repülés
Kertész Róbert, az MTI tudósítója jelenti: A kormány csütörtöki tájékoztatása szerint nem új repülőgépről van szó, hanem a brit királyi légierő (RAF) egyik Airbus A330 Voyager mintájú, légi üzemanyag-utántöltésre kialakított gépét alakítják vissza polgári használatra, egyszeri 10 millió fontos (csaknem 4,5 milliárd forintos) költséggel. A Downing Street számításai szerint ezzel a megoldással évente hozzávetőleg 770 ezer fontot (340 millió forintot) lehet megtakarítani. Egy chartergép igénybe vétele ugyanis óránként átlagosan 6700 fontba, az RAF repülőgépének üzemeltetése ugyanakkor óránként 2 ezer fontba kerül.
David Cameron miniszterelnök szóvivője a BBC-nek csütörtökön elmondta: a repülőgép megmarad az RAF katonaszürke színeiben és ha a kormányfő vagy miniszterei éppen nem használják, akkor továbbra is alkalmazható eredeti feladatára, vagyis a légi utántöltésre. A szóvivő szerint annyi változik, hogy beépítenek 158 ülést és feltörhetetlen kommunikációs rendszert telepítenek a gépre. Az átalakított repülőgépet a királyi család tagjai is használhatják majd. A döntéssel hosszú évek óta húzódó vita ért kompromisszumos véget.
Fotó: Bob Smith
Már több mint egy évtizede, Tony Blair volt munkáspárti miniszterelnök hivatali idejében felmerült, hogy saját használatú repülőgépet kellene beszerezni a brit kormányfő és miniszterei számára annál is inkább, mivel állítólag Nagy-Britannia a hét vezető ipari hatalom csoportjában (G7) az egyetlen ország, ahol nincs külön repülőgép a kormánytagok utaztatására.
A köznyelv annak idején már el is nevezte a tervezett különgépet "Blair Force One"-nak, az amerikai elnök által használt repülőgép, az "Air Force One" mintájára, ám a tervet végül Blair saját pénzügyminisztere - egyben ádáz riválisa és későbbi utódja -, Gordon Brown a költségvetési források szűkösségére hivatkozva sikeresen megfúrta.
Forrás: MTI