Dakar

Problémamentes volt a negyedik szakasz a Toyota-csapat számára

2023.01.06.

A négyszeres győztes címvédő előnye már 22 perc fölé nőtt a második helyezett előtt.

Még a tapasztalt dakarosok is úgy nyilatkoztak, hogy olyan sok dűnét még soha nem kellett egyetlen versenynapon megmászniuk, mint a 2023-as verseny negyedik napján, a Hail térségében bonyolított, 425 kilométer hosszúságú hurokszakasz során. A szelektív első 150 és az utolsó 20 kilométerén csak óriásdűnék vártak a mezőnyre, közte pedig köves, sivatagi úton kellett száguldani.

A feladatot kiválóan oldotta meg Nászer el-Attija és a navigátora, Mathieu Baumel, akiknek a viszonylag eseménytelen, de igen kimerítő 4. szakasz után az összetettben közel 5 perccel, 18 perc 18 másodpercre növelték előnyüket a második helyen álló, privát Toyota Hilux T1+-t hajtó Jazid al-Radzshi előtt. Csupán egyetlen defekt hátráltatta a katari szupersztárt és francia navigátorát ezen a napon, így a 4. leggyorsabb időt érték el, mindössze 2 perc 6 másodperccel lemaradva a szakaszgyőztes Sébastien Loeb mögött.

A 217-es rajtszámú gyári Toyotát vezető Henk Lategan és Brett Cummings is jól teljesített, egyetlen defekt nélkül mentek végig a szakaszon. Másodikként indultak, ami kissé körülményessé tette a helyes útvonal megtalálását. Azonban találtak egy jó tempót, és rátapadtak a második helyen végző, Stéphane Peterhansel Audijára, ami tapasztalatgyűjtésnek sem volt utolsó a fiatal dél-afrikai páros számára. Így végül mindössze 7 perc 23 mp-es hátrányban értek célba a szakaszgyőztes Loebhöz képest.

Az első szakaszon kapott jelentős, 20 perces büntetés ellenére Lateganék feljöttek az 5. helyre az összesített rangsorban, mindössze 45 perc 25 másodperccel elmaradva el-Attijától, és 13 percnél kevesebbel elmaradva a 4. helyezett Carlos Sainztól.

A 4. szakasz Giniel de Villiers és a navigátora, Dennis Murphy számára is viszonylag eseménytelen, problémamentes versenyzést hozott. Csak a 27. autóként indultak a szakaszon, ami hátráltatta a haladást a nedves homokban, amely a szakasz kezdetét jellemezte. Azonban a nehézségek ellenére keményen nyomták a gázt és sokat előztek, így végül a 9. leggyorsabb időt teljesítették a szakaszon, 16 perc 11 másodperccel lemaradva a győztesektől.

Ezzel az eredménnyel az összetettben a 7. helyen álltak, bár hátrányuk csapattárssal, Nászer el-Attijához képest 48 perc 13 másodpercre nőtt. Viszont csak kevesebb mint 3 perccel voltak lemaradva a 6. helyen álló, privát Overdrive Toyotával versenyző Lucas Moreas/Timo Gottschalk párostól, és az 5. helyen álló csapattársaktól, a Lategan/Cummings alakulattól.

Újabb szakaszgyőzelmet hozott a Toyota Gazoo Racing számára az 5. szakasz

A 2023-as Dakar 5. szakasza ismét egy hurok volt, vagyis a Hail városa melletti bivaknál kezdődött, és ott is ért véget (ahol a felhőszakadás káoszt okozott két nappal ezelőtt). Egy 145 km-es összekötő vezetett a tábortól a szelektív rajtjáig, majd egy 374 km-es pályát kellett teljesíteni. Végül levezetésképp egy 130 km-es összekötő után lehetett visszajutni a bivakba.

Újabb nehéz, dűnemászós nap volt ez, amelyen Nászer el-Attija és navigátora, Mathieu Baumel megszerezte a második szakaszgyőzelmét. A páros 4 óra 13 perc 23 másodperc alatt teljesítette a 374 km-es szelektívet, így 1 perc 57 másodperccel megelőzték a második helyezett Carlos Sainz/Lucas Cruz kettőst, pedig az Audi ezen a szakaszon az FIA döntése értelmében 11 lóerővel nagyobb teljesítményt használhatott, mint korábban. Ez a szakaszgyőzelem megerősítette a toyotás címvédők vezetését az összesített tabellán, most már 22 perc 36 másodperccel előzik meg a második helyen álló Peterhansel/Boulanger kettőst.

Az 5. szakasz nehezebb volt a Toyota Gazoo Racing két másik párosa számára. Henk Lategan és navigátora, Brett Cummings a 6. leggyorsabb időt érte el ma, mintegy 12 perc 33 másodperccel elmaradva el-Attija és Baumel győztes idejétől. A dél-afrikai páros úgy jellemezte a terepet, hogy az „bünteti” az autót és a testüket is, a nap nagy részében kimondottan nehéznek találták a versenyzést. Időt veszítettek, amikor a szelektív korai szakaszában az egyik gumijuk pereme lecsúszott a felniről egy kemény landolás után, és majdnem hasonlóan jártak a szakasz vége felé is, de akkor az abroncs magától visszatalált a helyére, és a legénységnek sikerült második kerékcsere nélkül teljesítenie a szelektívet. Összesítésben továbbra is az 5. helyen állnak, 57 perc 58 másodperccel lemaradva az élen álló csapattársaktól.

Giniel de Villiers és Dennis Murphy is kihívásokkal teli napot zárt. A zord terep megviselte a testüket, de így is a 8. leggyorsabb időt értek el ezen a napon, 19 perc 44 másodperccel lemaradva a győztes mögött. Megőrizték a 7. pozíciójukat az összetettben, 1 óra 7 perc 57 másodperces hátrányban vannak.

Nyilatkozatok az 5. szakasz után:

Glyn Hall, a TGR Dakar csapatfőnöke: „Ma láthattuk az FIA Technológiai Egyenértékűségének (EOT) megvalósítását, egy olyan rendszerét, amely a T1 kategóriában jelentősen eltérő hajtástechnológiájú autók teljesítményének kiegyensúlyozására szolgál. A számítások meglehetősen összetettek, de lényegében az összes élcsapat egyetértett ezzel a rendszerrel a verseny kezdete előtt. És bár némileg meglepett minket az eredmény, ez összhangban van a szabályokkal és az előzetes megállapodásunkkal. Ez az egész évben érvényben lesz a Tereprali-világbajnokság (W2RC) versenyein. Az EOT-t a pihenőnap során újraértékelik. Mi csak a saját versenyünkre és a saját eredményeinkre koncentrálunk, és rendkívül elégedettek vagyunk Nászer és Mathieu mai győzelmével.”

Nászer el-Attija: „Jó szakasz volt a mai a számunkra, bár könnyűnek nem mondanám. Főleg a testünknek volt nehéz kibírnia, de ennek ellenére sikerült keményen nyomni a gázt, és nagyon boldog vagyok, hogy megnyertük a szakaszt. Még hosszú út áll előttünk, de jelenleg boldogok vagyunk, hogy az élen állunk. Természetesen továbbra is megpróbáljuk növelni az előnyünket, egyelőre elégedettek vagyunk azzal, hogy vezetjük az összetettet.”

Henk Lategan: „Jól kezdtük a szakaszt, követtük a nyomokat a homokban. De aztán problémánk adódott az egyik gumival, mielőtt beértünk volna a dűnék közé. Kicsit küszködtem a dűnékkel, főleg azokhoz képest, akik már évek óta versenyeznek rajtuk. Ma kapott néhány kemény ütést a futómű, de összességében megkönnyebbültem, hogy túl vagyunk ezen a nagyon kemény szelektíven.”

Giniel de Villiers: „Nagyon fizikai szakasz volt a mai, kemény próbatételt jelentett a testnek és különösen a nyaknak. Végtelen tevefüves mezők és nagyon trükkös dűnék vártak ránk. Néhányszor beletört a bicskánk, és le kellett lassítanunk, mielőtt újra támadásba lendültünk.”

A 2023-as Dakar hatodik szelektív szakasza Hailból indul, azonban az eredeti terveket felborította az időjárás. Mivel a tervezett célállomást Al-Duwadimiban elmosta a két nappal ezelőtti özönvíz, a rendezők módosították a programot: a szelektív hossza 467 kilométer helyett 357 kilométer lesz, Al-Duwadimi helyett pedig a mezőnynek egyenesen a fővárosba, Rijádba kell mennie, ahova egy 298 kilométer hosszú összekötőn jutnak el. Az 5. szakaszt további három követi, mielőtt a verseny a Rijádban tartandó pihenőnaphoz érne.

Az összetett állás 5 szelektív szakasz után:

1. Nászer el-Attija Toyota 20:47:36mp
2. Stéphane Peterhansel Audi +22:36mp
3. Jazid al-Radzshi Overdrive Toyota +27:01mp
4. Carlos Sainz Audi +34:52mp
5. Henk Lategan Toyota +57:58mp
6. Lucas Moraes Overdrive Toyota +1:01:43mp
7. Giniel de Villiers Toyota +1:07:57mp
8. Mattias Ekström Audi +1:35:56mp
9. Martin Prokop Ford +1:52:05mp
10. Romain Dumas Rebellion +1:52:10mp

Fotó: Toyota Gazoo Racing

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.28
Komoly bírságra számíthat, aki elfeledkezik arról, hogy február 1-től kizárólag a 2025-re érvényes....
2025.01.27
Két újabb könyv jelent meg Horváth Edéről, a Rába Vagon és Gépgyár (MVG) hajdanvolt vezetőjéről,....
2025.01.27
A Toyota úttörő modellje, az 1997 óta világszerte 5 modellgeneráción át több mint 5,3 millió....
2025.01.27
Túlfutott a tilos jelzésen egy vonat hétfőn Fótnál, a vizsgálat ideje alatt egy szakaszon szünetel....
2025.01.27
Kétféle csoport alakult a CO2 kvóta vásárlás köré: az egyiket a Tesla, a másikat a Mercedes....
2025.01.27
Veszélyes vagy káros lehet ezeket a dolgokat a hidegben a kocsiban hagyni, Tóbiás és Balambér....
2025.01.27
Fény és árnyék: az ausztriai fuvarozó és szállítmányozó cégek teljesítményét nem lehet egyértelműen....
2025.01.27
Ünnepélyes keretek között aláírt együttműködési megállapodással indult hivatalosan útjára a Magyar....
2025.01.27
Története során először került fel a győri Széchenyi István Egyetem a Times Higher Education....
2025.01.27
Sébastien Ogier a saját rekordját döntötte meg azzal, hogy tizedszerre aratott győzelmet Monte-....