tanulmány

Rekord jövedelmezőség az autóiparban, de az iparág növekedése lassul

2016.09.21.

Miközben 2015 újabb kiváló év volt az autóipari beszállítók számára – 7,5 százalékos profitnövekedéssel – a piaci bizonytalanság fokozódik, a globális bevételek növekedése pedig lassul - állítja a Lazard és a Roland Berger „Globális Autóipari Beszállító” című 2016-os tanulmánya. Az elemzők az idei évre a piac megtorpanását várják.

A tanulmány során több mint hatszáz nemzetközi autóipari beszállító teljesítménymutatóit vizsgálták meg, amely alapján látható, hogy az autóiparban 2010-ben elindult növekedés – melynek haszonélvezői a beszállítók voltak - megtorpant. Az árbevétel 2015-ben már jóval alacsonyabb volt, mint korábban. „Az autóipari beszállítók első látásra jó formában voltak, rekord nyereséggel,” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője. „ám a lassuló bevétel-növekedés mellett a jövőben meg kell birkózniuk az egész világon erősödő piaci bizonytalansággal és szembe kell nézniük a forradalmi technológiai változásokkal is.”

A globális járműgyártás mérsékelten növekszik

A Lazard és Roland Berger közös tanulmánya szerint a globális járműgyártás 2016-tól mérsékelten, éves szinten mintegy 2 százalékkal fog nőni. „A beszállítóknak új alapokra kell támaszkodniuk, hogy stabilizálni vagy növelni tudják a profitot és továbbra is felkészültnek kell lenniük a váratlan makrogazdasági eseményekre, amelyek jelentős kereslet-csökkenéshez vezethetnek”- nyilatkozta Christof Söndermann, a Lazard Igazgatója. A kínai piacon eddig tapasztalt kétszámjegyű növekedés mára a múlté, nagyon kérdéses a piac alakulása Brazíliában és Oroszországban. A Brexit is újabb bizonytalanságot hoz Európába.

Az autóipar történelmi változások előtt áll

„Előre tekintve, az utóbbi időszak történései egyértelműen azt jelzik, hogy a globális autóipar a történelem legradikálisabb változása előtt áll”- mondja Söndermann. A technológiai trendek és az új üzleti modellek az autók használatában lehetőségeket ígérnek a beszállítók számára az elkövetkező tíz évben – azonban az, hogy mikor és hol tárulnak fel ezek a lehetőségek, egyelőre bizonytalan. A teljes piac értéke a 2015-ös 700 milliárd euróról várhatóan 850 milliárd euróra nő 2025-re, de a profit eloszlása a meglévő szegmensek és akár új piaci szereplők között lényegesen módosulni fog.  Az erőátviteli berendezések területén az e-mobilitás fejlődése kap lendületet. Mert bár még sok a technológiai akadály és nincsenek a fogyasztókat meggyőző üzleti esettanulmányok, a helyi, országos és nemzetközi hatóságok emissziós szigorításai várhatóan gyorsítják a fejlődést.  „Arra számítunk, hogy az elektromos járművek piaca hét-tízszeresére nő a következő évtizedben – ami a potenciális elektronikus erőátviteli berendezések iránti kereslet jelentős növekedéséhez vezet, miközben a hagyományos belső égésű motor egyre inkább általános árucikké válik.” – mondta Schannen Frigyes. A gépjármű-vezetést támogató alkatrészek piaca ötszörös növekedés előtt áll, az iparág értéke 2025-re eléri a 30 milliárd eurót, s ezért kiélezett verseny várható, különösen a technológiai óriások között.

Növekvő nyomás és komplexitás az erőátviteli beszállítók világában

Az egyre bonyolultabb és költségesebb erőátviteli berendezések, valamint az e-mobilitás lassú elterjedése miatt a beszállítók üzemi eredménye az iparági átlag alá, 6,9 százalékra csökkent. Ezzel szemben az alvázak beszállítói profitáltak a gépjármű-vezetést támogató rendszerek elterjedéséből és 7,7 százalékos üzemi eredménynövekedéssel a gumiabroncs-gyártók mögé kerültek az iparági ranglistán.  Nemcsak szakterületenként, de régiónként is jelentősek a különbségek. Míg az európai beszállítók jelentősen profitálnak technológiai fölényükből, addig a kínai beszállítók eredménye visszaesett az erősödő hazai verseny miatt. Terméktől és régiótól függetlenül, a siker kulcsa az innováció – de nem feltétlenül ez az egyetlen tényező. „Az innovátorok átlagosan 2 százalékkal előzik meg a  feldolgozói specialistákat a jövedelmezőség terén” – magyarázta Schannen Frigyes. Ennek ellenére a vezető feldolgozó specialisták olyan profit margint is elérhetnek, mint a vezető termékfejlesztők.

A portfoliókezelés jelentősége nő

Annak érdekében, hogy az egyre kiszámíthatatlanabb és gyorsan változó környezetben sikeresek legyenek, a beszállítóknak rugalmasabbnak és agilisabbnak kell lenniük.. „Már nem elég csak a hagyományos területek fejlesztésére összpontosítani” - mondja Schannen - „A haszon az új technikai területekről érkezik és a beszállítóknak olyan szereplőkkel kell majd versenyezniük, amelyek nem az autóiparból jönnek.” Az aktív portfóliókezelés jelentősége tovább nő, mivel a beszállítók kénytelenek újragondolni alapvető kompetenciáikat és alkalmazkodni az új technológiákhoz. Mindazonáltal az akvizíciós növekedés egyre nehezebbé válik, ahogy nő a verseny a potenciálisan felvásárolható cégekért és a magas árszintekért.  „Ha a járműhasználók következő generációjára gondolunk, a tervezés és az innovatívabb termékfejlesztési szemlélet kulcsfontosságú lesz.” - foglalta össze Schannen Frigyes. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
Robotpilóta vigyáz ránk már a kamionok világában is, hódít a fáradhatatlan autonómia. ..
2024.04.28
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Helyszínelők. ..
2024.04.28
A berlini kormány célul tűzte maga elé, hogy az elektromos autók száma Németországban 2030-ig....
2024.04.28
A kis SUV a kompakt külső méreteket a lehető legnagyobb utastérrel és tisztán elektromos....
2024.04.28
A Városligetben rendezték a XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapot. ..
2024.04.28
Egy baleset áldozatainak élete és testi épsége perceken, sőt extrém esetben másodperceken múlhat.....
2024.04.28
A BMW Group Gyár Debrecen is csatlakozott idén a Lányok Napja kezdeményezéshez, melynek keretében....
2024.04.28
A standon kiállított elektromos crossover váratlanul előre hajtott, és öt látogatót, köztük egy....
2024.04.28
A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11....
2024.04.28
Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit. ..