autósport
Az Extreme E egy radikális off-road versenysorozat, amelyet ugyanaz az Alejandro Agag alapított, aki a Formula E mögött is áll. Ez is elektromos, de buggy.
Az elektromos hajtású terepjárókkal olyan vidékeken száguldoznak, melyeket a rendezők és csapatok szerint meg kell menteni, így nem könnyű a küldetés, mert a tankoláshoz áram kell, ezért a kies tájakra töltőpontokat telepítenek egy úszó bázison. A felújított és immár harmincnégy éves RMS Helena hajón alakítottak ki tankolási lehetőségeket.
Az AFC Energy hidrogénes, napelemes generátorainak mellékterméke tiszta víz, az is a környezetvédelmet szolgálja, hogy a helyszíneken nincsenek nézők, az esemény csak online követhető.
Az induláskor olyanok indítottak csapatot mint Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Jenson, Button, Sebastien Loeb, de a nagy nevek sem hoztak különösebb reklámot, pedig már negyedik szezonját kezdet a széria.
Alejandro Agag, az Extreme E és a Formula E vezérigazgatója szerint a Star Wars fogatverseny és a Dakar-raliként koktélja a sorozat. „Ilyen járműhöz hasonlót eddig még soha nem láttunk az autósportban.
A csúcstechnológia és a Continental által kifejlesztett abroncsdesign eredményeként elképesztő konstrukció született, olyan, amelyik bolygónk legkeményebb és legváltozatosabb helyszínein is képes a legmagasabb teljesítményt nyújtani. Márpedig a programban szerepel a Déli-sark. a Himalája, az Amazonas vidéke, a Szahara és az Indiai Óceán szigeteinek térsége.”
A kétnapos futamokon két kvalifikáció és két elődöntő után jön a döntő, melybe a három-három legjobb páros kerül. Nekik kétszer harminc kilométeres kört kell megtenniük pilóta-navigátor helycserével, a szabály szerint felváltva kell vezetnie a nő és férfi pilótának.
Valamennyi Extreme E csapat ugyanabból a csomagból építkezik, a fődarabokat a Spark Racing Tecnology szerelte össze, az akkumulátorokat a Williams Advanced Engineering biztosítja.
Az 1,6 tonna menetkész tömegű, 2,3 métere széles, 4x4-es és 940 milliméteres kerékátmérőjű terepjáró villanymotorjainak rendszer-teljesítménye 550 lóerő, ezzel akár 130 százalékos (kb. 52°) emelkedőn is felmegy.
A prototípust még Ken Block és Valteri Bottas tesztelte a szaúd-arábiai sivatagban, majd a franciaországi Chateau de Lastours tereppályán.
A kétszázas tempóra képes buggyk 4,5 másodperc alatt érik el a százat. Az Odyssey21 elektromos versenyautók téli és nyári abroncsait az ötletgazda Continental szállítja, érdekessége a kerékfigyelő platform: a ContiConnect digitális összeköttetést biztosít valamennyi abroncson belül elhelyezett érzékelővel, miközben folyamatosan figyeli a nyomást és hőmérsékletet. Az egységes alkatrészekből álló autók acélötvözet csővázát is a Continental adja, szóval ez a járműbeszállító cég igazi száguldó laboratóriuma.
Az első 2024-es első helyszín versenyein már túl van a mezőny, Szaúdi Arábiában ismét tarolt Nico Rosberg csapata: a Rosberg X Racing drámai futamon győzte le a döntőben a NEOM McLaren Extreme E Teamet. Oda-vissza váltogatták egymást az élen, Ekström egy briliáns váltómanőver után a rajtnál átvette a vezetést, mielőtt Kristoffersson visszavette az első helyet. Az E.ON Veloce Racing versenyzője, Kevin Hansen szorosan mögöttük végzett a harmadik helyen, így a győzelemért hármas küzdelem alakult ki.
A sorrend a pilótacsere után is megmaradt, Gutiérrez mindent megpróbált, hogy megelőzze Åhlin-Kottulinsky-t, de sikertelenül, az RXR megőrizte a 3. szezonban elért sikereit.
Az Exreme bajnokság állása
1. Rosberg X Racing 41 pont
2. ACCIONA | SAINZ XE Team 39 pont
3. E.ON Veloce Racing 33 pont
4. Andretti Altawkilat Extreme E 31 pont
5. NEOM McLaren Extreme E Team 30 pont
6. LEGACY MOTOR CLUB IN ASSOCIATION WITH JIMMIE JOHNSON 18 pont
7. SUN Minimeal Team 10 pont
8. JBXE 10 pont
Az Extreme E következő futamai:
Európa, TBD
Július 13-14.
Szardínia 1.
Szeptember14-15.
Szardínia 2.
Szeptember 21-22.
USA
November 23-24.
A globális sportplatformot is a villamosítás, a környezetvédelem és az egyenlőség előmozdítására szülte. A sorozat célja, hogy rávilágítson az éghajlatváltozás hatásaira a világ néhány legveszélyeztetettebb környezetében, elősegítse az elektromos járművek elterjedését, hogy utat törjön az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású jövő felé, és a világon elsőként nemek közötti egyenlőséget biztosító motorsportplatformot biztosítson.
Az Extreme E az első olyan sport, amelyet társadalmi céllal hoztak létre, és célja, minimalizálja a környezeti hatásokat, miközben maximalizálja a tudatosságot, és olyan helyeken versenyezzen, amelyek már károsodtak, vagy érintettek az éghajlatváltozás, a káros emberi beavatkozás által. A sorozat promóciójában még utalnak rajongókat bolygónk jövőjét érintő felelősségről.
Az sem mellékes, hogy az Extreme E az autóiparnak is segít a jövő technológiáinakk kifejlesztésében, a versenyzés mint a közúti innováció platformja segítségével, ami meggyorsítja a változást.
2025-ben az Extreme E át fog alakulni Extreme H-ba, ezzel a világ első hidrogénes off-road versenysorozata és 2025-től FIA-bajnokságként folytatódik.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!