MQB platform
Ahogyan azt a Skoda Fabia 1.0 TSi tesztben is említettem, a VW tesztflottája tele van az egy kaptafára épült kisautókkal, amelyek belül szinte ugyanazt tudják, de márkától függően másképpen vannak felöltöztetve. A Fabiábál inkább a spórolásra mentek rá, a Seat pedig hagyományosan a sportos, extravagáns megjelenést hozza.
A csoportnál állítják, nem a külső határozza meg ezeket a hasonló modelleket, hanem a felhasznált anyagok minősége, a hangszigetelés és a futóhangolás is más és más, én őszintén szólva nem vettem észre ezekben akkora differenciát, mint amit az árkülönbség alapján várnék.
A hűtőrács kimaradt
Az Ibiza FR felszereltséggel érkezett hozzám, 110 lóerős egyliteres turbómotorral. Hátulról a kamu kipufogóvégekkel szédít a kisautó, oldalról a 17-es könnyűfém kerekek tűnhetnek fel, a magyar utak minőségéhez képest a kelleténél peresebb abroncsokkal.
A 215/45R17-es gumik éppen a határesetet jelentik, amikor rossz utakon közlekedünk, de kétségtelen, hogy a kocsi látványán nagyon sokat dob a nagy kerék. Ezen és a kerékjárati íveken kívül nem is találunk más görbe vonalat a kasztnin.
Az Ibiza elejét rajzoló mérnöknél csak vonalzó lehetett, mert bár derékszög tagadó emberrel van dolgunk, minden alkatrész kontúrja nyílegyenes. A hűtőrács alakja azonban már nem 21. századi, itt el tudtam volna képzelni kicsivel több fantáziát.
A fényszórókban a nappali menetfény a lámpák háromszög vonalvezetését követik, ez kölcsönöz egy kis morcosságot a kocsinak. Még egy kicsit hátulról ránézve: a kis lámpatestek olyan kompakttá egésszé teszik a dizájnt, nagyon beleillenek a szerényen sportosított elképzelésbe.
Egy kis piros dekor mindig bejön
A Seat Ibiza utasterében is próbál vagánykodni, persze kellő mértéktartással. A szellőzőrostélyok piros színű műanyag kerete, a kormány pirossal kivarrt bőrbevonata és az ülések piros cérnavonalai jó egységet teremtenek és így együtt sem tolakodók.
Az ülések jó comb- és oldaltámaszt kaptak, állításuk ezen a szinten természetesen manuálisan történik. Ülőlapjuk sima, szürke huzatot hord, de a háttámlán jól mutat a szürke díszcsíkozás.
Míg az Ibiza belterének egyes részletei kifejezetten sportosak, mások ugyanennyire egyszerűek. Például az alulról lecsapott kormány, a szürke küllőkkel és az FR logóval nagyon adja, de kicsit arrébb pillantva egy kommersz ablakemelő kapcsolócsoportot láthatunk. A kormány egyébként sok-sok gombot és tekerentyűt is kapott (tempomat, rádió, műszerfal navigáció), ezek szintén nagyon egyszerű kialakításúak, ebben még a Fabia is ráver az Ibizára.
Aztán nem tudok elmenni amellett a tény mellett, hogy az ajtók belső kilincsei elől még fémből készültek és az ajtókárpit kapott egy értékelhető dekorcsíkot is, hátul pedig már műanyag kilincs van és a díszítőelem is lemaradt.
Nagy a ménes, jó menés
Tudom, lóerőből soha nem elég, és miért lenne sok a 110 lóerő egy autóba, de boomerként nem tudom megszokni, hogy ma már egy kis autó 100 lóerő felett van. 1,1 tonna saját tömeghez mondjuk pont ideális, sőt pörgetve és egyedül autózva akár a dinamikus jelzőt is ráaggathatjuk az 1.0 TSi Ibizára.
Az alsókategóriás jelleget abszolút aláhúzza, hogy sem automataváltó, sem pedig elektromos rögzítőfék nincs az autóban. Előbbi nagyon megkönnyítette volna a városi rohangálást, utóbbihoz pedig biztosan lenne autohold rendszer.
Csak egy tipp az Ibiza vásárlóknak, jelenleg a Seat honlapján lévő konfigurátor 202.000,- Ft-os felárat hoz a DSG váltóra, hát akinek ez nem éri meg, annak semmi.
A fogyasztás valós körülmények között a városban inkább a 7 literes tartományban mozog, persze itt is lehet vigyázni és lejjebb szorítani, de „vidéken” természetesen ez az autó bővel 6 liter/100km alá vihető.
Miért pont az Ibiza?
A Skoda Fabia, VW Polo, Audi A1, Seat Ibiza vonósnégyesből éppen ezt választani talán a márka iránti elkötelezettségből, vagy egy visszautasíthatatlanul jó árajánlat alapján lehet. Annyi biztos, hogy ki kell kérni az összesre, mer nem biztos, hogy egy Fabiát nem tudunk úgy konfigurálni, hogy hozza ezt a szintet sportosságban, vagányságban.
Jelenleg az 1.0 FR Ibiza 9,3 millió forintról indul (vö. Fabia fapad 6,6!!), ami lássuk be elsőre nem hangzik annyira barátinak egy ekkora kocsiért. Cserébe igaz, hogy nem áll minden sarkon két ilyen kocsi és ha nagyon demagóg a szomszéd, nem fogja magában azt gondolni, hogy ez csak egy Skoda.