közlekedési lámpa
A közlekedési lámpa működése az egyike azoknak a szabályoknak, amiket már kisgyerekkorunkban megtanulunk. Merthogy nagyon egyszerű és alapvető fontosságú a jelzéseinek az ismerete. Mindenki számára, nyilvánvalóan azoknak is, akik nem vezetnek autót.
Az első közlekedési, még gázüzemű lámpát 1868-ban helyezték forgalomba Londonban. Két színt váltogatott, a pirosat és a zöldet. A három színt használó közlekedési lámpát 1920-ban üzemelték be, Detroitban. Hazánkban az első berendezést, a villanyrendőrt 1926-ban állították fel Budapesten. Immáron közel 100 éve megszoktuk ezt a rendszert. Ami most megváltozhat.
Az Észak-Karolinai Műszaki Állami Egyetem mérnökeinek kutatása szerint el kell kezdenünk gondolkodnunk a négyszínű lámpán. Az ok, hogy az autonóm vezetés (szinte) itt van, de a KRESZ még mindig olyan, mint 80 évvel ezelőtt.
A mérnökök egy negyedik, esetleg fehér fény hozzáadását javasolják, de mint mondják, nem a szín a lényeg, hanem a megkülönböztetett jelzés, amit akkor használnának, amikor több önvezető autó van egy kereszteződésben. A projekt szerint a negyedik lámpa egyszerű üzenetet közvetítene: az emberi sofőrök által vezetett autóknak le kellene másolniuk az előttük haladó, önvezető autók viselkedését. A fehér fény segítségével tehát a kereszteződés összes műveletét az önjáró autók számítási képességeire bíznák. Állítólag ez javítaná az utazási időt és a fogyasztást.
Ha nincs önjáró autó, akkor a közlekedési lámpa egyértelműen a három szín klasszikus logikája szerint működne továbbra is. Ugyanez a hagyományos művelet maradna akkor is, ha a kerszteződésben több a sofőrrel, mint a vezető nélkül hajtott autó.
Persze, egy ilyen rendszer megvalósítása évekbe telik, mivel a hatékony működés érdekében az úton lévő járművek 40-50%-ának önvezetőnek kellene lennie.
Forrás: interestingengineering.com, dmove.it