Vespa

Piaggio legendák a Vespák árnyékában

2021.02.10.

Fura és kissé paradox helyzet, hogy miközben a legendás olasz Vespa robogók lényegében a világ minden táján az összes komoly járműipari, dizájn, járműtörténeti elismerést megkapták, sőt Olaszországban még szigorú "eredetvédelmet" is, addig a valóban varázslatos robogó család gyártója - és feltalálója - a Piaggio "klasszikusai" mintha méltatlanul alul lennének reprezentálva díjak, elismerések tekintetében.

Pedig a Vespa, - vagy ahogy első 1946-os prototípusát nevezték, "Paperino" - "feltalálója", a Piaggio már vállalatként is egy egy igazi legenda - 1884 óta. A vasúti jármű gyártástól, a hajó gyártáson át a repülőiparig számos területen maradandót, vagy ha úgy tetszik, legendásat alkottak. De ha csak a szűken vett robogóipart vizsgáljuk, meggyőződésem szerint némelyik Piaggio modell igenis felveszi a versenyt a Vespa legendával. 

Képre kattintva galéria nyílik!

Mindez csak arról jutott eszembe, hogy nemrégiben úgy tűnik mindezt rajtam kívül mások is így gondolták. A tekintélyes amerikai Forbes magazin, a Forbes USA, 2021 legstílusosabb, leginnovatívabb és legjobb minőségű robogói közé választotta az idei évre teljesen megújult Piaggio Beverly-t. 
 
Az éppen húsz éves Beverly egyébként talán a legtökéletesebb példája annak, hogy bizony a Vespa almárkán kívül, maga a Piaggio anyavállalat is jónéhány világhírű modellel büszkélkedhet. Egyébként, ha körbenézünk a világháló közösségi oldalain, könnyen és gyorsan beláthatjuk, hogy például a Piaggio Beverly-nek ráadásul akár a Vespákhoz is mérhető elkötelezett rajongótábora van. Beverly-s klubok, internetes csoportok szinte a földgolyón mindenhol találhatóak, még olyan országokban is, ahol a Piaggio hivatalosan nincs is jelen márkakereskedőivel és robogóival.
 
Az igazán nagy Beverly-s történet pedig természetesen nem szülőhazájához, hanem névadó országához, az Egyesült Államokhoz köti, ahol a Harley rendőrmotorok mellett sokáig a Piaggio Beverly Police Edition nevű kék szirénás rendőr robogójával teljesítettek szolgálatot a legendás amerikai zsaruk. Ennek emlékét egyébként a New Yorki rendőrmúzeumban kiállított rendőrségi Beverly egy példánya és a későbbiekben is a kínálat részét képező Piaggio Beverly Police Edition is őrzi - ami bér szirénával, fegyver és bilincs tartóval ugyan nem rendelkezett, viszont bárki megvásárolhatta. 
 
De ne feledkezzünk meg a jövőre, 2022-ben 25 éves Piaggio Liberty-ről sem, amely sokáig egyedüli európai termékként volt képes versenyképes alternatívát nyújtani a japán és más ázsiai "low cost" robogókkal szemben- csak éppen a Liberty mindent rendkívül stílusosan, az európai ízlés szerinti dizájnnal tette. Sok olyan Európán kívüli félkatonai diktatúrában is népszerű jármű lett, ahol sokáig  talán még a "szabadság" szót is csak a Piaggio siker modelljének neveként szabadott emlegetni...
 
Képre kattintva galéria nyílik!
 
 
Ha egy kicsit is korrekt felsorolását akarjuk adni a Piaggio Vespához mérhető kétkerekű legendáinak, akkor a Beverly és a Liberty után mindenképpen egy három kerekűről kell említést tennünk. 1948 óta, megszakítás nélkül gyártásban van az Ape, amely típusát tekintve egy tricikli, ha viszont a társadalmi és divat hatását vesszük, akkor egy igazi Vespához mérhető ikon. Strapabíró, koszos, poros, mindenes szállító járműként, elegáns taxiként, autó pótlékként vagy éppen közterületi reklámként és fun bike-ként is világkarriert futott be. Nem csak a klasszikus olasz, de a francia filmeknek is állandó díszlete, miközben igazi nagy piaca ma már India és Vietnám, ahol éppen mostanában piacra dobott elektromos verziója fogja felvillanyozni és kizöldíteni ázsia tízmilliós nagyvárosainak mobilitását.
 
Olaszországban sok százezer olyan család és cég van, amely ma már csak azért vesz egy-egy Ape-t, mert az tradícionálisan hozzátartozik az olasz mindennapok tárgyi kultúrájához és az olaszok kollektív nosztalgiájához és nemzeti büszkeségéhez. A Piaggio, 1965-ben, Enrico Piaggio halálának évében került a Fiat-hoz, ahol a már szintén elhunyt Gianni Agnelli - majdhogynem személyes felügyelete alatt működött. Agnelli, a Fiat ura, természetesen értette a "Piaggio legenda" lényegét. Nem véletlen, hogy a cég több generáció számára romantikus, nosztalgikus robogói és mopedjei, a Ciao, a Bravo, a Si, a Grillo, ezt követően "születtek". 
 
Ez utóbbiak közé valójában nem épült globális legenda, inkább csak Olaszország és a mediterrán Európa  polgárai szemében maradtak felejthetetlenek - ráadásul sajnos utód nélkül tűntek el. De formaviláguk, műszaki és dizájn megoldásaik, valószínüleg örökkévalóak, hiszen a veterán piacokon ma is reneszánszukat élik.
 
Legendának lenni természetesen nem verseny: nem is lehet cél megversenyeztetni a Piaggio, kétségkívül  legsikeresebb, önálló márkává vált egykori almárkáját, a Vespa-t a pontederai vállalat "saját márkás" termékeivel. De annyi bizonyos, hogy a Vespa évtizedek óta tartó és ma sem múló, sőt újabb és újabb nosztalgia hullámokon lovagló sikertörténete méltatlanul elhomályosította ennek a csodálatos olasz sikertörténetnek a több főszereplőjét, köztük azt a kettőt - a Beverly-t és a Liberty-t - amelyek ma is részesei a cég portfóliójának és évszázados dicsőségének. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....