autósport
Nincsenek bukóterek és védőkorlátok a kanyarok mellett, az erdős lankás rész utáni sziklás szakaszoknál a többszáz méteres meredélyek keselyűként lesik a lehullókat. Ez a legendás hegyi felfutó verseny, mely idősebb, mint a legtöbb márka.
A felhők fölötti Pikes Peak hegyet minden évben megostromolják az autósok, motorosok, mert egy igazi klasszikus hegyi felfutó verseny, ahol csak az idővel versenyeznek a pilóták. A megszállottak egyenként száguldanak a csúcsig, miközben nem félnek a szakadékok széli úton.
Induláskor még nyoma sem volt az eszeveszett száguldásnak.
Gőzgéppel indult, két denveri fiatalember ötleteként, Yont és Felker 1901 augusztus 12-én kilenc óra alatt ért fel gőzvontatójával a Pikes Peak csúcsára, a versenysorozat egyre gyorsabb lett.
Az első felhő-futam győztese és minden idők legfiatalabb bajnoka a washingtoni Rea Lentz volt, aki 22 évesen 20 perc és 55.6 másodperc alatt tette meg a húsz kilométeres és 156 kanyarral tarkított távot Roman Demon Special típusú automobiljával.
Megszállott követőik éveken át ostromolták a tízperces álomhatárt, melynek megdöntésére olykor csak másodpercek hiányoztak. A legendás rekord megdöntéséhez sok mindennek kell összejönnie: fontos szempont az időjárás, ami nem mindig fogadta kegyeibe a versenyzőket, akik tíz percen belül akartak feljutni a csúcsra.
A Pikes Peak 2007-es kategóriagyőztese, Bobby Regester Pontiac Sunfire autója egyik felfutásnál lecsúszott az útról, és több bukfenc után állt meg a meredek hegyoldalon, ám az erős bukócsőváznak köszönhetően sértetlenül szállt ki a roncsból.
A motorosok kevésbé voltak szerencsések, 1916. óta heten vesztették életüket a hegyi felfutón.
2007-ben a japán Tajima Nobuhiro nyerte a Pikes Peak amerikai hegyi felfutóversenyt és mindössze 1,408 másodperccel maradt el az álomhatártól, de legalább sikerül megdöntenie Rod Millen 1994-es rekordját. A bődületes teljesítmények csalókák, a győztes Monster becenevű pilóta XL7 Hill Climb Special Suzukijának motorja a rajtnál még 920 lóerős volt, a légritka csúcsra érve már kétharmadra gyengült teljesítménye.
Az SX4-es fazonú Hill Climb Special Suzuki éveken át verhetetlen volt a hegyen: a saját szélcsatornában fejlesztett 5,2 méter hosszú, 1090 kilogrammos tömegű, gépét 3100 köbcentis, 920 lóerős, 890 newtonméteres nyomatékú dupla turbós, V6 hengeres benzinmotor hajtotta, teljesítménye karbonból készült három tárcsás tengelykapcsolón és sorosan kapcsolható hatfokozatú sebességváltón át jutott a négy hajtott kerékhez. A 18 collos könnyűfém felnik elől 370, hátul 350 milliméteres átmérőjű, belsőhűtésű féktárcsákat takartak.
Aztán jött az elektromos korszak, 2019-ben több rekord is megdőlt: június végén az egyedi gyártású VW ID. R villanyautó 7 perc 57 másodperc alatt tette meg a távot, egy hónappal később a szériaautók között is új csúcs született. Bentayga modelljével megszerezte a leggyorsabb SUV-címet a Bentley.
Tavalyhoz hasonlóan idén is pickup lett a Pikes Peak Hegy királya, 2023-ban egy elektromos Ford teherautó, a SuperVan 4.2 nyert. Idén a hatvanegy induló közül az 1600 lóerős Ford F futotta az összesített leggyorsabb köridőt: a Performance F-150 Lightning SuperTruck 8 perc 53,553 másodperc alatt tette meg a 156 kanyarral tűzdelt, 19,99 kilométeres és átlagosan 7,2 százalékos emelkedésű utat.
Az 1600 lóerős rendszerteljesítményű motorokat és akkumulátorcsomagot alkalmazó SuperTruck különleges aerodinamikai csomagja 241 km/óra sebességnél 2,67 tonnás leszorító erővel növelte a pickup stabilitását. Pilótája, Romain Dumas volt az, aki 2018-ban a VW ID. R villanyautóval felállította a jelenlegi csúcsot, ami 7 perc 57 másodperc.
Érdekesek voltak a kategóriagyőztesek: a Hyundai Ioniq 5 szériakivitelében és speciális Time Attack sprint-átépítésben is az Ioniq volt a leggyorsabb elektromos crossover.
A Hyundai Ioniq 5 TA (Time Attack) 9 perc 30 másodperc, a szériakivitelű IONIQ 5 N pedig 10 perc 49 másodperc alatt teljesítette a távot, mindkettő új rekord a speciálisan átépített elektromos szabadidőjárművek és a szériakivitelű elektromos szabadidőjárművek mezőnyében.
Három Hyundai IONIQ 5 N versenyzett az idei Pikes Peak felfutón. Az IONIQ 5 N TA (Time Attack) Spec 9 perc 30 másodperces rekorddal nyerte a kiállítási osztályt, míg az IONIQ 5 N 10 perc 49 másodperces eredménnyel követi a sorban. Mindegyik IONIQ 5 N a Pikes Peak-specifikus teljesítményszoftvert és szériagyártású elektromos hajtásláncot (PE) használt és Broadmoor Pikes Peak International Hill Climb (PPIHC) június 23-i versenyén rekordot állítottak fel az Electric Modified és a Production SUV/Crossover kategóriákban.
A Hyundai Motor az idei PPIHC-n két IONIQ 5 N TA (Time Attack) Speccsel és egy széria IONIQ 5 N-nel indult. Mindhárom modell jól szerepelt 12,42 mérföldes (20 km) pályát, amely több mint 1700 láb (1438 méter) magasan emelkedik a Pikes Peak csúcsára, 156 kanyarral, kiszámíthatatlan időjárással és magaslati körülményekkel.
A Hyundai World Rally versenyzője, Dani Sordo által vezette IONIQ 5 N TA Spec, 09:30.852 perc alatt ért célba, és megnyerte a kiállítási osztályt, a Randy Pobst vezetette másik Spec 09:55.551 perc alatt ért célba.
Az IONIQ 5 N TA Spec jelentős módosítások nélkül is demonstrálta a szériafelszereltségű IONIQ 5 N erősségeit. A maximális motorteljesítményt növelő kisebb szoftverhangolásokon és néhány nagyteljesítményű alkatrészcserén - többek között új lengéscsillapítók, motorsport-specifikus fékek és slick gumiabroncsok2 - kívül a TA Spec-ben minden széria volt.
Az IONIQ 5 N szériamodellt Ron Zaras, a PPIHC újonca , autóipari média személyiség vezette, az abszolút széria modellel 10:49.267-es időt ért el.
Till Wartenberg, a Hyundai Motor Company N márkáért és motorsportért felelős alelnöke: A jövőben is kihasználjuk az olyan izgalmas motorsport-eseményeket, mint a Pikes Peak, hogy bemutassuk sorozatgyártású járműveink kiváló teljesítményét, és továbbra is olyan technológiát fejlesszünk, amely nem csak megfelel az ügyfelek igényeinek, hanem túl is szárnyalja elvárásaikat.
A Pikes Peak is példa a Hyundai N elkötelezettségére az elektromos jármű (EV) technológiáinak folyamatos megmérettetése iránt.
IONIQ 5N
Villanymotorok teljesítménye
Elöl: 166 kW / 223 LE
Hátul: 282 kW / 378 LE
Összteljesítmény: 448 kW / 601 LE
N Grin Boost teljesítmény: 478 kW / 641 LE
(Elöl: 175 kW, 235 LE / Hátul: 303 kW, 406 LE)
Akkumulátor
Kapacitás: 84 kWh
Töltési teljesítmény: 238 kW (350 kW egyenáramú gyorstöltő használata esetén)
Töltés időtartama: 10 – 80 %-ra 18 perc
Méretek
Hosszúság: 4714 mm
Szélesség: 1941 mm
Magasság: 1585 mm
Tengelytáv: 3000 mm
Abroncsok: Yokohama Advan V107 275/35R21
Fékrendszer
Elöl: Négydugattyús (400 mm)
Hátul: Egydugattyús (361 mm)
Regeneratív fékrendszer
Lassítás: 0,6 g (0,2 g az ABS működésbe lépésekor)
Gyorsulás: 3,25 mp 0 – 60 mérföld/óra (N Rajtautomatika.és N Grin Boost funkció aktiválásakor)
V.max: 260 km/óra (elektronikusan korlátozva)
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!