Lipcse

A Porsche jobban eladható az USA-ban, ha Szlovákia helyett Németországban készül

2022.09.21.

20 éve a Porsche felrakta Lipcsét a járműipar térképére. A Cayenne „születési helye”: miért választotta a Porsche Lipcsét?

 

Az 1990-es évek végén a Porsche azon döntése, hogy egy "sportos többcélú járművel" bővítette a modellpalettát, újabb úttörő lépéshez vezetett a vállalat számára: egy második helyszín megépítéséhez – írja honlapján a stuttgarti székhelyű sportautó gyártó.

Fotók: Porsche AG

20 éve, 2002. augusztus 20-án hivatalosan is megnyitották az új lipcsei üzemet. Az első Cayenne is ott gördült le a gyártósorról aznap. Ez két szempontból is egy nagy sikertörténet kezdete volt. Eredetileg más tervek voltak. 1998-ban, amikor a Porsche meghatározta a Cayenne építésének irányát, nyilvánvalónak tűnt a sportautó-gyártó első SUV-modelljének jövőbeni gyártási helyszíne. Együttműködő partner, a Volkswagen, amely a Touareg modellel a projekt belső elnevezésű „Colorado” platformján foglalkozott, és a közös projekt gyártásáért volt felelős, új pozsonyi üzem mellett döntött. Mindkét SUV-nak együtt kellene legurulnia a futószalagról Szlovákiában.

A „Made in Germany” minőségi pecsét azonban különösen fontos volt Wendelin Wiedekingnek, a Porsche akkori vezérigazgatójának. A cél az volt, hogy felmérjék a németországi termelés potenciális gazdasági hozzáadott értékét a kapcsolódó többletköltségekkel. Wiedeking megbízást adott ennek megfelelő tanulmányokra, amelyek végül kimutatták, hogy egy Németországban gyártott Cayenne sokkal jobban értékesíthető, különösen az akkori főpiacon, Észak-Amerikában - még magasabb előállítási költségek mellett is.

Lipcsei üzem, 2002, Porsche AG

A gyár megnyitását és a Porsche Cayenne gyártásának hivatalos megkezdését 2002. augusztus 20-án ünnepelték.

A Porsche potenciális helyet keresett egy második üzem számára a Stuttgart-Zuffenhausen-i központ mellett. Lipcse városától északra végre megtalálták, amit kerestek. A projektet kezdetben belsőleg bizalmasan kezelték – emlékszik vissza Frank Mildenberger, aki akkor és ma is a Porsche belső rendezvényeinek megszervezéséért volt felelős. Emlékszik egy titokzatos telefonhívásra: "Nem sokkal a hétvége előtt a főnököm azt mondta nekem: "Hétfőn indulunk, de csak akkor mondom meg, hová megyünk." Mildenberger végül így tudta meg egy hatalmas mezőn Lipcse mellett, miről volt szó: „Azt mondták, itt építik fel az új üzemet. És meg kellene szerveznem az áttörést."

Két és fél év telt el az áttörés és a gyártás megkezdése között

1999 szeptemberében a döntést hivatalosan is bejelentették. A vállalat, Lipcse városa és Szászország teljes sebességgel együtt dolgozott ezen a nagy projekten, hogy betartsák az ambiciózus ütemtervet. Frank Mildenberger szerint a hivatalos áttörés megszervezése is logisztikai kihívást jelentett: „Az eseményt 100 vendég számára tervezték, de idővel híre ment a Porsche lipcsei elkötelezettségének fontosságáról. Hirtelen mindenki ott akart lenni.”

Végül 350 vendég számára sátorra, vendéglátásra, szaniterekre és infrastruktúrára volt szüksége. Mildenbergernek az utolsó pillanatban kellett megszerveznie a tanúsított sárga építkezési bakancsok beszerzését. Ezeket Wendelin Wiedeking, Szászország akkori miniszterelnöke, Kurt Biedenkopf és Lipcse akkori polgármestere, Wolfgang Tiefensee viselte az alapkőletételi ünnepségen.

A lipcsei üzem alapkőletételi ünnepsége 2000 februárjában: Lipcse főpolgármestere, Wolfgang Tiefensee, Wendelin Wiedeking vezérigazgató és Kurt Biedenkopf  szász miniszterelnök.

Mindössze két és fél év telt el a 2000. februári nap és a gyártás 2002. augusztus 20-i hivatalos megkezdése között. Ez idő alatt megépült egy 15 ezer négyzetméteres szerelőcsarnok, amelybe Pozsonyból festett Cayenne karosszériákat szállítottak. A motorok Zuffenhausenből származtak. Lipcsében zajlott az úgynevezett "házasság", vagyis az alváz, a sebességváltó, a motor és a karosszéria összeszerelése, akárcsak a végső összeszerelés, ami azt jelenti, hogy a Cayenne jogi szempontból is "Made in Germany" volt.

A Porsche lipcsei telephelye a 2002-es nyitás évében

A Porsche nagy befektetései gyorsan megtérülnek. A kezdetben 259 alkalmazott hamarosan éppolyan kevés volt, mint az összeszerelő létesítmények ahhoz, hogy kielégítsék a Porsche első SUV-ja iránti növekvő keresletet. A gyárat 2004-ben bővítették először. „Lipcse a második otthonunkká vált számunkra  Zuffenhausen mellett” – mondta Wendelin Wiedeking. Végül, de nem utolsósorban a szász helyszín iránti erős elkötelezettség melletti döntés volt az is, hogy 2003 és 2006 között itt gyártották a limitált szériás Carrera GT szupersportkocsit is.

20 év alatt a lipcsei helyszín sokféleképpen fejlődött – a kezdeti összeszerelő üzemtől a teljes értékű gyártóüzemig - és az autórajongók találkozóhelyévé vált. A Lipcsei Porsche Experience Centerben az ügyfelek felvehetik járművüket, meglátogathatják a történelmi járművek kiállítását, és különféle Porsche modelleket ismerhetnek meg. Erre a célra egy egyedi pálya és egy 132 hektáros terepterület áll rendelkezésre. A helyszín első számú azonosítója a 32 méter magas „Gyémánt” – az ügyfélközpont, amely úgy van kialakítva, mint egy hegyére helyezett drágakő.

A Porsche Leipzig a Cayenne-nel együtt növekedésnek indult. 2009-ben a Panamera sportlimuzin összeszerelésével egészült ki, majd 2011-től 2013-ig az üzem úgynevezett teljes üzemmé fejlődött. 2013 óta itt készül a Porsche második SUV-ja, a Macan. Erre a célra karosszéria- és fényezőműhelyt hoztak létre. 2016 óta, a második generáció piacra dobásával a Panamera is teljes egészében Lipcsében készül.

20 év alatt több mint 1,7 millió Porsche jármű gördült le a szászországi futószalagról. Jelenleg napi 550 Macan és Panamera van a modellkeverékben. 2019 óta az üzem ötödik alkalommal bővült, és az elektromobilitás kompetenciaközpontjává vált. Újabb karosszériaműhelyt hoztak létre a Macan következő generációjához, amely elektromos formában kerül a piacra.

Búcsú a Cayenne-től 738 503 egység után

A 2017-es második modellgenerációról a harmadikra ​​való áttéréssel a Porsche Cayenne elhagyta szász hazáját. Miután Lipcsében 738 503 darabot gyártottak, a jelenlegi modell teljes egészében Pozsonyban gördül le a sorról. Ez a döntés nem befolyásolta a vállalat sikerét: 2022 első negyedévében 19 029 darabbal a Cayenne volt a Porsche legnagyobb példányszámban gyártott modellje, közvetlenül megelőzve a Macant.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
A központi járási ügyészség közvetítői eljárás céljából felfüggesztette az eljárást azzal a....
2024.04.20
Az Energiaügyi Minisztérium közleménye szerint márciusban 80 százalékkal nőtt az értékesítés 2023-....
2024.04.20
A TCR World Tour egyetlen magyar versenyzője az első helyről indulhat a szombati első futamon....
2024.04.20
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője volt a leggyorsabb a ....
2024.04.20
Rendkívül izgalmasan alakul a rali-vb szezon második aszfaltos versenye, ugyanis még Ogier is....
2024.04.20
Megközelítette az 1500-at a hazánkban a tavaly eladott kínai autók száma és ebbe nem számoltuk bele....
2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..
2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....