Mi kerül ezen ennyibe

A rezsióradíj, avagy mi kerül ebben ennyibe?! (7. rész) – Fékerőmérő berendezés

2020.12.18.

A fékerőmérő meglétét, vagy szerződésest jogviszonyt ír elő az 1/90-es a fékjavítást végző műhelyeknek, hiszen a javítást ellenőrzés kell, hogy kövesse.

 

A fékberendezések diagnosztikai ellenőrzése és javítása kiemelt fontosságú tevékenység a járművek műszaki vizsgálata, illetve általános javítása/karbantartása során. Ezek a vizsgálatok kiterjednek a kerékfékerő mérésére – amelyet a pedálerő (légféknél kivezérelt nyomás) függvényében állapítanak meg –, az oldalak közötti fékerő eltérés vizsgálására, és a fékerő ingadozás vagy lassulás megállapítására.

Az utóbbit leszámítva ezen értékek diagnosztizálását fékerőmérő próbapadok segítségével hajtják végre. A vizsgálat során figyelembe kell venni az adott járműtípusra vonatkozó gyártó által előírt értékeket, tünet esetén pedig meg kell keresni a konkrét hibaforrást. A javítási munkálatok után ismét műszeres fékvizsgálat következik ellenőrzés céljából. A műhelyben végzett fékvizsgálatok a kerékfékszerkezet által előállított fékerő mérésén alapulnak. Ez a fajta vizsgálati módszer számos előnnyel rendelkezik például, hogy az ellenőrzést zavaró körülményeket (forgalom, időjárás, terepi viszonyok) kiküszöböli.

 

A görgős fékerőmérő pad méréstechnikai követelményei:

Eszközzel mérendő érték, műszaki jellemző

Az alkalmazott mérőeszköz legnagyobb megengedett hibája*

személygépjármű

tehergépjármű

személygépjármű

tehergépjármű

fékerő                           0 – 5 kN

 

pedál és kézi erő         0 – 600 N

 

fékezőnyomás

0 – 30 kN

 

0 – 800 kN

 

0 – 10 bar

±2%

 

±2%

±2%

 

±2%

 

±2,5%

* a berendezés felső méréshatárának százalékos formája

 

1. Baloldali görgőegység, 2. Jobboldali görgőegység, 3. Első görgő, 4. Hátsó (emelt) görgő, 5. Hajtómotorok, 6. Tapintó görgő, 7. Lánchajtás, 8. Reakció-érzékelő mérőcellák, 9. Kijelző műszerek, 10. Pedálerő adó

A görgős fékpadi vizsgálat során a gépjármű egy tengelyének kerekeivel áll a fékpadra, a fékpad mérőegységei kerekenként önállóak. A két görgő alkotja a görgőágyat, melyek között a járműkerék helyezkedik el. A lánchajtással összekapcsolt görgőket egy villamos motor hajtja. A próbapad, a kerék és fékszerkezet együttesen hozza létre a fékezőnyomatékot.

A görgőkre mindig a megadott irányban kell ráállni a járművel, mivel ezek forgásiránya meghatározott. Azokban az esetekben mikor a görgők tengelyei nem ugyanabban a síkban helyezkednek el, az emelt görgőnek kell a menetirány szerint hátul elhelyezkednie.

 

 

A görgős fékerőmérő villamos motorjai az álló gépkocsi kerekeit – egyszerre az egy tengelyen lévőket, de azokat egymástól függetlenül – görgőpárokon keresztül állandó sebességgel forgatják. A hajtott járműkerék kerületi sebessége berendezéstípustól, alkalmazási területtől függően: 2,5-5,5 km/h. A vizsgálat lényege a fékműködtető erő, illetve a kivezérelt nyomás függvényében a kerékfékszerkezet nyomatékának megállapítása.

Az összkerékhajtású gépjárműveknél a görgőspadi vizsgálat problémát okozhat, mert a meghajtott kerekek a talajon álló kerekeket is forgatni akarják. Az ikertengelyes járművek vizsgálatához kisegítő berendezésre van szükség, amely a görgőágy két oldalán elhelyezett szabadfutó görgősorból áll.

Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy ezeket a görgős fékerőmérő berendezéseket kalibrálni is kell. Az általánosan elterjedt módszer az emelőkarral, tömegterheléssel történő kalibrálás, amely rengeteg időt vesz igénybe, a költség a fenntartó szervizet terheli.

A fékerőmérés a közlekedésbiztonsági ellenőrzés része, minden fékjavítás után el kell végezni és bizonylatolni kell.

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!
 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....
2024.04.26
A #5-ös nevű elektromos SUV-modellt az európai piacra szánják. ..
2024.04.26
Hello Budapest! Hello Belváros! Az eddig is nyüzsgő Károly körút újabb nevezetességgel bővült, itt....
2024.04.26
- Lezárták az M7-es autópálya Letenye felé vezető oldalát Balatonvilágosnál, ahol egy teherautó és....
2024.04.26
A YouTube-on jelent meg egy nem mindennapi felvétel, amin rendkívüli zajhatások közepette "görgőzi....