SUV

Roverland, jégmezőkkel és hóhegyekkel

2015.02.11.

Csodálatos hely, különleges autó és rendkívüli program: ez várt Izlandon egy nem éppen meleg évszakban, amikor nem annyira a mínuszok, mint inkább a viharos szél nehezítette meg a közlekedést, még a legújabb terepjáróval is. Welcome to the North Atlantic.

Hófúvásban                                                                                             A szerző felvételei

Wifis Icelander járat

Bálnák, szarvasok, gejzírek, vulkánok, sípályák, és csodálatos fények. Szóval nem akármilyen szigetország Izland, mely geológiailag a legfiatalabb földrész. A 323 ezer lakos kétharmada a fővárosban, Reykavikban és környékén él. A halászat és idegenforgalom a legfőbb bevételi forrás, utóbbit azzal is növelik, hogy olcsóbb repülőjegyeket kínálnak Párizs és New York között, meg Londonból is, miközben kitűnő ajánlatokkal két napos megállásra csábítják az utazót.

Nem nehéz, mert Izland csodálatos és változatos. Nem csak évszakonként, hanem óránként változtatja arcát a fantasztikus fényekben.

Izland repülőtere Keflavik, ahová pontosan érkezik a gép, a négy repülőóra gyorsan elszállt, mert az Icelandair 21 gépéből 11-en van wifi szolgáltatás és az ülésbe épített színes monitoron sokat megtudni a szigetről.

Az izlandi nyár 20C(68F), hála a Golf áramlatnak, pénzegysége a korona, mindenütt elfogadnak hitelkártyát, 220 voltos a hálózat. Lehet bérelni lovat, rénszarvas fogatot, és gyors csónakkal, vagy motoros szánnal is lehet száguldozni. Az autózást megkönnyíti a megszokott európai jobboldali közlekedés és a balkormányos járműpark, mely szintén ismerős: van itt Skoda, Ford, Opel, Audi, VW, Toyota és Land Rover. Apropó, motorizáció: itt látható a legendás brit motorkerékpár-márka, a Norton parádés gyűjteménye.

Óceánparti fehér ház

A part érdekes és híres épülete a fehér villa, melyben 1986-ban az USA elnöke, Ronald Reagen és a Szovjetunió Kommunista Pártjának főtitkára, Mihail Gorbacsov tanácskozott. Nem kevésbé érdekes a közeli 101 Hotel története; a 2003-ban nyitott szállót Pálmi Jonsson és Jonina Gisladottir tervezte, ezen a helyen, egy régebbi épületben működött 1930-ban a Szociáldemokrata Párt.

A közeli dombon, a sötétben szánkózó gyerekeknek egyáltalán nem lenne ágyban a helye, mert még csak délután van. És hiába húzod szét reggel a függönyt, délelőtt 10 óráig biztosan sötétet lesz, de lehet, hogy egész nap nem látod a napot, akár heteken át. Ahogy a legtöbb épületet, az ion hotelt is geotermikus energiával fűtik: Izlandon a primer energia 85 százaléka geotermikus és a háztartások 99 százalékban megújuló energiát használnak. Ez legalább annyira skandináv, mint az építészet és a belső berendezés. Nem véletlenül, hiszen a családnevek többsége dán, az észak német dialektus erős rokonságot mutat az egykori nors nyelvvel. Erre utal Skólavördustigur rideg temploma, mely a viking és germán világot idézi.

És mintha mindenütt mindenki fürdene, legyen az aquapark medencéje, barlang, vagy vad-vizi zuhatag, nem véletlenül, mert minden 2500 helyi lakosra jut egy medence. Thingvellirben gejzír vizébe vetik magukat a világ különböző részeiről érkezettek, akik eredetileg csak két naposra tervezték túrájukat, de biztos, hogy tovább maradnak és az is hogy visszajönnek.

Már ha bírják pénzzel, mert Izland gyönyörű, de nem olcsó. Még a tehetősebb nyugatiaknak sem. A szállásnál is többet kell költeni ételre, italra.

És korlátlanok a túrázási lehetőségek, például a Big foot túra a Thor Godi felé, a fortyogó vulkánoknál, ahol a szabadtéri geotermikus konyhában a földbe ásva melegítik, vagy akár főzik az ételt. A tehetősebbek helikopterről gyönyörködhetnek a szikrázó tűzhányó vagy a jégmező látványában, de akár felvitethetik magukat a hófödte csúcsra, hogy onnan síeljenek a völgybe. És egyre magasabbról, legalábbis a tudósok szerint.

Egyre magasabban

A szigetország gleccsereinek olvadásával csökken a jégmennyiség, így Izland lassú tempóban, de kiemelkedik az óceánból, évente 3,55 centiméterrel, ezt állapították meg az Arizona Egyetem kutatói, akik a klímaváltozással magyarázzák az emelkedő földfelszínt.

Ez nem okozott gondot túránkon, pláne az új Land Roverekkel. A legújabb Discovery Sportok a repülőtér parkolójában vártak Már besötétedett, amikor véget ért az eligazítás, amin felhívták figyelmünket a hirtelen változó időjárásra. Ez olyannyira bejött, hogy már néhány kilométer után meg kellett állni, mert semmit nem lehetett látni a hóviharban. Néhány óra alatt sikerült megtenni a hófalak között ötven kilométert, és aztán jött az esti forralt bor.

Másnap már világosban is megismerkedhettünk az autókkal.

Az Evoque stílusában újították meg a Discoveryt, ami nem rossz döntés, mert fiatalos és sportos formája annyira bejött a Jaguar-Land Rover csoportnak, hogy a megrendelések miatt folyamatosan bővítenie kell kapacitását. A jelenlegi tulajdonosi háttérnek köszönhetően virágzik a Jaguar és a Land Rover is. Pedig voltak nehéz éveik a patinás brit márkáknak; a BMW után a Ford birodalom részeként működtek, de igazi lendületet az indiai Tata konszerntől kaptak. Új modelljeik sikeresek Európában az USA-ban, Kínában és a közel-keleti országokban. A Land Rover Discovery Sport bemutatásával egy időben jelentette be a JLR csoport, hogy 1300 új munkahelyet létesít az angliai Halewood-ban.

Búcsú a Defendertől

Idén befejeződik a klasszikus Defender sorozatgyártása, ám lesz méltó utódja, mely expedíciókat és hadseregeket szolgálhat a legszélsőségesebb körülmények között. Szóval nem hogy szűkülne, hanem inkább folyamatosan bővül a Land és Range Rover kínálat, a legújabb a Discovery Sport, melybe annyi újdonságot építettek be, hogy az már szinte pazarlás, de talán mégsem, mert tervezői nem csak a bennülők biztonságára gondoltak.

Az elütött gyalogos vagy bringás sérüléseinek enyhítése már kötelező feladata minden autógyártónak. A humanitárius szempontok mellett azért is fontos a partnervédelem, mert a EuroNCAP tesztjén komoly pontmennyiséget jelent, ami kihat a csillagok számára. Éppen ezért már minden autót úgy gyártanak, hogy motorháztetejének lágyabb anyaga felvegye az elütött gyalogos alakját és a rejtett ablaktörlők se okozhassanak sérüléseket. A Range Rover ennél is többet tesz; külső légzsákkal is enyhíti a baleseti sérüléseket. Hasonlóval már kísérleteztek korábban is gyártók, de szériafelszerelésként először a Discovery terepjárón jelent meg. A magasabb építésű autóknál azért is fontos a partnervédelem, mert veszélyesebbek a többi közlekedőre.

Nem kevésbé izgalmas az autó hajtáslánca; a motorerő kilenc fokozatú automata sebességváltón át jut a hajtott kerekekhez, ha a terepviszonyok úgy kívánják, mind a négyhez. A nyomatékelosztás mindig az út-, és terhelési viszonyoknak megfelelően, elektronikusan vezérelve, automatikusan történik. És nem csak elméletben.

Síratófal, és fekete homok

Nem először vezetek terepjárót, és Land Rovert sem, de amit az új Discovery Sport tud, az bizony messze meghaladja képességeimet, meg bátorságomat is, mert magamtól biztosan nem mernék nekirugaszkodni a szinte függőleges siratófalnak, melynek tetején meg kell fordulni a szinte zsebkendőnyi helyen, aztán lejönni a csúcsról. Ez így leírva baromira egyszerűnek tűnik, és a Discoveryvel az is. Persze kell néhány bátorító szó, bölcs tanács meg komoly programválasztó, mely a talajnak megfelelően működteti az elektronikus szabályozású 4WD rendszert. A tengerparti fekete homokdűnén a fekete sand gombot ajánlatos nyomni, meg a gázt. Hasonló recepttel lehet átkelni a hótengeren, folyójáráshoz elég a normál üzemmód, igaz, itt a hatalmas köveket rejtő fenék miatt ajánlatos óvatosabban haladni. Ebben is kategóriájának legjobbja a Discovery Sport, állítják a gyáriak, akik el is magyarázzák, hogy miért: az új Range hatvan centiméteres vízen képes gond nélkül átgázolni, ez az érték a vetélytársaknál minimum száz milliméterrel kevesebb, de van, amelyiknek még a harminc centis vízmélység is sok.

Sorozatgyártása előtt kemény teszteken kellett bizonyítania a legújabb Land Rovernek: a 181 darab prototípust és 150 előszériás autót összesen 272 ezer órán és több mint egymillió kilométeren át nyúzták a legkülönbözőbb terepen, mínusz 37 és plusz 51 Celsius fokos hőmérsékleten. A biztonsági vizsgálatok során nyolcvan autót törtek össze frontális, oldalirányú ütközéseken és borulásoknál, a bábus és műszeres akcióknál biztonságosnak bizonyult és öt csillagos értékelést kapott a hétüléses sportterepjáró, melyet 150 és 240 lóerős dízel és benzines motorral gyártanak. Az 1,7 tonnás tömeg jóval a kategória-átlag alatt van, mert a kabin és a motorház teteje is alumínium, könnyűfém a több lengőkaros futómű és magnéziumból készülnek a távtartók, ami Rang Rovernél nem csak diétát, hanem tartósságot is jelent, ez különösen fontos a szélsőséges terep-, és időjárási viszonyok között, az alacsonyabbra került súlypontról már nem is beszélve, hiszen azzal a stabilitás is javul.

 

 

.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.15
Gyalogátkelőhelyen ütött el lányt egy autós Békéscsabán, a férfi nem állt meg, elhajtott. Négyen....
2024.05.15
- A nehéz tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a pünkösdi hétvégén összefüggően 48 órán át....
2024.05.15
A jövőben bármikor megváltoztathatjuk autónk színét, anélkül, hogy azt át kellene festeni, vagy le....
2024.05.15
Erősen megleckézetett Audi A6 tesztautóm, ami nem a hatásos első benyomásra megy rá, hanem szinte....
2024.05.15
Az élmezőnyben harcolva, erős pontszerzéssel mutatkozott be a Formula-4-es spanyol bajnokság....
2024.05.15
Kevésen múlt a tragédia egy tahó manőver miatt - nagyot mentett a Renault sofőrje. ..
2024.05.15
Immár nemcsak letöltendő börtönbüntetést, hanem vezetői engedélyének akár tíz évre szóló....
2024.05.15
A Honda Európában és Kínában e:Ny1-ként árulja ezt az autót, ezzel elérve, hogy szinte lehetetlen....
2024.05.15
Az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelent szerdán, emellett esetenként szélerősödés, jégeső....
2024.05.14
A Tesla részvényárfolyama 45%-kal esett vissza december végétől kezdve egy sor negatív hír és....