járműtörténelem

Országos körútra indul a Lajta Monitor Múzeumhajó

2018.04.11.

A Magyar Honvédség megszületésének 170. évfordulója és az I. Világháború befejezésének 100. évfordulója előtt tisztelegve országos körútra indult a Lajta Monitor Múzeumhajó. Tizenegy Duna-parti települést érint, első vidéki állomásán a gönyűi kikötőben tekinthették meg az érdeklődők.

Leitha németesen, Lajta magyarul.

A hajót 1871-ben bocsájtották vízre, s ez Európa egyetlen olyan folyami monitorja, amelyet eredeti, mozgóképes állapotban állítottak helyre – hangzott el az első helyszínen tartott sajtóbemutatón. 1876. december 8-án esett át a tűzkeresztségen, amikor testvérhajójával együtt tűzpárbajt vívtak az akkor még török kézben lévő Belgrádi erőddel. A hajó több alkalommal került bevetésre az első világháború időszakában. 1918-ban - 46 év hadi szolgálat után - azonban leszerelték, és az 1920-as évektől 1994-ig, több, mint 70 évig a folyami kavicskotrásban elevátorhajóként látták hasznát. Négy év óta tavasztól őszig Budapesten, az Országház előtt horgonyoz, s várja a látogatókat.

A forgatható ágyu a maga korában egyedinek számított.

A Lajta Monitor nem csupán egy öreg hajó a múltunkból. Testvérhajójával, a MAROS-sal együtt már születése pillanatában nagy nemzetközi érdeklődés fogadta, megépítésük ma is méltán kelt elismerést – hallottuk a megnyitón.

A HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum által összeállított szakmai anyag úgy fogalmaz: az Egyesült Államokban 1862-ben megszületett egy teljesen új elveken alapuló haditechnikai eszköz, a monitor típusú hadihajó, és mindössze tíz év múlva, 1872-ben Magyarországon elkészült és szolgálatba állt annak a Duna-medence sajátos vízjárásához és mederviszonyaihoz igazított változata.

Első állomása Gönyű volt.

A Lajta és a Maros monitorok voltak a világ első olyan folyami monitorai, amelyek ilyen kis merülés mellett ilyen erős páncélozottsággal, nagy tűzerővel rendelkeztek, és amelyeken Coles féle lövegtorony volt.        

 Ez a hajópáros volt Európában az első  folyami monitora, az osztrák-magyar hadiflottában pedig az első tisztán fémből készült páncélos, kizárólag gőzgéppel mozgatott, vitorlázat és kötélzet nélküli hadihajó.

A Maros elpusztult, a Lajtát azonban helyreállították. A munkálatok 2010 március elsején kezdődtek a szlovákiai Révkomáromban, majd az Euro Group újpesti műhelyuszályánál folytatódott.A hajót az 1887-1893 közti harmadik alakjában rekonstruálták és alakították múzeumhajóvá.

Kiállítás a fedélzeten

Az egyedülálló múzeumhajón a látogatók találkozhatnak korabeli fegyverekkel, egyenruhákkal, az I. Világháborút bemutató kiállítással, a gyerekeket pedig múzeumpedagógiai foglalkozások várják.

Ravasz István alezredes, a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum kiemelt főtisztje elmondta, Gönyű után Komárom majd Esztergom következett. Ötven nap alatt végigjárja a 417 kilométeres magyar Duna-szakaszt, 11 várost érintve.

Az első állomáson nagy volt az érdeklődés.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.14
Annak ellenére, hogy a gyalogos balesetek száma évről évre javuló tendenciát mutat hazánkban, a....
2024.05.14
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.14
A csalódást keltő szeptember után (-11,6 százalék) a romániai új autók piaca októberben ismét....
2024.05.14
Bővül azon járművek köre, amelyekre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni. Ez az....
2024.05.14
Az új Opel Frontera első nyilvános bemutatkozására készül: Alig egy hónappal azután, hogy az új....
2024.05.14
Lassul az elektromos autók fellendülése. Lényegesen több személygépkocsit regisztráltak újonnan az....
2024.05.14
Vasárnap délután az Erdőháton történt baleset egyik sérültje Magdaléna Šebestová volt....
2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....