járműtörténelem

Örök életű a kéthengeres Csepel motor a szegedi csettegőben

2023.01.23.

Mindenütt elmegy, ha kell, szánt is az a szegedi Uaz fülkés lassújármű, amit még 1987-ben építettek egyedileg féltucatnyi autó alkatrészeiből bács-Kiskun megyében. Szigorúan méretezett, U-vasakból hegesztett az alváz és kéthengeres, Csepel/Dutra motor dolgozik benne, ami máig javítható és hibátlanul üzemel.

Évente kétszer, maximum háromszor feltűnik Szeged egyik kertvárosában, Petőfitelepen egy lassú jármű, amit arrafelé jellemzően csettegőnek hív a hozzáértő és kevésbé hozzáértő. Leginkább tűzifát szállít, de volt, hogy sódert, homokot plusz egy betonkeverőt tettek a platójára. Hangját nem adja vissza a csettegés szó, a kéthengeres Csepel alapú Dutra motornak egészen más, de sajátos hangja van.

Uaz-fülkével, billenőplatóval

Az erőforrás Csepel DT-213-c típusú, kéthengeres, vízhűtéses, előkamrás szívódízel, 2660 köbcentiméteres, 28 lóerős, percenkénti 1650-es fordulaton. A motor kora nem ismert, az egyedileg épített lassú járműé azonban igen, 1987-ben helyezték üzembe Bács-Kiskun megyébe.

Egy soltvadkerti mérnök tervezte és intézte az engedélyezést, arrafelé nagy múltja van az ilyen járgányoknak. A kérelmet máig őrzi a tulajdonos, az ötoldalas, részben előre kitöltött űrlapon a pontozott részekre kézzel írták be az adatokat, információt. Innen is tudható, hogy a jármű fülkés, nyitott és billenőplatós. Össztömege 4140 kg, terhelhetősége 2 tonna, a szállítható személyek száma 2 fő. A motor teljesítményét kilowattban tüntették fel: 20,6.

A kéthengeres Csepeel motor

Elsősorban a motor az oka annak, hogy megakadt a szemem a csettegőn, ennek négy és hathengeres változatait négy éven keresztül szereltem, javítottam 1976 és 1980 között a XI. AFIT-nál, a fiatalabbak kedvéért Autófenntartó Ipari Trösztnél. A kisebbeket elsősorban a 450-es Csepelekben, a nagyobbakat, a hathengereseket a 700-as sorozatúakban. Legtöbb az ÁFOR – Ásványolaj Forgalmi Vállalat – tartályautója volt, de a hathengereseket az Ikarus autóbuszokba is szerelték.

A négyhengeres változattal találkoztam még a Magyar Néphadseregben is, amikor Kalocsán szolgáltam a hazámat, mint előfelvételis honvéd. A 450-es Csepelek mellett egyebek között PSZH-ba (Páncélozott Szállító Harcjárműbe) működött ilyen erőforrás. Egyszer vezettem is ilyen nagyvasat, amikor a sofőr – harcjárművezető – a kitelepülésen túl sok alkoholt fogyasztott és hadnagyunk jobbnak látta, ha én terelem vissza a PSZH-t a Duna partjáról a laktanyába. Nem volt túl szabályos, de akkorra nekem már volt C-kategóriára, azaz teherautóra is jogosítványom és ez tűnt a kisebbik rossznak.

Izzítógyertyából és másból is bőven van alkatrész

Ezek még bőven javítható motorok voltak, egyenkénti öntöttvas hengerfejjel, amit úgy kellett kihézagolni, hogy – ha jól emlékszem – 1,7 milliméter legyen a blokk és a hengerfej között. Az adagolót hajlítható cső kötötte össze a befecskendezővel, ezt az AFIT raktárából egyenesen kaptuk meg és kézzel hajlítottuk a helyére. Hathengeresnél mind a hatot és ez erősen kézügyesség függő volt, esetenként eléggé csúnyán is nézett ki.

Ezt egy idő után megunta a Hatvani-Czombos-Kovács-Veszelovszky összetételű újító brigád és egész ügyes kis szerkezetet készített és adott be újításként, aminek köszönhetően már nem voltak kuszák az új adagolócsövek a motor oldalában.

Így kezdődik egy lassújármű összeépítése

Visszatérve a lassú járműre, az alváz teljesen egyedi, a hossztartók 100x50x6 milliméteres U-vasak, a kereszttartók mérete: 60x40x2,5 milliméter. A tervben egy külön oldalon rajzolják és részletezik a hajlító és egyéb nyomatékot, ami már meglehetősen nehezen követhető.

A tengelytáv 2500, a nyomtáv 1450 milliméter, a rugóköteg típusa Robur LO 3000, ahogy az alkalmazott tengelyeké és kerékagyé is. Egyébként a főfékhenger is Robur, a legkisebb fordulati sugár pedig 5000 milliméter. A billenőplatóhoz egészen komoly csapszegméretezést adtak be.

Írnám, hogy mindent értek, de nem lenne igaz

Az engedélyezett terv szerint a sebességváltó típusa GAZ-51, sorban 6.4, 3.0, 1.7 és 1,0 áttétellel – a hátrameneté 7.8. A terepváltó is a szovjet gyártóé, nem úgy, mint a szervó nélküli kormány, amely előzőleg egy Uaz-452-ben szolgált. A lassú jármű maximális sebessége 25 kilométer/óra.

Nem volt egyszerű a terveztetése, az engedélyezése, a megépítése és az első üzembe helyezése sem. Amikor a tulajdonos Bács-Kiskunból, Csongrád megyébe költözött, egy szegedi rendőr a bordányi úton azonnal levetette róla a rendszámot. Másnap ugyan visszakapta, de csak úgy, hogy elvitte hatósági vizsgára Szegeden. Az autófelügyeletnél azután mindent rendben találtak. Nem is született új dokumentum, nem büntették meg, igaz, elnézést sem kért a tulajdonostól senki.

Eredetileg egy Uaz 452-es fülkéje volt

Az írás második részét itt olvashatják. A szerző fotói

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.01.29
Több olajat importált Németország 2022 első tíz hónapjában, mint egy évvel korábban, az....
2023.01.29
Az Inception első pillantásra a távoli jövő autójának tűnik. A koncepció azonban már most is....
2023.01.29
Hamisított adásvételi szerződésekre bukkant egy használtautó-kereskedő cégnél az adóhatóság,....
2023.01.29
Története legnagyobb forgalmát érte el tavaly a főként robogókat és motorkerékpárokat gyártó olasz....
2023.01.29
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Nagyon nagy a baj! ..
2023.01.29
Egy az M3-as autópályán lerobbant tehergépkocsi mentését végző autómentő vezetőjét gázolta halálra....
2023.01.29
Itt a koriszezon, Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjaiban megmutatjuk a legfontosabb....
2023.01.29
A dinamikus kupé japán belpiacos változata esett át egy enyhe ráncfelvarráson - a belső teret új....
2023.01.29
Sikeresen startolt a BME (Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem) Aerospace Team által....
2023.01.29
A Pirelli Elect, az e-járművek és plug-in hibridek technológiai csomagja mostantól a gumiabroncs-....