téli autózás

Ritka gép: Pannónia motoros szán

2021.12.05.

Forma 1-es pilóták is kedvelték, ma már sok helyen tiltják, de van ahol mindennapos közlekedési eszköz a motoros szán, a csúcsgépek kétszázas tempóra képesek.

A kontinens északi részén nélkülözhetetlen közlekedési eszköz és hobbi jármű is a motoros szán, melynek használatát a legtöbb európai országban már betiltották, természetesen felmentést kapnak a mentők, rendőrök, csendőrök, határőrök, valamint a sípályák szolgálatai járművei.

Nem ma kezdte

Az első igazi motoros szán ötletét 1937-ben szabadalmaztatta Joseph-Armand Bombardier. Az egyre szélesebb körű tiltások ellenére olykor negyedmilliónál több motoros szán kelt el évente a világon, ennek tíz százalékát Észak-Európában vásárolták. A válság, majd a világjárvány ebben az ágazatban is éreztette hatását, hiszen már 2009-ben is felére esett a kereslet: évente 140 ezer motoros szán kelt el, ebből hatvanezer az Egyesült Államokban, ötvenezer Kanadában.

A skandináv országokban a népszerű motoros szánokból közel négyszázezret tartanak nyilván, a regisztráció rendszámozást, járműadózást és kötelező biztosítási díjat jelent, ami nagyjából megegyezik egy kisebb autóéval, ahogy némely típus ára is.

SkiDo motoros szán a detroiti Ford múzeumban    Fotó: Boros Jenő 

Kutyaszán helyett

A hideg, havas finn, norvég és svéd tájakon sok település hónapokig csak kutyaszánnal vagy hómobillal közelíthető meg. Az állatok által vontatott szán hajtásához komoly tapasztalat kell, igaz a motoros szán vezetése is csak látszólag egyszerű: a robogóhoz hasonlóan nagy sebességre képes, egyenes úton nem igényel különösebb tehetséget, elég a gázkart húzni, vagy fékezni. A gyors kanyarodásnál viszont már erősen gépészkedni kell, mert minnél nagyobb sebességgel halad a szán, annál kevésbé tapadnak a kormányzásra szolgáló rövid első sítalpak, miközben a hajtott hernyótalp jól tapad a havon, és repíti a szánt, előre, sőt, akár a levegőbe is. Kanyarodáskor, vagy buckán a rutintalan és óvatlan vezető könnyen elveszítheti az irányítást.

Ugratás Polarisszal      Forrás: LSB

Havas KRESz

A motoros szánon is kötelező a bukósisak, ám a kétüteműek zaja és füstje ellen nincs orvosság. Az északi országokban ennek ellenére jó üzlet havas szafarikat rendezni a turistáknak. A kirándulásokon be kell tartani a közlekedési szabályokat, az erdőn-mezőn át vezető csapásokat táblákkal jelölik, vannak főutak, és alárendeltek, a kereszteződésekben meg kell adni az előnyt, és a 20 méteres követései távolságot is be kell tartani.

Egy 2-3 órás túra ára 40-50 ezer forint, ebben már benne van a bukósisak, a védőruha, csizma és a kesztyű bérleti díja, valamint egy tank benzin. Egy kétszemélyes, 750 köbcentiméteres motorral szerelt szán 100 kilométeren 10-12 litert fogyaszt. A szélvédő plexijén kívül a kényelmet szolgálják a fűtött lábrészek és fogantyúk, amelyeket a motor hője melegít.

Forma 1-es parédé egy olasz síparadicsomban       Forrás: Ferrari           

Schumacher is kedvelte

Az Alpokban többnyire csak hegyimentők, orvosok és rendőrök használhatnak motoros szánokat, de olykor felmentést lehet szerezni egy-egy zárt területre, eseményre. Ilyen volt a Ferrari Forma 1-es fénykorának éves rendezvénye, amelyen Michael Schumacher is bemutatott néhány attrakciót az egybegyűlt vendégeknek és a sajtó képviselőinek Madonna di Campiglio síterületén.

Az 1974-es Forma 1-es világbajnok, Gilles Villeneuve is imádta a hómobilozást, saját bevallása szerint minden szezonban esett is nagyokat a kanadai hegyekben, ahol 120 km/órás tempóval száguldozott.

Havas X Games

A motoros szánok őrült futama a Snow King: az USA-beli Wyomingban a kijelölt pálya végén 45 fokos emelkedővel kell megküzdeniük versenyzőknek.

1993-tól rendezik meg az Extreme Games, majd X Games bajnokságot a kaliforniai Nagy Medve tónál.

Gyakori filmszereplők                                       Forrás: LSB

LE, tempó, ár

Itthon elég mostoha a műfaj helyzete, néhány nagyon havas tél idején az elzárt tanyák megközelítésére használtak motoros szánokat, amik nem olcsók, különösen annak fényében, hogy olykor évekig nem lehet azokat kihasználni.

Az árak 15 ezer euróról indulnak, ennyiért 900 köbcentiméteres, 90 lóerős teljesítményű BRP SciDo Ace Expeditiont lehet kapni, a nagyobb teljesítményűek 25 ezer euróba kerülnek, a 140-180 lóerős modellek akár 200 km/órás sebességre is képesek.

Szezonális jellege miatt megfelelő karbantartással a gépek élettartama hosszú, a motoros szánt leginkább csak felelőtlen használattal lehet tönkre tenni: általában az aszfaltos, vagy köves úton szakadó hernyótalpat kell pótolni.

A Szabadság hegyen tesztelte Máté Sándor motorversenyző   Forrás: Magyar Hajó és Darugyár

Váci Pannónia

A rövid szezon és a területi korlátok miatt Magyarországon évente hivatalosan tucatnyinál kevesebb kel el. Pedig egykoron még ebben a műfajban is versenyezni akartak a magyarok.

A Csepel Motorkerékpárgyár Kísérleti Üzeme és a Duna oldalkocsijairól ismert Váci Hajógyár együttműködéséből született a Ski-doo motorosszán. A szovjet és kanadai piacra szánt modell fejlesztési programjának keretében 1967. augusztusára négy prototípus készült.

A nagy forgatónyomatékú és alacsony fordulatszámú 300 köbcentiméteres erőforrás 11 lóerőnyi teljesítménye fokozatmentes sebességváltón át hajtotta a hátsó hernyótalpat. A motorosszánhoz nyolc egyhengeres erőforrást gyártottak Csepelen.

A motorosszánokat 1967 decemberében mutatták be, majd néhány héttel később a Szabadsághegyen tesztelte Máté Sándor (Újpesti Dózsa) motorversenyző, aki a közelmúltban hunyt el. Az 1958-től többször crossbajnok tagja volt a 24 órás Bol d'Or versenyen sikeres magyar Pannónia csapatnak.

Tizenötször szerzett országos és ötször Budapest-bajnok címet, amikor motokrossz világbajnoki futamon harmadik lett, szerződést ajánlott Máté Sándornak a sikeres csehszlovák CZ gyár, de ezt megvétózta az Úhjpesti Dózsa szakvezetése.

Mátés Sándor 89 évet élt.

Kabinos tanulmánymodell       Forrás: LSB

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

 

 



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..