SEAT

Seat Arona teszt: divatdiktátor

2018.12.22.

Az egyre bővülő szabadidő-autók táborában üde színfolt a Seat Arona. Az Ibiza alapjaira épített sportos szépség egyliteres motorral is jó választás. Összkerék-hajtás nincs, de nem is hiányzott.

Hogy néz ki?

A Barcelonában tervezett és gyártott Arona formája vonzó (a dizájn Red Dot-díjat kapott), műszaki megoldásai színvonalasak. Ez a spanyol márka második kizárólag Martorellben, az MQB (moduláris keresztmotoros platform) A0 platformon gyártott modellje. Erre épül a Polo és az Ibiza, de nagyobb testvérei, mint a Skoda Karoq, vagy a Volkswagen T-Roc is ezeket az alapokat használják.. Hossza 4,14 méter, szélessége 1,78 méter tengelytávja  2,57 méter, nyolc centivel hosszabb, tíz centivel magasabb (1,54 méter), mint az Ibiza. Fordulókörének átmérője 10,6 méter, szabad hasmagassága 18 centiméter.

A legkisebb Seat szabadidő-autó csomagtartója tágas, 400 literes (az üléseket síkka döntve 1,28 köbméteres puttonnyal gazdálkodhatunk, vannak rögzítő pántok, fülek és háló is), az utastér minőségérzete megfelelő, olyan, mintha egy 4-5 évvel korábbi Audiban foglalnánk helyet.

Az Arona jól átlátható, bár a divatos tükör meglehetősen kicsi. Javítja a manőverezés biztonságát a holttérfigyelő és hátsó, keresztirányú forgalmat figyelő rendszer, a tolatókamera képe remek felbontású és jó minőségű.

Hogy megy?

Kis turbós motorja egyliteres, száztizenöt lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka 200 Nm. Ez elég is lenne a boldogsághoz, ha kicsit jobban szeretné az alacsony fordulatszámokat. De hát természetéből adódóan nem teszi, ezért rángatva indul és úgy is gyorsul, nagy odafigyelést igényel, hogy megtanuljunk vele finoman bánni. Olyan, mint egy latin vérű, makrancos csikó, amelyet be kell törni. Csakhogy nem hagyja. Gáz és fék reakciói nyersek, ha a gázhoz érünk úgy megindul, mint a güzü, ha a fékre lépünk, akkor lefejeljük a kormányt. A harmóniát és az egyensúlyt hírből sem ismeri, meg kell hagyni, neveletlen kamasz... Ha azonban foglalkozunk vele és megpróbáljuk megérteni lelki világát, néhány kilométer szenvedés után összeszokunk és onnantól kellemes a vezetése.

Tömege alig több, mint 1,1 tonna, így gyorsulásra és a végsebességre sem lehet panaszunk. 9,8 másodperc alatt gyorsul fel 100 kilométer/órás sebességre, végsebessége eléri a 182 kilométer/órát.

Milyen vezetni?

Hevességét és makacsságát leszámítva, illetve ezt kezelve egész jó vezetni az Aronát. Sokat autóztam vele, még a Mátrába is felvittem, ahol kitűnően teljesített a gyors szerpentineken. Elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros a felfüggesztés. Jól rugózik, feszes, de nem dobálja el a hátsóját hukkanókon. Tesztautónk szép felnijeire 18 hüvelykes peres gumikat húztak, keménységét érzékelve úgy vélem, minden bizonnyal az Arona kényelmesebb 16-os kerekeken. Ereje 1500-as fordulatnál kezd pislákolni, kétezertől elég jól húz, de igazán fickós csak 3000 környékén lesz. Akkor viszont már meglepően gyors.  Hatfokozatú kézi váltója puhán és pontosan jár.  A főtengely 130 kilométer/órás sebességnél 2700-2800-at forog percenként.  

Kormánya pontos, közvetlen, de túl könnyed, így élettelen és szintetikus, magasan ülünk, jól látjuk a forgalmat.

Menetdinamikai üzemmód-kapcsolója sportos, takarékos, normál és egyéni módot kínál, én a takarékos a sport kettősét helyeztem előnybe, így élveztem a vezetését és nem is fogyasztott sokat az autó. Közel 1000 kilométert autóztam vele, országúton, városban és autópályán is meghajtottam. Az átlagfogyasztás 5,7 literre alakult 100 kilométerenként.

Mennyibe kerül?

Bár Aronát már kapunk négymillió forintért is, a tesztelt modell alapára 5,8 millió forinttól indul, Xcellence felszereltségű tesztautónkért pedig a hétmillió forintot is elkérik. Ellátmánya gazdag, a full-LED-es fényszórók látványosak és kiválóan bevilágítják a utat. Klímája kétzónás, középkonzoli, érintőképes kijelzője nyolc hüvelykes, képes tükrözni a mobiltelefonok tartalmát, de Apple Car Play és Android Auto is fut rajta. Vezetéstámogató rendszerei közül kiemelem az egész bátran működő távtartós tempomatját.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.22
Négy ajtós változattal érkezik a MiniEv, hogy a Hong Guang visszatérjen a csúcsra a szegmensében. A....
2025.01.22
A globális felmelegedés miatt hevesebbek a viharok, villámárvizeket okoznak a zivatarok, és egyes....
2025.01.22
A Volkswagen Polo kategóriájának egyik legsikeresebb modelljévé vált, miután 1975 óta több mint 20....
2025.01.22
A Ford Motor Company importőri megállapodást kötött a Nic. Christiansen Group és a Hedin Group AB....
2025.01.22
Teljes homály övezi a legpatinásabb és a legfiatalabb orosz autómárka kapcsolatát, és a minapi....
2025.01.22
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 01. 22.....
2025.01.21
Az újdonsült rali-világbajnok Thierry Neuville idén felteteti az 1-es rajtszámot az autójára,....
2025.01.21
A Tatabányai Rendőrkapitányság a lakosság segítségét kéri az ismeretlen elkövető azonosításában -....
2025.01.21
Új gyárat épít a Mazda Japánban, de csak elektromos autókat fognak ott gyártani, amelyeket a....
2025.01.21
Az egyik legnagyobb japán autóműszaki akadémia hallgatóit megihlették a Lexus motorsport-....