fenntarthatóság
A „Schuldscheindarlehen“, vagyis SSD egy német jog szerinti speciális finanszírozási forma, amely jelen esetben 5, 7 vagy 10 éves futamidővel, fix vagy változó kamatozással érhető el. Az előzetes várakozásokat felülmúló komoly érdeklődés okán az eredeti keretet kibővítette a vállalat.
„Azt vettük észre, hogy egyre több befektető szeretné a fenntarthatóságba invesztálni tőkéjét. A zöld Schuldschein piacra dobásával mi most erre lehetőséget biztosítunk számukra“, mondta Lutz Meschke, a Porsche AG igazgató tanácsának alelnöke és pénzügyi, valamint IT igazgatója. Az új típusú tranzakcióból származó összeget kizárólag a Porsche Taycan projekt finanszírozására használja a vállalat. Ez a modell a Porsche történelmének első tisztán elektromos szériagyártású típusa. „A jelenlegi kedvező tőkepiaci környezetben különösen vonzó feltételekkel sikerült piacra bocsátanunk SSD kötvényeinket és ezzel is bebizonyítjuk a befektetők számára, hogy hosszú távra tervezünk úgy a fejlesztéseket, mint a Porsche vállalat jövőjét illetően“, tette hozzá Meschke.
A stuttgarti sportautógyártó elektromobilitásban és fenntarthatóságban kialakított innovatív szerepe konzekvens módon visszaköszön a vállalat pénzügyi struktúrájában is. A Porsche egy összesen több, mint 2,75 milliárd euro értékű zöld projektportfóliót alkotott. Az összeg mintegy 55 százalékát az energiahatékony, erőforrás-megtakarító termelésre, körülbelül 45 százalékát pedig a fejlesztési költségekre fordítja a vállalat. A Schuldschein kibocsátásának időpontjában a vállalat már elérte a források teljes elosztását a zöld projektportfólió keretében.
A zöld projektportfólió fenntarthatóságát, valamint annak az aktuális Schuldschein keretében történő zöld finanszírozásra való alkalmasságát a Porsche szigorú külső vizsgálatoknak vetette alá, beleértve többek között a neves ISS ESG hitelminősítő intézet, valamint a Climate Bond Initiative ellenőrzését.
Jelentős kereslet a nemzetközi befektetők oldaláról
Több, mint 100 intézményi befektető – például bankok, nyugdíjalapok és biztosító társaságok – vettek részt a Schuldschein-ügyletben. Különösen örömteli, hogy olyan nemzetközi befektetők is komoly érdeklődést mutattak, akik eddig még soha nem fektettek a Porsche Schuldschein-okba – ez esetben elsősorban az ázsiai térségből származó befektetőkről beszélhetünk. Az ügyletet a Landesbank Baden-Württemberg, a Bayern LB és az ING bonyolította le. A folyamatot ezen kívül „zöld tanácsadóként“ (ún. Green Advisor-ként) is segítették az ING szakemberei.
A Porsche digitalizációs stratégiájának részeként kiegészítőleg marketing támogatást is nyújtott a „Debtvision“ digitális finanszírozási platformon keresztül, amely felületen a hitelezők széles befektetői bázist elérve hatékonyan és átláthatóan értékesíthetik Schuldschein-jukat.
A Porsche Taycan projekt jogosulttá vált a zöld finanszírozásra
A zöld projektportfólió középpontjában a Porsche első tisztán elektromos modellje, a Taycan áll, amely jogosulttá vált a zöld pénzügyi eszközökkel történő finanszírozhatóságra, teljesítve a Nemzetközi Tőkepiaci Szövetség (ICMA) „Zöld kötvény alapelveinek“ (ún. "Green Bond Principles“) a „Tiszta szállítás“ kategóriába tartozó pénzeszközök felhasználására vonatkozó összes követelményét. Ennek értelmében nem csupán a projekt eredményét – vagyis az emissziómentes sportautót – sorolhatjuk a fenntartható kategóriába, de a teljes fejlesztés is a fenntarthatóság és az erőforrás-megtakarítás jegyében történt, egyebek mellett beleértve a modern gyártóüzemek létesítését is.
A Taycan új, többszintes összeszerelő csarnokában például vezető nélküli (ún. AGV) szállítórendszerek dolgoznak, amelyeknek köszönhetően eddig elképzelhetetlen mértékű rugalmassággal történhet a gyártás. Az AGV-k sík padlón mozognak – ellentétben a hagyományos szállítószalagokkal –, ezáltal szükségtelenné váltak a helyrabló szállítószalag-rendszer alapok. Az új technológia révén jelentős mértékben sikerült csökkenteni az épület magasságát, aminek köszönhetően az üzem nem befolyásolja negatívan Stuttgart-Zuffenhausen levegőkeringését. Az új épületeket a maximális energia- és hőhatékonyság jegyében tervezték és az összes gyártási folyamat az erőforrások lehető legjobb kihasználását helyezi előtérbe.
A Porsche Taycan szeptemberben fog bemutatkozni, piacra lépése pedig az év végére várható. Eddig már több, mint 20 ezer komoly vásárlói érdeklődés ékezett a négyajtós elektromos sportautóra – a potenciális ügyfelek egy adott összeg megfizetésével feliratkozhattak egy előrendelési listára. A Taycan dinamikus menettulajdonságain kívül rendkívül meghatározó a kiterjedt töltési infrastruktúra az elektromobilitás tartós sikeréhez. A Porsche mind az otthoni, mind pedig az utazás közbeni használathoz számos intelligens töltési megoldást kínál. A Porsche Charging System digitális felülete Európa-szerte jelenleg összesen mintegy 70 ezer, különböző szolgáltatók által üzemeltetett töltőbázishoz biztosít elérhetőséget, a fizetés lebonyolítása pedig kényelmes módon a Porsche felületén keresztül lehetséges. Ezen felül számos saját, valamint más töltési hálózattal (ide tartozik Európában például az Ionity, az Egyesült Államokban pedig az Electrify America) együtt létesített gyorstöltő állomás is a Porsche ügyfeleinek rendelkezésére áll.