mi kerül ennyibe
Az előírt félévenkénti kalibrálás biztosítja a megfelelő és valós futómű beállításai paraméterek meglétét. A diagnosztikai művelet egyik legfontosabb lépése a mérési viszonyítási rendszer beállítása. Ezeknek a készülékeknek a legfőbb viszonyítási alapja a gravitáció iránya által kijelölt függőleges irány, ezért rendkívül fontos, hogy a jármű a mérés során vízszintes síkon álljon. A további mérések egy jellegzetes tengelyhez viszonyítva történnek. Ez lehet a futómű szimmetria tengelye, vagy pedig a tényleges menettengely. A mérést – szükség esetén a beállítás – egy ellenőrző mérés követi.
A kerék-beállítási értékek befolyásolják a jármű egyenes- és ívmeneti tulajdonságait, a tapadási viszonyokat és a gumiabroncsok kopását. Ilyen paraméterek a kerékösszetartás, kerékdőlés, csapterpesztés, csapszeg-utánfutás, kanyarodási szögeltérés, nyomkövetés, tengelyhelyzet.
Eszközzel mérendő érték, műszaki jellemző |
Az alkalmazott mérőeszköz legnagyobb megengedett hibája* |
|
kerékösszetartás mm-ben
kerékösszetartás fokban
kerékdőlés
csapterpesztés
utánfutás
kanyarodási szögeltérés
hátsó futómű nyomkövetés
hátsó futómű ferdesége |
- 6 mm - ± 12 mm
- 1° - 0 - + 2°
- 3° - 0 - + 6°
- 3° - + 10°
- 3° - 0 - + 10°
0 - + 10°
balra 10 cm – 0 - jobbra 10 cm
balra 2° - 0 - jobbra 2°
|
± 0,25 mm
± 2,5’
± 5’
± 7,5’
± 7,5’
± 15’
± 0,25 mm
± 5’
|
Az egyszeri vételáron és a kalibrálási költségeken felül az időszakos karbantartás és esetleges javítás költségei is hozzáadódnak a vállalati kiadásokhoz. Szerencsére a korszerű készülékek megvásárlása nagyban hozzájárul a költségcsökkentéshez, köszönhetően a gondozásmentes csapágyaknak és megbízható szoftvereknek. Programozott mérés esetén a műszer határozza meg a műveletek sorrendjét is.
Ezeknél a modern berendezéseknél az elektronikus forgózsámolyok vezetékkel csatlakoznak a központi egységbe és elektronikus úton továbbítják a mért jellemzőket, valamint a fokozott követelményeknek megfelelve a súrlódási ellenállásuk is kisebb, mint a hagyományos változatuké.
A futómű pontos beállítása a közlekedésbiztonság szempontjából nagyon fontos, hiszen a jármű útkapcsolata, főleg csúszós körülmények között, a tényleges menettengely és a kerekek állásától függ. A nem megfelelően beállított futómű nem csak túlzott gumikopást eredményez, hanem csökkenti a menetbiztonságot, ezért minden járművezetőnek és -fenntartónak kötelessége a járművet a közúti közlekedésre alkalmas állapotba hozni/tartani a KRESZ előírásainak megfelelően!
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!