utánpótlás

A saját életemért én felelek – Interjú Pintér Józseffel (3.rész)

2022.03.18.

Életemben egyszer láttam balesetet, és azt, ahogy valaki haldoklik. Életem végéig fog kísérteni az a látvány. Onnantól tudom, hogy mit jelent az, amikor valakit megérint a halál szele. Pintér József mindig ilyen szélben dolgozik, és sokszor az emberi oldalról tragédiák közepette kell elkészítenie a baleseti helyszíni rajzot. Interjúsorozatunk zárásában ma azt próbálom kideríteni, hogy lát-e változást, jobb lesz-e a vezetési morál, közlekedési kultúra a most felnövő generációnál?

Biztonsági öv hiányáért jár a bírság. De miért szolgáltatás a bírság a többi ember irányába?

Akkor nem voltál még előadáson. (nevet) Sokszor azt mondják, hogy biztos úr az én életem, azt csinálok vele, amit akarok. Miért nem bízza rám, hogy bekötöm magam vagy nem? Három irányba lehet szétválasztani a biztonsági övek hiányából származó baleseteket. Az egyik, ha te vagy az okozó, és a másik ember nincs bekötve és felborul, beveri, a fejét megsérül, vagy meghal, akkor ez neked halálos közlekedési baleset okozás, ahol te leszel az okozó. Fogják majd vizsgálni a sértetti közrehatást. De ha be lett volna kötve a másik fél, akkor könnyű sérülésekkel megúszta volna, te pedig szabálysértéssel. Így viszont egy komoly bűncselekmény. A második, ha az utasod, aki hátul utazva nem köti be magát, és lementek az árokba és a haverod bevágja a fejét a B oszlopba és meghal a balesetben, akkor is halálos közlekedési balesetért vagy felelős, és ezért be lehet ülni a börtönbe. Egy dolog van, amikor helytálló a „biztos úr, én a saját életemért vagyok felelős” felállás, amikor a saját autódban, egy üres úton lesodródsz az úttestről, nekirepülsz a fának, és mivel nem vagy bekötve, így meghalsz. Az senkit nem érdekel, szabálysértési eljárás indul, amit megszüntetve lezárják az ügyet. Ez így van benne az előadási agyagban is, ahová direkt olyan balesetet rakok be, ami nagyon hétköznapi. Akár egy telefonra pillantás, véletlenül elfelejtett öv becsatolás stb.

Fiatalokkal dolgozol nagyrészt. Milyen példákon keresztül tudsz szólni hozzájuk?

Van direkt a számukra összeállított előadási anyag, aminek több része is van, csak a középiskolásból van öt féle, ebben kizárólag olyan baleseteket tárgyalunk, ami az ő korosztályukkal történik. Akár a buli, akár a gyorshajtás, akár a biztonsági öv hiánya. Menetközben ezt átbeszéljük, megmutatjuk nekik a példákon keresztül a felelőtlenség akár életre szóló hatását, és reméljük, hogy háttérfájlban megmarad.

Én hiszek abban, hogy lehet formálni a közlekedési kultúrát egy balesetmegelőzési programban. Ami kérdés, hogy szerinted örökre ott maradhat a háttértárban, vagy bizonyos időközönként érdemes ezt frissíteni? Mi lenne, ha végre beépítenék a tananyagba a KRESZ oktatást?

Az idei a 2021/22 es tanév egy nagyon érdekes év.  Megyünk iskolakezdési akciókba mindig, én hiszek a felmenő rendszerben. Azok az elsősök, akik most kezdték az iskolát, nekik már volt egy rajzpályázatunk, ahol még ovisokként találkoztunk velük. Most elsősként újra találkoztunk, és már teljesen más kérdéseket tettek fel, máshogy viszonyultak az előadáshoz, más érdekelte őket. Azt akarom ezzel hangsúlyozni, hogy náluk szinte a vezetési engedélyük megszerzéséig végig tudjuk követni a fejlődésüket. Az új generáció felcseperedésénél minden életszakaszban találkozni kellene, mert így ülepedne az anyag. Pl. nyolcadikosként már beszélgethetünk a segédmotoros jogosítvány megszerzéséről. Szerintem a folyamatos jelenlétben, és a foglalkozások ütemezésében van a lényeg. A csoport, akiről beszéltem, őket már hét éve követem, hiszen akkor indult az első előadás, nagyon érdekes látni, hogy felnő ez a generáció, és nagyon remélem, hogy náluk már eléri a célját az előadás sorozat. Ide kapcsolódik egy érdekesség, akivel én egy irodában vagyok most a rendőrségnél, egy hadnagy srác, ő azért jött rendőrnek, mert voltunk a gimnáziumukban előadást tartani. Ő ügyvéd akart lenni, de végül eljött a közszolgálati egyetemre közlekedési szakra, és végül egy irodába került velem.

Tehát konkrétan neki tartottál előadást, és ez adta az inspirációt neki, hogy elinduljon ezen a pályán, és a rendőrségen dolgozzon?

Igen, akkor azt mondta, hogy a rendőrség érdekli, és a közlekedés. Érdekes, hogy az élet mennyi meglepetést tartogat, hiszen egykoron az előadásomat hallgatta, most meg ott van velem egy irodában, és a főnököm lett, mert ő hadnagy, én meg főtörzszászlós vagyok.

Van még esetleg más érdekes történet, vagy milyen civil oldalai vannak még az előadásoknak?

Fiatal koromban zenélt a GOLD együttes itt a falunkban, majd később SART együttes néven futottak, sok bulijukban voltam. Egyik daluk a „Sötét árnyékba öltözött a nap” annyira megfogott, hogy ezt a zenét szerettem volna az első balesetmegelőzési filmemhez. Ez a dal viszont sajnos nem létezett jó minőségben a világban, pedig gondolhatod, hogy felkutattam mindent, összeszedtem mindenféle kazettákat, de sehol nem tudtam jó minőségben megtalálni, még a zenekar tagjainál sem! Közben elég sok minden történt velem is, és a zenekarral is, de a zenekarvezető Kabai István, alias „Potyka” az első találkozásunk után kb. 4.5 évvel felhívott, és megkérdezte, hogy kell e még nekem ez a dal? Mondtam neki, hogy a film természetesen benn van a fejemben, erre azt válaszolta, hogy „ Beszéltem a srácokkal, megcsináljuk neked stúdióban!” UHHH! Ekkor Bementek stúdióba, és annyira belendültek, hogy kiadták az egész GOLD nagylemezt, amit le is védettek! Látod, ez is ennek a programnak köszönhető. Ezt a dalt (Sötét árnyékba öltözött a nap) Potyka írta, akinek motorbalesetben halt meg a szobatársa, ezért lett sötét árnyék a dal címe, és erről szól a dal is: „Miért is száguldtál mint a szabad szél, a géped jól bírta, de célba nem értél, együtt örültünk az életnek, de jött egy pillanat, sötét árnyékba öltözött a nap”

Elkészült természetesen a balesetmegelőzési film is, aminek a zenekar jóvoltából a „Sötét árnyék” lett a címe! Itt is szeretném nekik még egyszer, sokadjára is megköszönni!

 

Sokat vagy úton, ha véget ér egy hosszú nap mivel kapcsolódsz ki, mit csinálsz civilben?

Ha nagyon hosszú a nap, akkor autózok akár 4-600 kilométert is, na, egy ilyen nap után beborulok az ágyba. De ha marad idő, és energia, akkor bringázom. Az másik pedig, hogy sikerült létrehozni egy kerékpáros bringatermet itthon a faluban, ez nagyon jó. Aktív edzések vannak hetente ötször, és már 99-en vagyunk a csoportban, közülük nagyon sokan rendszeresen el is járnak ezekre az edzésekre.

Józsefnek, és a többi kollegájának innen is nyugodt szolgálatot kívánok. Nagyon bízom benne, hogy előadásaival a jövőben is szolgálja majd az Ön, a szerettei, és mindenki életét azzal, hogy megmutatja, mennyire gyorsan válhat egy átlagos autózásból tragédia. Mi, akik minden nap közlekedünk, veszélyben lehetünk, ha lehet, tegyünk azért, hogy emberi mulasztáson ne múljon egy közlekedési szituáció, ez nem csak saját, hanem mindenki érdeke az utakon.

További autós tartalmakért kövesssen minket Facebook oldalunkon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.12
A MÁV-Start a vakáció előtt már egy hónappal, május 13-tól az előszezoni menetrend szerint,....
2024.05.12
A kormány marad, de kecsesebb arcot kap és változik a fénytechnikája. ..
2024.05.12
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Így marad tiszta az autó. ..
2024.05.12
Úgy tűnik, hogy a Toyota Gazoo Racing zakatoló vonatán nincs fék, ugyanis kiterjedt sport- és....
2024.05.12
Hat jármű sérült a közlekedési balesetben a Róbert Károly körúton – írta a katasztrófavédelem. ..
2024.05.12
Az elektromos autók iránti kereslet közelmúltbeli csökkenése arra készteti az autógyártókat, hogy....
2024.05.12
Különleges pályázatot írt ki külső szakértők számára a Toyota kutatóintézete: jelentős támogatással....
2024.05.12
Élénk, sárga színű, a nagyobb méretű járművek holtterére figyelmeztető matricákat helyez ki....
2024.05.12
A Nissan bemutatta a Townstar Evalia változatát, ami egy élvonalbeli kombi autó, amely egyaránt....
2024.05.12
Sébastien Ogier közel áll ahhoz, hogy megdöntse Markku Alén portugáliai győzelmi rekordját, feltéve....