portré és interjú

Ősz fejjel lesz buszvezető Kovács Pál - I. rész

2019.02.07.

Hitelre vette első Scania kamionját és azóta hű a márkához, az ’56-os születésű Kovács Pál. A Hódtrans tulajdonosának a vásárhelyi Volán volt az első telephelye, ma is kamionozik, ha kell, és hamarosan jogosítványt szerez autóbuszra is.

Nemrégiben, a Príma-díjátadó ünnepségen a Csongrád Megyei Év Vállalkozója elismerést is átadták Szegeden, köztük volt Kovács Pál teherfuvarozó, a Hódtrans Kft. tulajdonosa is. Akinek talán máshogy alakul az élete, ha több beruházás van a '80-as években, de a vízügyi szakközépiskolát végzett földmérő inkább a  Szegedi Volánhoz jelentkezett, hogy megszerezze a hivatásos autóvezetői jogosítványt. Ez 1985-ben sikerült is, miközben a nehézgépkezelői vizsgát is letette.

Kovács Pál a Volánnál szerezte meg első hivatásos jogosítványát

– Két évet írtam alá a jogosítványért a Volánnak, ott is kezdtem és bár kamionos akartam lenni, akkoriban nehéz volt bekerülni a nemzetközi csoportba – emlékszik vissza. Egy másik cégtől kezdett külföldi utakra járni, majd 1991-ben már magánvállalkozóként megvásárolta élete első vadonatúj kamionját. – Svédországból hoztam egy Scaniát, 180 ezer svájci frankba került, Németországból egy Schmitz pótkocsit 50 ezer svájci frankért, ami ugyan drágának számított, de a márka kínált hozzá nagyon jó fizetési feltételeket egy bécsi pénzintézeten keresztül. Akkoriban a magyar forint kamatok 30 százalék körüliek voltak, ma ettől "padlót fognánk"! 

– Már az elején arra törekedtem, hogy ne fuvarszervezőkön keresztül dolgozzak, egy seprűgyár volt az első nagy partner, Svájcba hordtuk az árut Lajosmizséről – emlékszik vissza. Hazafelé sem jöttek üresen, cigarettapapírt vittek az Egri dohánygyárba.

Portré a Scania magazinjában

Következő kamionjait már túlnyomórészt használtan vette, de mindegyik Scania volt, és ezeket igyekezett saját erőből megvásárolni. Az első alkalmazottat 1992-ben vette fel, ő azóta is a cégnél dolgozik, sőt fia is megfordult a vállalkozásnál. – Akkoriban volt a szállítás aranykora, jól jövedelmezett a szakma, aki elment a pótos IFA-val sört teríteni, tisztességesen megélt belőle – mondja, hozzátéve, a nemzetközi viszonylatban is magasabbak voltak a fuvardíjak a maiaknál és összehasonlíthatatlanul alacsonyabbak a költségek. Ő pedig minden pénzét visszaforgatta a vállalkozásba, és szépen fejlődött is, mert bőven volt munka.

Nagy előrelépés volt a cég életében, hogy 1997-ben a Külkereskedelmi Bank hiteléből meg tudta venni a Tisza Volán hódmezővásárhelyi kirendeltségét. Egészen pontosan: kivásárolta az üzletrészt az akkori kft.-ből. Így lett saját komplett fuvarozásra berendezkedett 22 ezer négyzetméteres telephelye, négy kocsiállásos műhellyel, raktárakkal, irodaházzal, nemzetközi, illetve belföldi szállításra alkalmas tehergépjárművekkel, munkagépekkel. 

Hamarosan maga is vezetheti ezt a buszt

– A Volán kénytelen volt eladni a kft.-ként üzemelő kirendeltségét. Az új törvény nem engedte, hogy állami vállalatnak saját kft.-je legyen, viszont visszabérelt egy műhelyt a helyközi és helyi járatos buszok karbantartásához – tudtuk meg.

Kellett saját telephely - amire pályáznia kellett, - mivel 10 kamion felett ez kötelező volt. Kovács Pál addigra már sok hódmezővásárhelyi céggel állt kapcsolatban, számos fuvarmegrendelése volt a városból és környékéről, így jól jött a telephely, viszont megmaradt a Hódtrans cégnév és a logó is.

Kovács Pál, mint hadiszállító

Törzsgárda: Kovács Pál szerint az üzleti sikernek három titka van. – Az első a vállalkozás alapvető stratégiájának gondos megválasztása –  szabad lehetőségek, megfelelő eszközök vásárlása. A második, hogy tárgyalások alkalmával beleképzelem magam a másik fél helyzetébe, neki mi az érdeke és azt próbálom az enyémmel egyeztetni, ami persze nem mindig sikerül – mondja, hozzátéve, fontos hogy akkor is barátsággal váljanak el. A harmadik nagyon lényeges a dogozók megbecsülése, – megkövetelem a fegyelmet, de próbálok mindig igazságos lenni és lehetőség szerint megfizetni őket, egy stabil, kiszámítható munkahelyet biztosítani – ezt tudják rólam. Kilencven százalékuk több mint 10 éve a cégnél dolgozik.

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.03.21
Autóshow-k ünnepelt sztárjai voltak egykor, ma is ragyognak: száz évnyi Audi koncepció ..
2023.03.21
A Geely Auto Group kínai autógyártó rekordbevételt ért el tavaly a tartós chiphiány és a....
2023.03.21
Egy 54 éves motoros halt meg, amikor személyautóval ütközött - írja a police.hu ..
2023.03.21
Az elektromos mobilitás korában is tovább írja kompakt modelljei sikertörténetét a Volkswagen márka....
2023.03.21
A szakképzett munkaerő hiánya és az infláció is lassítja a stájer autósiskolákat. Az ágazat....
2023.03.21
A VIN 001-es autó 500 000 dollárért kelt el a Barrett-Jackson által szervezett aukción. ..
2023.03.21
Állami támogatásból, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel (BME) és a 4Sales Systems....
2023.03.21
Nagyot fordult a világ az elmúlt években a hazai magánegészségügyi szférában. A világjárvány....
2023.03.21
Februárban tovább nőtt a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban az előző évi....
2023.03.21
Gyanúsítottként hallgattak ki a tamási rendőrök egy dúzsi férfit, aki egy Hertelend-pusztai....