hidrogénhajtás

Peugeot e-Expert Hydrogen: ugrás a jövőbe

2021.06.09.

Rövid és hosszú távú szállítási feladatokra egyaránt optimális, fenntartható és környezetbarát mobilitási megoldást dolgozott ki a Peugeot és a Stellantis. A Peugeot e-Expert Hydrogen modell kompromisszumok nélkül használható már most, praktikuma pedig évről évre nőni fog.

A választás ereje, avagy a választható erő: a Peugeot új hajtáslánc-politikáját kísérő jelmondat, a ’Power of Choice’ nem véletlenül kétértelmű. Azzal, hogy más gyártóktól eltérően nem különíti el egymástól a hagyományos és alternatív hajtású modelleket, hanem egyazon típuscsaládokon belül kínál benzin és dízelmotort, tölthető (plug-in) hibrid és tisztán elektromos hajtásláncot, leegyszerűsíti a választást, kiküszöböli a kompromisszumokat, csökkenti a költségeket és fokozza termékeinek használati értékét.

Ismét bebizonyosodott, hogy ez az integrált technológiai szemlélet a helyes megközelítés: az eleve univerzálisra tervezett architektúra tette ugyanis lehetővé most, hogy a Peugeot a világon az elsők között szériaérett hidrogén üzemanyagcellás könnyű haszonjárművet mutasson be, méghozzá egyedülálló, hibrid konfigurációban.

A Peugeot e-Expert Hydrogen a márka összes elektromos kompetenciáját alkalmazza: a tisztán elektromos hajtásra optimalizált e-Expert helykihasználását, az EMP2 platformhoz kifejlesztett plug-in hibrid rendszer rugalmasságát, valamint ezekkel maximálisan összehangolva azt a hidrogén üzemanyagcellás technológiát, amelyet a Peugeot és társvállalatai a Stellantis égisze alatt fejlesztettek ki, kiaknázva a méretgazdaságosságban rejlő lehetőségeket.

A műszaki és gazdasági szakemberek hosszú évek óta elmélkednek azon, hogy mi a jövő optimális hajtási módozata. A használat közbeni emissziómentesség ma már nem kérdés: ez az akkumulátoros és a hidrogén üzemanyagcellás megoldásokkal is megvalósítható. Sokak szerint ugyanakkor az előbbi rendszerek rövid és közepes távolságokon jelentenek jó megoldást, míg az utóbbi inkább a közepes és hosszú távú közlekedésben nyerhetnek létjogosultságot.

Ahhoz ugyanis, hogy egy elektromos jármű hatótávolságát növeljük, nagyobb kapacitású akkumulátort és/vagy nagyobb teljesítményű töltési rendszert kell alkalmazni. Az utóbbi rendszeres használata hátrányosan érinti az akkumulátorok élettartamát, az előbbi opció pedig jelentős extra tömeget jelent, ami megnöveli az energiafogyasztást.



A hidrogén optimálisan elhelyezhető és tárolható, 100 kilométerre elengedő nagyságrendileg egy-másfél kilogrammnyi belőle, a kiürült tartályok újratöltése pedig perceket, nem félórákat vesz igénybe. Hátránya, hogy jelenleg rendkívül foghíjas a töltőpontok hálózata: Európában a naprakész adatok szerint 145 állomáson tankolhatunk hidrogént – igaz, mivel a hidrogén ökoszisztéma minden szereplője létkérdésnek tekinti a hálózat bővítését, jóformán hétről hétre nyílnak meg új H2-kutak.

Amint a hidrogén töltőhálózat egyre sűrűbb, az akkumulátorok pedig egyre könnyebbek és egyre nagyobb kapacitásúak lesznek, talán úgy mosódik majd el a határvonal a két technológia között. A Peugeot azonban úgy tervezte meg az e-Expert Hydrogen hajtásláncát, hogy az már most is kiválóan használható legyen, a jövőben pedig még rugalmasabban lehessen üzemeltetni azt.

A mérnökök egy speciális plug-in hibrid hajtásláncot építettek, amelyben csupán egyetlen erőforrás – egy 100 kW teljesítményű villanymotor – dolgozik, ám azt két forrásból táplálja a rendszer. A belső égésű motor helyét a hidrogén üzemanyagcella foglalja el – szó szerint, hiszen a cella és kiegészítő rendszerei mind a motortérben találhatók –, míg a 10,5 kWh kapacitású, 90 kW teljesítményű lítium-ion akkumulátor (amelyet az üléspad alatt helyeztek el) egy 11 kW-os fedélzeti töltőn keresztül külső forrásból, illetve fékenergia-visszanyeréssel tölthető.

A három darab nagynyomású (700 bar) hidrogén tartály pontosan kitölti a padló alatt azt a helyet, amelyet a tisztán elektromos e-Expert modell esetében az akkumulátorcsomag elhelyezésére alakítottak ki a tervezők. A konfiguráció nagy előnye, hogy egyetlen centimétert sem rabol el a raktérből, sem az utasfülkéből. A raktérkapacitás megegyezik a dízelmotoros változatokéval; a legnagyobb terhelhetőség 1100 kg, a maximális vontatható tömeg pedig 1000 kg, összhangban az akkumulátoros elektromos modellekével – azaz a szállítási kapacitás szempontjából nem jelent kompromisszumot a megoldás, igazolva a Power of Choice filozófia helyességét.

A hajtáslánc átgondolt munkamegosztásban dolgozik. Elinduláskor, valamint kis sebességű haladáskor csak a lítium-ion akkumulátorcsomag táplálja a villanymotort. Gyorsabb, állandó haladás esetén kisebb motorteljesítményre van szükség; ilyenkor az üzemanyagcella látja el energiával a hajtásláncot. Emelkedőn vagy gyorsításkor mindkét forrásból kap áramot a motor, lassításkor, fékezéskor vagy lejtőn pedig a villanymotor visszatáplálja a visszanyert mozgási energiát az akkumulátorba. A fedélzeten tárolt összesen 4,4 kg hidrogén több mint 350 kilométer megtételére elegendő, míg a lítium-ion akkumulátorral további 50 kilométert tehetünk meg.



A villanymotor legnagyobb teljesítménye 100 kW, ugyanakkor a vezető két másik üzemmódot is választhat: takarékos üzemben a vezérlés 60 kW-ra mérsékli a csúcsteljesítményt, míg a teljesítmény és az energiafelhasználás közötti arany középutat jelentő, köztes fokozatban 80 kW-tal gazdálkodhat a vezető.

Az egyszerűség kedvéért a Peugeot egyetlen felszereltséggel kínálja az e-Expert Hydrogen modellt, amely így két különálló ülést, két tolóajtót, 17 colos keréktárcsákat, elektromos rögzítőféket, klímaberendezést, 180 fokos látómezejű tolatókamerát, valamint 7 colos érintőképernyővel szerelt, online kapcsolódási szolgáltatásokat is kínáló infotainment rendszert tartalmaz.

Az utcán nem csak arról lehet megismerni az e-Expert Hydrogen modellt, hogy tiszta víz csepeg belőle (a hidrogén a légköri oxigénnel reakcióra lép, amely elektromos energiát állít elő, mellékterméke a víz), hanem 40 mm-rel emelt futóműve, egyedi feliratozásai, a mindkét első kerékdobon található töltőaljzatok (jobbra az elektromos, balra a hidrogén) és a speciális hűtőmaszk is segít megkülönböztetni modelltársaitól.

Az új Peugeot e-Expert Hydrogen forgalmazása az év végén veszi kezdetét Franciaországban és Németországban. Gyártani is ebben a két országban fogják a modellt: a komplett autó Valenciennes-ben készül, majd átszállítják Rüsselsheimbe, ahol megkapja a hidrogén üzemanyagcellát.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....