stratégia
Szerző: Heimer György
A mentőterv részeként 2025-ig mintegy évi 3,1 millió egységre kívánják visszavenni a gyártókapacitásokat a 2019-évi 4 millióval szemben, egyúttal 500 millió euróval megemelni a költségmegtakarítások összegét a 2023-évre előirányzott 2,5 milliárd euróra. Az is a kiemelt célok közé tartozik, hogy az üzemi profitok árrését is fokozatosan feljebb vigyék, méghozzá úgy, hogy 2023-ra elérjék az 5 százalékot. Az új cégelnök takarékoskodni kíván a tőkekiadásokkal és a kutatási költségekkel is: ezekre 2025-ben a bevételek 8 százalékát fordítanák a jelenlegi 10 százalék helyett.
Luca de Meo
Luca de Meo – aki korábban a VW tulajdonában lévő Seat első embere volt, s a csalásokkal vádolt Carlos Ghosn-t váltotta a Renault élén – elődjével ellentétben radikális fogyókúrában látja a túlélési esélyeket. A sokáig csodamenedzsernek hitt Ghosn a gyártómennyiség minden áron való globális növekedését hajtotta. „Nagyobbak lettünk, de nem jobbak” – fogalmazta sajtótájékoztatóján de Meo, s a most bemutatott stratégiai terv azzal számol, hogy a padlóvázak számát 6-ról visszaveszik 3-ra, miközben 2025-ig 24 új modell piacra dobását irányozták elő. A cég érdekeltségébe tartozó Dacia és Lada modelleket a jelenlegi 4 helyett egy közös platformra építik majd, valamint a karosszériaváltozatok számát a jelenlegi 18-al szemben 11-re csökkentik. A mentőterv azt is tartalmazza, hogy 2025-re a Renault sportmárkájának, az Alpine-nak is nyereségbe kell fordulnia.
A cégelnök fejlesztési fókuszában – a nemzetközi trendeknek megfelelően – az elektromobilitás áll: 2025-re az úgynevezett Renault 5 koncepció részeként 14 alapmodell piacra dobását irányozták elő, ebből 7 lenne tisztán elektromos hajtású. A megszellőztetett tervek szerint kihoznak majd egy akkumulátoros városi négykerekűt, amely a kilencszázhetvenes évektől a kilencvenesekig gyártott sikermodellre, az R 5-ös minire hajaz. Az évtized közepéig kikerülő 24 új modell fele nagyobb kategóriába tartozik majd, és közülük legalább 10 tisztán elektromos hajtású lesz.
A stratégai tervben fontos szerepet kap a „új profitközpontnak” remélt Mobilize nevű üzleti divízió, amely az adatkommunikáció, a mobilitás és az energetikai feladatokkal kapcsolatos tevékenységet fogja össze. „Új technológiákat alkalmazó autógyártóból autókkal foglalkozó techvállalattá válunk” – fogadkozott a Renault alelnöke, Clotilde Delbos. Remények szerint 2030-ra ez a részleg adja majd a bevételek minimum 20 százalékát.
Mindez azonban egyelőre csak egy újabb nagyratörő terv. A helyezet úgy áll, hogy a vírusjárvány okozta recesszió következtében a Renault globális eladásai tavaly 21 százalékkal 2,95 millió darabara estek vissza. Mindez igencsak messze esik a Ghosn-vezetés idején jövő év végére megcélzott 5 milliótól. Így aztán az 53 éves de Meo nincs könnyű helyzetben – jegyzi meg az Automotive News szakportál elemzésében. Már csak azért sem, mivel a fölös gyártókapacitások leépítése és a megfelelő költségstruktúra kialakítása mellett szót kell értenie a Renault legnagyobb részvényesével, a francia állammal, amelynek meghatározó súlya van abban, hogyan rántsák ki a kátyúba csúszott autógyártót. Tavaly a francia kormány a súlyos veszteségek láttán 5 milliárd euró értékben, államilag garantált óriáskölcsönnel sietett a megrendült Renault segítségére.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!