veterán
Nem hiába, vannak az autós újságírásban dolgozok között is megszállottak, akik nem csupán a megélhetésért járnak be a munkahelyükre. Nos, ilyen a Retro Mobil csapata is, akik élnek-halnak a korosabb járművekért, így fejükbe vették, letesznek valamit a magyar veteránozás asztalára.
Három éve hagyományteremtő céllal elevenítették fel a visegrádi „felfutót”. Igen, a klasszikus fellegvárig tartó hegyi szakaszt, ahol megannyi rali gyorsasági és hegyi verseny zajlott a hetvenes évektől. Utoljára talán 1984-ben volt megrendezve, amikor is Szabolcsfi Péter kipördült versenyautójával, és sajnálatos módon a Drapál busz előtt, amúgy rossz helyen álló négy néző halálát okozta.
Az idei verseny azonban nem a tragédiákról szólt, hanem a felhőtlen, élménydús autózásról a Dunakanyarban és a környék meseszép útjain. Az előzetes nevezések alapján közel félszáz autóra lehetett számítani, ebből 40 meg is jelent a szentendrei rajt-cél területen, a Paprikabíró utcai nagy parkolóban. Délelőtt két etapban, Esztergomban fordulva, onnan a Pilis dimbes-dombos útjaira kanyarodva, 12 átlagtartó szakasz várt a versenyzőkre.
A veterán versenyzésben, hozzátéve, hogy FIA azaz Nemzetközi Autósport Szövetség által elfogadott módon, ez a versenyág az egyik legnépszerűbb, a nagyhírű Monte-Carlo rali, és a régiónkban zajló Rajd Polski is ilyen Regularity módon kerül megrendezésre. A megadott hosszabb-rövidebb szakaszokat, meghatározott időre kell teljesíteni, az átlagsebességet a rendezők a szakaszokon belül szúrópróba szerűen is ellenőrizhetik. A mezőnyben találhattunk a versenyautóktól kezdve az egykori szocialista blokk státuszszimbólumának tartott autókon át, a német ipar csúcstermékéig mindenféle járművet.
A képre kattintva galéria nyílik.
Igen meglepő volt szembesülni, hogy az E30-as BMW is OT rendszámot kaphat. A mezőny elején és végén, talán figyelemfelkeltő céllal is, két hangosabb autó haladt, így a kellemes időben az avatatlanul sétálgatók is felfigyeltek a népes veteránseregre.
Elsőként egy ikertestvérrel is bíró Skoda 120 Rally replika (az egykori navigátor Sándor István maga is indult a mezőnyben, duplán tesztelési céllal, egyrészt újdonsült navigátorával, az Oldtimer szuperkupa profival Farkas Zolival a Rajd Polskira tréningezett, másrészt beszerzett egy idén már engedélyezett átlagszámoló berendezést), míg zárónak az elénk zöld Steyr Puch 650 TR a legendás Zima család (hátul gyereküléssel) kormányzásában.
Az ebéd után, plusz feladatként, az itinerből kihagyva egy szlalomverseny zajlott stílszerűen autóemelők között, és tolatással fűszerezve, meghatározott, - amúgy igen feszes - szintidőre. A „bólyakerülgetést” az autósportban is jeleskedő Csüllög Zsolt nyerte, mily meglepő egy Lancia Delta Integrale-val. A délután etap már rövidebb volt 5 szakasszal, Visegrádon fordultak, így a szentendrei macskaköves sikátorok után már a megérdemelt célba futás következett a 150 km- után.
A díjkiosztó a felfújható Vredestein óriásgumi alatt zajlott, és némi meglepetést is hozott. Pásztor Tamás a gyári Renault 17 Gordinivel lett a harmadik, a második helyen holtverseny alakult ki a Fiat X 1/9-et hajtó Kacsári testvérek és az Opel GT-s Lukács Péterék között, míg győzelmet Kovács Péter és fia szerezte meg az „edző Skodával” (a Péterhez szintén köthető 110 R nem készült el).