Lipcse

A Porsche jobban eladható az USA-ban, ha Szlovákia helyett Németországban készül

2022.09.21.

20 éve a Porsche felrakta Lipcsét a járműipar térképére. A Cayenne „születési helye”: miért választotta a Porsche Lipcsét?

 

Az 1990-es évek végén a Porsche azon döntése, hogy egy "sportos többcélú járművel" bővítette a modellpalettát, újabb úttörő lépéshez vezetett a vállalat számára: egy második helyszín megépítéséhez – írja honlapján a stuttgarti székhelyű sportautó gyártó.

Fotók: Porsche AG

20 éve, 2002. augusztus 20-án hivatalosan is megnyitották az új lipcsei üzemet. Az első Cayenne is ott gördült le a gyártósorról aznap. Ez két szempontból is egy nagy sikertörténet kezdete volt. Eredetileg más tervek voltak. 1998-ban, amikor a Porsche meghatározta a Cayenne építésének irányát, nyilvánvalónak tűnt a sportautó-gyártó első SUV-modelljének jövőbeni gyártási helyszíne. Együttműködő partner, a Volkswagen, amely a Touareg modellel a projekt belső elnevezésű „Colorado” platformján foglalkozott, és a közös projekt gyártásáért volt felelős, új pozsonyi üzem mellett döntött. Mindkét SUV-nak együtt kellene legurulnia a futószalagról Szlovákiában.

A „Made in Germany” minőségi pecsét azonban különösen fontos volt Wendelin Wiedekingnek, a Porsche akkori vezérigazgatójának. A cél az volt, hogy felmérjék a németországi termelés potenciális gazdasági hozzáadott értékét a kapcsolódó többletköltségekkel. Wiedeking megbízást adott ennek megfelelő tanulmányokra, amelyek végül kimutatták, hogy egy Németországban gyártott Cayenne sokkal jobban értékesíthető, különösen az akkori főpiacon, Észak-Amerikában - még magasabb előállítási költségek mellett is.

Lipcsei üzem, 2002, Porsche AG

A gyár megnyitását és a Porsche Cayenne gyártásának hivatalos megkezdését 2002. augusztus 20-án ünnepelték.

A Porsche potenciális helyet keresett egy második üzem számára a Stuttgart-Zuffenhausen-i központ mellett. Lipcse városától északra végre megtalálták, amit kerestek. A projektet kezdetben belsőleg bizalmasan kezelték – emlékszik vissza Frank Mildenberger, aki akkor és ma is a Porsche belső rendezvényeinek megszervezéséért volt felelős. Emlékszik egy titokzatos telefonhívásra: "Nem sokkal a hétvége előtt a főnököm azt mondta nekem: "Hétfőn indulunk, de csak akkor mondom meg, hová megyünk." Mildenberger végül így tudta meg egy hatalmas mezőn Lipcse mellett, miről volt szó: „Azt mondták, itt építik fel az új üzemet. És meg kellene szerveznem az áttörést."

Két és fél év telt el az áttörés és a gyártás megkezdése között

1999 szeptemberében a döntést hivatalosan is bejelentették. A vállalat, Lipcse városa és Szászország teljes sebességgel együtt dolgozott ezen a nagy projekten, hogy betartsák az ambiciózus ütemtervet. Frank Mildenberger szerint a hivatalos áttörés megszervezése is logisztikai kihívást jelentett: „Az eseményt 100 vendég számára tervezték, de idővel híre ment a Porsche lipcsei elkötelezettségének fontosságáról. Hirtelen mindenki ott akart lenni.”

Végül 350 vendég számára sátorra, vendéglátásra, szaniterekre és infrastruktúrára volt szüksége. Mildenbergernek az utolsó pillanatban kellett megszerveznie a tanúsított sárga építkezési bakancsok beszerzését. Ezeket Wendelin Wiedeking, Szászország akkori miniszterelnöke, Kurt Biedenkopf és Lipcse akkori polgármestere, Wolfgang Tiefensee viselte az alapkőletételi ünnepségen.

A lipcsei üzem alapkőletételi ünnepsége 2000 februárjában: Lipcse főpolgármestere, Wolfgang Tiefensee, Wendelin Wiedeking vezérigazgató és Kurt Biedenkopf  szász miniszterelnök.

Mindössze két és fél év telt el a 2000. februári nap és a gyártás 2002. augusztus 20-i hivatalos megkezdése között. Ez idő alatt megépült egy 15 ezer négyzetméteres szerelőcsarnok, amelybe Pozsonyból festett Cayenne karosszériákat szállítottak. A motorok Zuffenhausenből származtak. Lipcsében zajlott az úgynevezett "házasság", vagyis az alváz, a sebességváltó, a motor és a karosszéria összeszerelése, akárcsak a végső összeszerelés, ami azt jelenti, hogy a Cayenne jogi szempontból is "Made in Germany" volt.

A Porsche lipcsei telephelye a 2002-es nyitás évében

A Porsche nagy befektetései gyorsan megtérülnek. A kezdetben 259 alkalmazott hamarosan éppolyan kevés volt, mint az összeszerelő létesítmények ahhoz, hogy kielégítsék a Porsche első SUV-ja iránti növekvő keresletet. A gyárat 2004-ben bővítették először. „Lipcse a második otthonunkká vált számunkra  Zuffenhausen mellett” – mondta Wendelin Wiedeking. Végül, de nem utolsósorban a szász helyszín iránti erős elkötelezettség melletti döntés volt az is, hogy 2003 és 2006 között itt gyártották a limitált szériás Carrera GT szupersportkocsit is.

20 év alatt a lipcsei helyszín sokféleképpen fejlődött – a kezdeti összeszerelő üzemtől a teljes értékű gyártóüzemig - és az autórajongók találkozóhelyévé vált. A Lipcsei Porsche Experience Centerben az ügyfelek felvehetik járművüket, meglátogathatják a történelmi járművek kiállítását, és különféle Porsche modelleket ismerhetnek meg. Erre a célra egy egyedi pálya és egy 132 hektáros terepterület áll rendelkezésre. A helyszín első számú azonosítója a 32 méter magas „Gyémánt” – az ügyfélközpont, amely úgy van kialakítva, mint egy hegyére helyezett drágakő.

A Porsche Leipzig a Cayenne-nel együtt növekedésnek indult. 2009-ben a Panamera sportlimuzin összeszerelésével egészült ki, majd 2011-től 2013-ig az üzem úgynevezett teljes üzemmé fejlődött. 2013 óta itt készül a Porsche második SUV-ja, a Macan. Erre a célra karosszéria- és fényezőműhelyt hoztak létre. 2016 óta, a második generáció piacra dobásával a Panamera is teljes egészében Lipcsében készül.

20 év alatt több mint 1,7 millió Porsche jármű gördült le a szászországi futószalagról. Jelenleg napi 550 Macan és Panamera van a modellkeverékben. 2019 óta az üzem ötödik alkalommal bővült, és az elektromobilitás kompetenciaközpontjává vált. Újabb karosszériaműhelyt hoztak létre a Macan következő generációjához, amely elektromos formában kerül a piacra.

Búcsú a Cayenne-től 738 503 egység után

A 2017-es második modellgenerációról a harmadikra ​​való áttéréssel a Porsche Cayenne elhagyta szász hazáját. Miután Lipcsében 738 503 darabot gyártottak, a jelenlegi modell teljes egészében Pozsonyban gördül le a sorról. Ez a döntés nem befolyásolta a vállalat sikerét: 2022 első negyedévében 19 029 darabbal a Cayenne volt a Porsche legnagyobb példányszámban gyártott modellje, közvetlenül megelőzve a Macant.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.30
B250e: az ügyfél típushibától rettegett, de más baja volt ..
2025.04.30
Donald Trump átmeneti szünetként jellemezte a gépjármű-alkatrészek importjára bejelentett....
2025.04.30
A Huawei vezette autós szövetség bemutatta a Maybach kínai riválisaként elkönyvelt, heteken belül....
2025.04.30
Egyedülállónak nevezte a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét a beruházás keddi....
2025.04.30
Esküdöznek, hogy javítanak a beltér minőségén. ..
2025.04.30
A Honda igazán magasra teszi a lécet a Nemzetközi Jazznapon a díjnyertes Jazz e:HEV, valamint a....
2025.04.30
Egy ittas román sofőr okozott balesetet az M5-ös autópályán, Lajosmizsénél: átszakította a vadhálót....
2025.04.30
A Peugeot kombik története és sikerszériája, több mint 75 évre nyúlik vissza. Igazi kasszasikerek,....
2025.04.30
Bár nem lesz elektromos népautó, mégis hatalmas érdeklődés övezi az Enyaqnál egy mérettel kisebb....
2025.04.30
Kamionba hajtott egy kisbusz az M3-as autópálya 209-es kilométerszelvényénél, Hajdúnánás térségében....