autonóm jármű
A radarérzékelők érzékelik a tárgyak sebességét és helyzetét, de az időjárás és a környezeti hatások miatt interferenciára hajlamosak. A TU Graz mesterséges intelligenciával szeretne ezen változtatni.
Háttér: A más radarok által okozott interferencia és a szélsőséges időjárási körülmények olyan zajt keltenek, amely negatívan befolyásolja a radarérzékelők működését, és szükség esetén a vezetéstámogató rendszerek kikapcsolását okozza. A kutatók ezt a hiányosságot egy olyan mesterséges intelligencia rendszerrel szeretnék kiküszöbölni, amely a kép- és jelfeldolgozásban már sikeresen alkalmazott neurális hálózatokon alapul, amelyek automatikusan elnyomják a zajt.
Szűrik a vizuális információkat, felismerik az összefüggéseket és kiegészítik a képet az ismert minták alapján. Az ilyen hálózatokat azonban még optimalizálni kell a radarérzékelőkkel való használatra. Például azért, mert a memóriaigényük túl magas.
Miután a TU Graz szakértői most elvégezték a megfelelő optimalizálásokat, egy 89 százalékos pontosságú mesterséges intelligenciamodellt tudtak bemutatni, amely állítólag megközelíti a zavartalan radarjelek tárgyfelismerési arányát. De ez nem elég.
A következő három évben a cél a fejlesztés további optimalizálása. Végül is elengedhetetlen, hogy a rendszer akkor is működjön, amikor a bemeneti jel jelentősen eltér a tanult mintáktól. Jelenleg azonban ez nem így van; a legkisebb változások is azt eredményezik, hogy a tárgyakat nem vagy helytelenül ismerik fel. Ezek a hibák természetesen pusztítóak az emberi beavatkozás nélküli autonóm vezetés szempontjából, és az első valós használat előtt ki kell javítani őket.
Cs.A.-Ő.P.
Cikkünk megírását az InterCars támogatta.