy ezt a zajértéket még lejjebb csökkentsék, és még több járművet érintsen a korlátozás. Hogy mindez hova vezet? Meglátjuk. Minden esetre az Egyesült Királyság vezér lehet ebben a kezdeményezésben.

Forrás: 
Sky News

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.06
A tegnapi wolfsburgi üzemi gyűlésen Thomas Schäfer, a Volkswagen márka vezérigazgatója....
2025.02.06
A rendőrség azt üzeni, nagyot tévednek, akik azt hiszik, hogy nem ellenőrzik az autósiskolák....
2025.02.06
Tonnaszámra gyártjuk, acélos teljesítménnyel! - írja Facebook-oldalán a győri nagyvállalat. ..
2025.02.06
Mannersdorf an der Rabnitzban (Oberpullendorfi járás) egy férfi holttestet találtak egy kiégett....
2025.02.05
A BMW egyike azoknak a márkáknak, amely az idén jó eséllyel tovább tudja erősíteni éllovas....
2025.02.05
A busz csütörtöktől odamegy, ahol az emberek vannak, akik Debrecen utcáin, Hajdú-Bihar legkisebb....
2025.02.05
Vízre bocsájtották Kínában a világ legnagyobb autószállító hajóját: a BYD Shenzhen „gyomrában” 9200....
2025.02.05
Egy éve indult a vállalati e-autó program: 2024. február 5. óta pályázhatnak a hazai gazdasági....
2025.02.05
Nézze meg a videót! ..
2025.02.05
Kamion és személyautó karambolozott az 1-es főút 95-ös kilométerszelvénye közelében, Ács térségében....