WRC
A világbajnoki pontversenyt fölényesen, 55 ponttal vezető Kalle Rovanperä a csütörtöki szuperspeciál után még csak a 11. helyen állt egy defekt miatt, de a pénteken azonnal visszakapaszkodott az első háromba, és a hat brutális nehézségű gyorsaságit tartalmazó napot már az első helyen zárta a kenyai Naivasha-tó közelében megrendezett versenyen.
Forróság, autógyilkos utak és mély, púder finomságú puha homok (fesh-fesh) várta a pilótákat Kenyában, a nehéz körülmények miatt már az első napon megtizedelődött a mezőny: a csúcskategóriában minden második egység komoly problémákkal szembesült, szinte csak az volt biztos, hogy a Toyota-csapat sajátította ki magának az első helyeket, mert a GR Yaris bírta a legjobban a megpróbáltatásokat.
A tavalyi győztes, Sébastien Ogier ott folytatta pénteken, ahol csütörtökön abbahagyta: a nap nagy részében vezetett, délelőtt csak Elfyn Evans tudta elcsenni tőle az első helyet, de a walesi vissza is adta neki a délutáni első szakaszon, amikor hátsó defektet kapott. Közben Rovanperä is az első háromban autózott, három gyorsaságit meg is nyert, de a vezetést csak akkor kaparintotta meg, amikor a napot záró 31 km-es gyorsaságin, a Kedongon végül Ogier is defektet kapott, és megállt kereket cserélni. A finn köszönte szépen, és 22,4 másodperces előnnyel zárta a pénteki napot, annak ellenére, hogy elsőként rajtolva neki kellett takarítania a pályákat a többiek előtt. Igaz, az első hely előnyt is jelentett, mert még nem kellett akkora nyomvályúkban mennie, mint a többieknek, délelőtt legalábbis.
"Ez egy jó nap volt számunkra. A körülmények nagyon trükkösek voltak az utolsó gyorsaságin délelőtt és délután is a mély homok miatt, örülök, hogy valahogy sikerült átvergődni rajta, megkönnyebbültem a célban. Még sosem tapasztaltam ehhez hasonlót korábban, tavaly nem kellett ennyit mennünk a puha homokban. A másik két gyorsasági nem volt olyan rossz - bár kellett valamennyit takarítanunk a pályákat a többiek előtt, még délután is, de ennek ellenére élvezetes volt menni rajtuk. Szerintem jó munkát végeztünk, és most már jó pozícióban vagyunk. A holnap egy újabb kihívás, de a terv nem változik: hasonló tempóban vezetni, és elkerülni a problémákat" - nyilatkozta Rovanperä.
Elfyn Evans maradt a finn legfőbb kihívója, a walesi egész nap azzal küszködött, hogy nem tudja megítélni, mennyire nyomhatja a gázt úgy, hogy ne vállaljon felesleges kockázatot és a technika is kibírja alatta. Végül a második helyen zárta a napot, de mindössze 2,9 másodperc az előnye Ott Tänak előtt, aki megakadályozta, hogy csak Toyoták legyenek a dobogós helyeken. A Hyundai észt versenyzőjének nagyon rosszul indult a napja, mivel már a nap első gyorsaságiján letört a váltókar az i20 Rally1-ben. Ezzel sok időt vesztett, a szervizig a kerékkulcsot használta váltókarnak, ami természetesen nem volt ideális számára. Viszont amikor megjavították a kocsit, utána már top3-as időket autózott, így megérdemelten foglalja el az összetett harmadik helyét.
Kacuta Takamoto tavaly a dobogón végzett Kenyában, és eddig idén is bevált a kevés kockáztatásra épülő taktikája, mert volt olyan része a napnak, amikor az összetett második helyén állt. Végül a negyedik helyen várhatja a folytatást, de lehet, hogy még előrébb fogják sorolni, mert csak 1,3 másodperccel van Tänak mögött, és nem tehetett arról, hogy az egyik gyorsaságin sok időt vesztett a sérült autóval vánszorgó Craig Breen mögött a porban. Az ír Ford Pumájának a jobb első futóműve és kormányösszekötője sérült meg, ezért hiába számított addig az M-Sport legjobb versenyzőjének, fel kellett adnia a küzdelmet.
A világbajnokság második helyén álló Thierry Neuville ismét peches volt, mivel rengeteg időt vesztett a Kedong gyorsaságin, mert a finom homok eltömítette a Hyundai i20 légszűrőjét, nem tudott lélegezni a motor, amitől legyengült. De a belga a kocsija vezethetőségével sem volt elégedett, tulajdonképpen még örülhet neki, hogy egy percen belül sikerült tartania magát a versenyben vezetőhöz képest az ötödik helyen. Biztonságos távolságban, 71 másodperccel van mögötte a hatodik helyen álló Ogier. Igaz, a francia tavaly hasonló, vesztettnek tűnő helyzetből (egy lengéscsillapító-törésből) állt fel, és aztán meg sem állt a győzelemig.
Oliver Solberg zárt a hetedik helyen, 4 és fél perc hátrányban, ami reménytelenné teszi a helyzetét a hétvége további részére. A csúcskategóriás Rally1 autók közül Gus Greensmith zárta a legrosszabb, 15. helyen a pénteket, a brit pilóta alatt kiszakadt a Ford Puma jobb hátsó futóműve, ami azonnali javítást igényelt, így ment el a 15 perc. Csapattársai nála is rosszabbul jártak: Sébastien Loeb nekiment egy fának, aztán kigyulladt a motorja, Adrien Fourmaux pedig váltóhiba miatt adta fel a Szafari-rali első teljes napját.
Szombaton 150,9 km száguldás vár a mezőnyre, a mai napot elnézve sok eseményre kell felkészülni.
Az állás péntek este:
1 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) 1h20m58.1s
2 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +22.4s
3 Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +25.3s
4 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1) +26.6s
5 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +57.5s
6 Sébastien Ogier/Benjamin Veillas (Toyota GR YARIS Rally1) +2m08.2s
7 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Hyundai i20 N Rally1) +4m27.1s
8 Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia Rally2 evo) +9m51.1s
9 Craig Breen/Paul Nagle (Ford Puma Rally1) +10m24.6s
10 Sean Johnston/Alex Kihurani (Citroën C3 Rally2) +11m04.6s
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!