járműgyártó

A Renault túlélési stratégiája – totális szerkezetátalakítással

2022.11.21.

„Mi hardvergyártók vagyunk, a szoftver egy másfajta sport. Ha meg akarsz tanulni teniszezni, fordulj ahhoz, aki erre meg tud tanítani” – így kommentálta Luca de Meo Renault-vezér cégének azokat a drámai átalakulási lépéseit, amelyek eredményeként a nagy múltú francia autógyártó járművei négy keréken guruló számítógépekké válhatnak.

Szerző: Heimer György

Az amerikai Google techóriással és a viharosan terjeszkedő kínai Geely autógyártó mamutcéggel a jövőbeli lét szempontjából két kulcsfontosságú megállapodást ütött nyélbe a Renault – jelentette be november elején a francia nagyvállalat. A már 2018-ban startolt együttműködés bővítéseként a Google újabb segítséget nyújt a Renault digitális transzformációjához, aminek eredményeként lehetővé válik az újabb modellek távoli (OTA – over the air), minden korábbinál szélesebb körű szoftverfrissítése, újfajta járműszolgáltatások bevezetése előfizetés alapján (on demand), röviden tehát a digitális vívmányok alkalmazása a mobilitás mindenre kiterjedő részletében az autótervezéstől és gyártástól kezdve az értékesítésen át az eladás utáni szolgáltatásokig, a járművek életgörbéjének végéig. Az úgynevezett szoftver definiált jármű (software defined vehicle) kifejlesztését célzó együttműködés értékét nem hozták nyilvánosságra, csupán azt, hogy a Google-kooperáció fejlesztései a 3-4 év múlva megjelenő modellekben köszönnek majd vissza.

Nem kevésbé nagy horderejű, hogy a Geely-vel aláírt megállapodás alapján a két fél egyenlő arányban vegyesvállalatot alapít londoni székhellyel és a költségmegosztás jegyében közös erővel végzik majd a hagyományos belső égésű és hibrid hajtásláncok fejlesztését, gyártását. Az üzlet értékét ebben az esetben sem hozták még nyilvánosságra, de a vállalkozás nagyságát érzékelteti, hogy az abban résztvevő 17 gyártómű, fejlesztési központ gyártókapacitása évente 5 millió hajtáslánc, három kontinensen 19 ezer embert foglalkoztatnak. Mint ismert, a Renault egyesülési formában már korábban összefonódott a Nissan és a Mitsubishi autógyárakkal, hozzá tartozik a Dacia márka is. A kínai Geely már ma is óriáscég: 2010-ben felvásárolta a Volvót, kisebb arányban bevásárolt a versenyautóiról ismert brit Lotus és az Aston Martin cégekben, emellett érdekelt a London Taxi társaságban és nem utolsósorban az idén megszerezte a Samsung Motors részvényeinek 50 százalékát. Mindemellett a Geely az elektromobilitás egyik nagy feltörekvője. Nemrég Budapesten mutatták be az európai exportra szánt Geometry C e-modelljüket, s kulcsszerepet játszhatnak abban, hogy a kínai elektromos autók meghódítsák az európai autósokat is. A PricewaterhouseCoopers könyvvizsgáló és tanácsadó cég egyik friss tanulmánya szerint 2025-ben, a vén kontinensen már 800 ezer Kínában gyártott autó talál vevőre (bár ennek egy része az ottani gyárakban készült Tesla, BMW, VW lehet).

Az előbbiekben körvonalazott két egyezség szorosan összekapcsolódik a Renault gyökeres átalakulásával. Eszerint a cégcsoport két nagy részre válik szét. Ampere néven egy különálló, új vállalatba csoportosítják az elektromos autók gyártását és az ehhez szükséges szoftverek fejlesztését. Tervek szerint a 10 ezer embert alkalmazó Ampere céget jövő nyáron a párizsi tőzsdére is bevezetik, abban a reményben, hogy a cég papírjai nagy keresletre találnak a befektetők körében. Ígéretek szerint 2030-ig hat e-modellt dobnak piacra, közülük már ismert az új R4, R5, a Megane E-Tech Electric, valamint a Scénic Electric. Az átalakulás másik nagy vonulata, hogy a hagyományos belső égésű és hibrid hajtású modellek gyártását ugyancsak egy külön egységbe vonják össze. A Horse névre keresztelt részleg felel majd a takarékos és alacsony emissziójú Renault, Dacia modellek kibocsátásáért, amibe a Geely-vel közös fejlesztésű hajtásláncok is bekerülnek. A Renault stratégai arra számítanak, hogy az Ampere révén helyt állnak az elektromobilitás versenyében, ugyanakkor a Horse – a Geely-együttműködésből fakadó méretgazdaságosság eredményeként – rentábilisan ki tudja elégíteni a hagyományos járművek iránt várható egyre csökkenő keresletet.

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.12.01
A HangZóna mai vendége: Pataki Ádám, a Real Garant értékesítési vezetője. Miben segít a....
2022.12.01
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az idén októberben 1 169 679 érkező és induló utas fordult....
2022.12.01
Zseniális gaggel válaszolt azoknak a Mini, akik szeretik távirányítós autóknak nevezni a....
2022.12.01
Az M1-es Tatabánya-Óvárosi lehajtójánál 3 milliárd forintos beruházással 150 férőhelyes, őrzött....
2022.12.01
Legtöbb esetben autóink nagy része már 4-500 ezer kilométer után a bontóban köt ki. Alighanem az....
2022.12.01
Szujó Zoltánt választották meg csütörtökön a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) új....
2022.12.01
Legalább ketten meghaltak és sokan eltűntek egy autópályát elárasztó földcsuszamlásban Brazília....
2022.12.01
Nevet adunk neki, személyes tárgyakat helyezünk el benne, a vásárlásáról nem egyedül döntünk. ..
2022.12.01
Csütörtöktől kaphatók a 2023-ra érvényes éves országos és megyei autópálya-matricák a Nemzeti....
2022.12.01
Az egész frankofón világ ujjongott és éljenzett, amikor a Citroën bemutatta új zászlóshajóját, a....