járműtörténelem
Szerző: Scheiber Ernő
Diesel múzeum: a ház: eredetileg a Hamburg-Amerikai Óragyár energiaellátó központjának épült1904-ben.
A lakó az első világháború előtti legnagyobb Diesel motor, négy különálló hengerrel, 340 literes hengerűrtartalommal, 325 Le teljesítménnyel 167/perc fordulatszámnál. A motor lökete 600 mm.
Az óriási lendkerékben van beépítve a generátor, amely az egész gyár áramellátását biztosította.
A motor közel 3 méter magas. Típusa MAN A4V60, amiből összesen 8 darab került gyártásra, ebből 5 darabot Oroszországba szállítottak.
Üzemanyaga kőszénkátrányolaj, ami jóval olcsóbb a gázolajnál és amelyből a motor óránként 68 litert fogyasztott.
A motor utoljára az 1960-as évek közepén volt beindítva, de az épület sérülései miatt az üzemeltetése már nem lehetséges.
Steim autógyűjtemény: több mint 100 autó 3000 m2-en 1902-től 1959-ig. A gyűjtő, Dr – Ing Hans-Jochem Steim a KERN-LIEBERS rugógyártó cég ügyvezetője volt, jelenleg az igazgatótanács elnöke.
Az első autó egy Ford A volt ezelőtt 30 évvel.
A gyűjtemény folyamatosan növekedett, jelenleg az alapító fia gondozza.
Ford N Runabout 1907-ből: 2442 cm3-es négyhengeres (két henger egy blokkban), vízhűtéses oldaltszelepelt motor 18 LE teljesítménnyel. Végsebessége 65 – 70 km/h, két előremeneti és egy hátrameneti fokozattal rendelkező, lábkapcsolású bolygóműves sebességváltóval. A tető és a lámpák külön voltak rendelhetők, a kocsi 500 dolláros induló ára azokat nem tartalmazta. A típus 1906 és 1908 között készült összesen 7.000 példányban.
Mercedes 130 H: a Mercedes egyetlen farmotoros típusa, 1934-ben a berlini autószalonon mutatták be. A motor négyhengeres, vízhűtéses boxer függőlegesen álló szelepekkel. Teljesítménye 25 LE 3400/perc fordulatszámnál. Sebességváltó 3+1 fokozatú, szinkronizált, a hátsó tengely előtt elhelyezve. Hidraulikus működtetésű dobfék mind a négy keréken. Összesen 4300 példány készült kétajtós Saloon és Cabriolet-Saloon kivitelben.
Kisérletképpen 12 példányt háromhengeres Diesel motorral szereltek, de ezek nagyon zajosak voltak, ezért kereskedelmi forgalomba nem kerültek.
Brasier CM2 Tourer: gyártó Richard – Braisier, egy francia cég, aki az 1900-as évek elején az egyik leghíresebb autógyártó volt. Az általuk gyártott autó nyerte 1904-ben és 1905-ben a Gordon-Benett kupát is. A járműből 1907 és 1912 között 150 darab készült. Motorja soros, hathengeres, teljesítménye 50 LE. A jármű végsebessége 80 km/h. A kocsi érdekessége, hogy a vevője 1916-ban beleesett vele a Zugersee-be és belefulladt a vízbe. A kocsi 1967-ig volt a tóban, majd kiemelték és restaurálták. Ezután került a Steim gyűjteménybe.