Rivian

A Rivian többet ér, mint a Ford vagy a GM?

2021.12.06.

Nemrég kezdődött meg a Rivian nevű, autókat egyelőre nem gyártó, de a befektetők szerint nagy jövő előtt álló vállalat tőzsdére lépése. Piaci kapitalizációja szerint többet ér, mint a Ford vagy a GM. Hogy lehet ez?

Itt van egy cég, amely eddig mindössze 150 autót adott el és az év első hat hónapjában 1 milliárd dollár működési költséget égetett el. A néhány hete történt IPO (tőzsdei bevezetés) után mégis több, mint 100 milliárd dollárt ér, ami lényegesen több, mint akár a Ford, akár a General Motors hivatalos értéke. A Ford egyébként jelentős részvényes, így foghatja a profitját és leléphet, ha úgy látja, de új befektetők sokasága ugrott be az ígéretek, nem pedig a tartalom alapján.

A tőzsdei bevezetés óta jelentősen, 15 százalékkal visszaesett a részvényárfolyam, de még így is irreálisan magasnak tűnik egy egyelőre nem működő autógyártóhoz képest.

A Rivian, amely eddig csak néhány száz autót gyártott, azt tervezi, hogy 2023 végére évi 150.000 járműre növeli a termelést. Egyes elemzők szerint azonban irreális magasságokba kell emelnie a teljesítményét, hogy igazolja az értékelést.

A New Constructs, a nashville-i székhelyű befektetési kutatócég egy múlt heti feljegyzésében kijelentette, hogy a Rivian még az akkoriban várt 52 milliárd dolláros értékelésnél is túlértékelt volt. Az 52 milliád a fele annak, amit végül elért a cég.

Ahhoz, hogy a Rivian valóban 52 milliárd dollárt érjen, jelentős gyártási fejlődésen kellene átmenjen nagyon rövid idő alatt. "Ezek a gyártási mérföldkövek nagyon valószínűtlenek, tekintettel a Rivian gyártási infrastruktúrájának és tapasztalatának hiányára, valamint az elektromos járművek piacán tapasztalható intenzív versenyre" - mondta.

Számos szempontól a Rivian hasonlít a Teslára. A Teslát is sokan tartják túlértékeltnek, mindkét vállalat kizárólag az elektromos autók piacán versenyez és mindkettőnek vannak jelentős támogatói. Ugyanakkor a Rivian elsősorban egyelőre az amerikai piacra koncentrál és nem jelent közvetlen konkurenciát a Tesla számára. Míg utóbbi főleg szedánokat gyárt, a Rivian az Egyesült Államokban oly népszerű Pick-Up szegmenst célozza már az elejétől.

A Rivian jelentős támogatást élvez két óriástól. Az Amazon 20%-os részesedéssel rendelkezik a cégben, és 100.000 elektromos szállítóautót rendelt meg már előre. A Ford, amelynek korábbi befektetése a Rivianba az IPO után több mint 10 milliárd dollárt ért, stratégiai fontosságúnak tartja részesedését. A motorháztető alatt azonban problémák adódhatnak. A Ford és Rivian állítólag tavaly elvetette azt a tervet, hogy együtt dolgozzanak egy elektromos autón, pedig már igen előrehaladott állapotban voltak a tárgyalások.

Érdemes felidézni, hogyan változott a világ 2003 óta, amikor a Tesla megalakult. Az elektromos autókat akkoriban az iparágban piaci résnek, vagy múló hóbortnak tekintették, és a bevett autógyártók alig láttak veszélyt  bennük a dominanciájukra.

Most azonban a globális felmelegedés megállítására irányuló növekvő felhajtás arra kényszeríti a kormányokat, hogy kötelezzék a tiszta járművekre való átállást, előrehozva a belső égésű motor haláltusáját.

Ez az átalakulás kezdi nyereségessé tenni a szegmenst. A Tesla nyeresége például 1,6 milliárd dollárra nőtt a harmadik negyedévben.

A Ford és a GM, a Volkswagen és a BMW, valamint a többiek hatalmas erőforrásokat fordítanak arra, hogy pótolják az elvesztegetett időt, és lenyűgöző elektromos járműveket gyártsanak, hogy versenyezzenek Musk Teslájával és ebben elég jó úton haladnak.

Ebbe beszállni most már kissé későnek tűnik, ezért is tűnik úgy, hogy a Rivian részvények tulajdonosai idővel meg fogják bánni választásukat.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.01.28
A Continental büszkén jelenti be a második alkalommal megrendezett, fenntartható anyagokra....
2022.01.28
Romániában a kormány csütörtökön a közlekedési szabályok szigorításáról fogadott el rendeletet,....
2022.01.28
A VW vezérigazgatója, Herbert Diess megfertőződött a koronavírussal és karanténban van. A cég....
2022.01.27
Ma már mindent elural a CO2 és az önvezetés, 40 évvel ezelőtt viszont jó üzletnek tűnt beszállni a....
2022.01.27
A Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági kampányt indít a vasúti átjáróban történő közúti balesetek....
2022.01.27
A Vitesco autóipari beszállító több nagy megrendelést kapott a gyártóktól: egy milliárdos....
2022.01.27
A kínai Nio márka megnyitotta a 800. akkumulátorcserélő állomását , ezúttal a Hangzhou városban....
2022.01.27
Azt remélik, az új, i20 N alapú hibrid Rally1-es autóval végre az egyéni bajnoki címet is....
2022.01.27
Egy autómentő kisteherautó és egy személyautó csapódott egymásnak valamivel 14 óra után - írja a....
2022.01.27
A miskolci rendőrök előállították a férfit - írja a police.hu. ..