repülés
Alacsonyan szállnak a személyszállító gépek - és a profitkilátások
Az indulásának tizedik évfordulóját Ferihegyen ünneplő Wizz Air bejelentette, hogy külön karbantartó bázis épül a légitársaság számára. A hangár 2015 szeptemberére készül el, és több mint hetven képzett szakembernek biztosít majd munkát. A Budapesthez sok szállal kötődő légitársaság ünneplését beárnyékolja, hogy a cégnek a közelmúltban el kellett halasztania a tőzsdére lépést Londonban. A Wizz Air a részvénykibocsátás révén 274 millió dollárt remélt a tőzsdén, amely megalapozta volna jövendő növekedési terveit. A jelenlegi 52 gép mellé a következő három évben még harminccal szeretné a társaság a flottáját növelni.
A döntés elhalasztását a romló iparági környezettel magyarázták. Az európai légicégek számára valóban nem a legjobban alakult ez az év: a kontinens zászlóshajójának tekinthető Lufthansa a minap jelentette be, hogy kénytelen módosítani eredeti profitkilátásain, mert a forgalmi bevételek csökkentek a várthoz képes. A jelenlegi gazdasági évre jelzett 1,3-1,5 milliárd eurós profit helyett csak 1-1,3 milliárddal számolhat a társaság. A legtöbb fejfájást a németeknek az öböl menti országok légitársaságai okozzák, amelyek nemcsak fuvarozóként terjeszkednek Európában, de befektetőként is. Mint ismeretes, az Etihad bevásárolta magát az Air Berlinbe, a szerb nemzeti légitársaságba és jelenleg is tárgyalásokat folytat az Alitalia „megmentéséről”. Komoly piaci verseny alakult a Lufthansa és az Emirates között az utóbbi új, A380-asokkal repült európai járatai miatt is: az arab társaságnak Bécsben sikerült a németek kemény ellenállása ellenére is kibővítenie a heti járatsűrűséget.
De nem csak a német légitársaság szenved a piacon. A skandináv SAS jelentős, egymilliárd svéd koronás (34 milliárd forintos) veszteséget jelentett a februártól áprilisig tartó időszakra, ezért várhatóan háromszáz dolgozóját elbocsátja. A Scandinavian Airlines szerint árbevételük az előző évi tízmilliárd svéd korona után az idén február és április között 8,4 milliárd koronára csökkent, adózás előtti eredményük pedig 1,078 milliárd korona veszteség volt. A SAS a skandináv térség legnagyobb légitársasága, 2013-ban 28 millió utast szállítottak százhúsz célállomásra, gépparkjuk 132 repülőből áll. A társaság Budapest és Koppenhága között is üzemeltet járatot.
Nehéz versenyben kell helyt- állnia Csehország átszervezett, majd részben privatizált nemzeti légitársaságának is. Ez most nem sikerült: a Cseh Légitársaság (CSA) mintegy 922 millió koronás veszteséggel zárta a tavalyi évet, a cégnek ez a legrosszabb eredménye 2009 óta. A CSA részvényeinek többségét tavaly megvette a Korean Air, illetve a cseh magántársaság, a Travel Service. Miután a cseh versenyhivatal jóváhagyja a tranzakciót, a két légitársaságnak együtt többsége lesz az eddig állami vállalatban.
Jámbor Gyula
Megjelent a Magyar Nemzet 2014. június 26-i számában