Teszt
Nem metállal keményít Fotók: Boros Jenő
A fehér szín a legjobb az autók formájának tesztelésére, mert nagyon kiemeli erényeit, de hibáit is. Nem véletlen, hogy a gyártók ilyet választanak formatervező stúdióikban, amikor még több karosszériaváltozat van versenyben. Aztán amikor már megvan a végső döntős és készülnek a reklámkampányokra, akkor inkább valami attraktívabb metállszínt választanak. Ahogy a Peugeot is, a legújabb 5008-asnál, melynek húzómodelljét metálkékben nyomják. Talán éppen azért, hogy a fekete és fehér megmaradjon a később érkező GT-nek, ami jó döntés, mert a sportos külsejű modellnél nem kell a vevőt metálokkal manipulálni, a fehérben nagyon adja magát az autó. És akkor még csak a formájáról beszéltünk.
Logo a placcon
Az autóhoz illően nagy az indítókulcs is, amit nem kell kivenni a zsebből, mert így is nyitható az ajtó, de már előtte lenyűgöz az 5008-as, aminek külső tükréből apró fényszóró vetít oroszlános jelvényt a járdára. Ez meg is állítja a gyalogosok esti áradatát, mert ilyet azért még nem sok autó tud. Az álmélkodástól és a látvány miatt többen óvatosan kerülik az ábrát, ezzel is szabaddá téve az utat a beszálláshoz. Ha valakinek nagyon megtetszik ez a lézeres-vetítő, utólag is megveheti és akár a régebbi modellekbe is beszerelheti. A gyári viszont tökéletes és ha már bátorságunkat összeszedve ráléptünk az oroszlános flaszterra, majd beültünk, akkor újabb élményekkel szolgál a 5008-as.
Designkirályság
A modellben napjaink legharmonikusabb és szerintem legszebb műszerfala néz szembe, de lejjebb pillantva sem romlik az élmény, mert a zongorabillentyűket idéző kapcsolósor eredeti, ízléses és nem utolsósorban ergonomikus, ráadásul abban is segít, hogy nem kell mindenért menübe lépnünk. Gyorsan megtanulható és jól áttekinthető, így használata biztonságos.
A szélvédő közelébe tolt óramű feleslegessé tette a Peugeot-nál korábban jól bevált headup rendszert, ami így nem is hiányzik. Ráadásul a kombinált műszer nem csak jól áttekinthető, de nagyon szép a grafikája is, menet közben azonban nem ajánlatos gyönyörködni benne, bár a ráfutásos balesetek elkerülésében is segít a sávtartó és az adaptív tempomat automata fékrendszere.
Az éjszakai közlekedés biztonságát javítja a szemeket kímélő program, mellyel minimálisra csökkenthető a műszerfalon megjelenő adattenger.
Jót tett a formabontás
Elődjéhez képest feltűnően radikális formaváltása és a kategóriacsere is jót tett az 5008-asnak, melynek tervezői szakítottak a dobozzal, amitől már nem egyterű, hanem SUV-s lett fazonja. Sportosságát növeli a döntöttebb szélvédő, a markáns megjelenését pedig magasabb orr és övvonal, valamint karakteresebb légterelő.
A farrészen hosszabb és szögletesebb lett a hátsóajt, valamint a LED lámpasor, mely márka jelvény oroszlánjának körmeit idézi, legalábbis a gyáriak magyarázata szerint, engem inkább a műszerfal gyönyörű billentyű-kapcsolójára emlékeztet, így még itt is összejön kívül-belül sportos megjelenés. Ahogy a nagyon is kellemes fogású az alul és felül is lapított kormánykerék, melynek köszönhetően nagyobb lett a lábtér. A sebességfokozatok lamellákkal kapcsolhatók, így a sportkocsikho hasonlóan váltáskor sem kell elengedni a kormányt. A prémiumkörnyezetben külön design-Kánaán a sebességváltó és hajtásmódkapcsoló egysége, mely áttekinthető és kézhez álló.
GT Line
Azon kívül, hogy gazdag alapfeszereltségű és elegáns, de nem hivalkodó a mappabőr ülésekkel épített utastér, a GT Line modellhez nagy teljesítményű - 180 lóerős - dízelmotor jár.
Kell is, pláne, ha mind a hét ülésben utaznak és kihasználják a csomagteret is, melyben a támlák lehajtásával akár szörf, vagy létra is szállítható, igaz, akkor kevsebb utas fér be. A konkurensek között is leghosszabb - 2,84 méteres – tengelytávnak, meg persze az EMP2 moduláris platformnak köszönhetően öt személlyel 780 literes a csomagtér. A jobboldali első ülés lehajtásával akár 3,2 m-es tárgyak is beférnek az 5008-asba, ami majd félméterrel hosszabb vetélytársainál. Nem csak a formaváltozás, de tömegcsökkentő diéta is jót tett az 5008-asnak, mely 95 kilogrammal könnyebb elődjénél. Amennyiben csak öten utaznak az autóban, egyszerűen kivehető a harmadik sor két ülése, ezzel a csomagtér bővül, az autó tömege pedig csökken, ülésenként 11, vagyis összesen 22 kilóval.
Az 5008-ast egyébként Franciaországban és Kínában is gyártják, utóbbi helyszínen csak a helyi piacra termelnek, vagyis az európai piacon európai gyártásúakat forgalmaz a PSA, mely kisebb SUV modelljével, a Peugeot 3008-assal elnyerte a 2017-es Év autója és az Év motorja címet is.
PEUGEOT 5008 GT Line
Motor
Dízel Blue HDi
Méret/teljesítmény: 1997 cm3/180 LE
Nyomaték: 400 Nm/2000 p. ford.
Karosszéria
Hosszúság: 4641 mm
Szélesség: 1844 mm
Magasság: 1646 mm
Tengelytáv: 2840 mm
Csomagtér: 780-1940 liter
Menetkész tömeg: 1530 kg
Menetteljesítmények
Vmax: 208 km/h
Gyorsulás: 0-100 km/órára: 9,1 mp
Fogyasztás: 4,8 liter (vegyes üzemben)
CO2 kibocsátás: 128 CO2/km
Ár:
Listán: 12,329 millió Ft
Akcióban: 11,729 millió Ft