közlekedésbiztonság
Az Egyesült Királyság legnagyobb független közúti közlekedésbiztonsági önkéntes szervezete, az IAM RoadSmart egy nemrég elvégzett kutatás eredményei alapján arra mutatott rá, hogy a sofőrök többsége valójában nem hajlandó levenni a kezét a kormányról, annak ellenére, hogy az autonóm járművek technológiája hatalmas lehetőséget rejt a közúti közlekedésbiztonság javítása terén.
A szervezet Közlekedésbiztonsági Kultúra éves jelentésében publikált kutatásazt vizsgálta, hogyan változik idővel a járművezetők hozzáállása a kulcsfontosságú közúti közlekedésbiztonsági kérdésekhez. E szerint a járművezetők 59%-a egyetért azzal, hogy a járművek egyre fejlődő önvezető képessége komoly kockázatot jelent a személyes biztonságra. A vélemények életkoronként nem, de nemenként számottevő eltérést mutatnak: a nők 67%-a jelölte válaszában veszélyesnek az önvezető járműveket.
Az önvezető járművek technológiai adottságaiknak köszönhetően drasztikusan csökkenthetik a közúti közlekedési balesetek számát az Egyesült Királyság útjain, ehhez azonban elengedhetetlen ezen rendszerek megfelelő használata. Ez pedig a gépjárművezető képzés módszertanának továbbfejlesztésével, és célzott marketingkampányokkal érhető el, amelyek segítenek az autósoknak megérteni a technológia képességeit és korlátait.
Fontos, hogy a gépjárművezető képzésben is megjelenjen az önvezetés technológiai háttere (kép: Traffic Technology Today)
Neil Greig, az IAM RoadSmart politikáért és kutatásért felelős igazgatója így nyilatkozott: „Talán a félretájékoztatás és a túl sok technikai szakzsargon miatt a közvélemény még nem bízik a technológia vívmányaiban. A mi feladatunk, hogy hiteles információkkal győzzük meg az embereket arról, hogyaz önvezetés megfelelően alkalmazva képes csökkenteni a brit utakon előforduló ütközések számát. A bizalom erősítése érdekében azt a javaslatot tesszük, hogy az önvezetés technológiáját emeljék be be az Egyesült Királyság gépjárművezető képzési rendszerébe. Ezzel lehetőséget adnánk az autósoknak, hogy megismerjék a fejlett rendszerek működését, és így csökkenjen az ezekkel szemben támasztott ellenérzésük. Emellett a járművezetőkben azt is tudatosítani kell, hogy az önvezetéssel kapcsolatos túlzott bizalom sem jó, így tulajdonképpen egy egészséges egyensúlyra kell törekednünk a szemléletformálás során.”
Az IAM RoadSmart oktatási módszertanra vonatkozó javaslatát indokolja az is, hogy az Egyesült Királyság zöld utat adott az önvezetésnek az autópályákon. A legfrissebb szakmai előrejelzések szerint 2030-ig tíz járműből legalább egy képes lesz önvezetésre.
A szakember hozzátette: „Mivel Nagy-Britannia elsőként támogatja az autonóm járművek térhódítását, csupán idő kérdése, hogy az autonóm járművek mikor lesznek nagyon gyakori résztvevői a szigetország közútjainak. Ez még inkább felerősíti az oktatásra vonatkozó felhívásunk fontosságát, hiszen mindannyiunk közös célja, hogy a lehető legbiztonságosabbá tegyük Nagy-Britannia útjait.”
Az IAM Roadsmart-ról
Az IAM RoadSmart járművezetőket és versenyzőket készít fel magas színvonalon a biztonságos közlekedésre. Népszerű tanfolyamaik mellett tanácsadással foglalkoznak, továbbá közlekedésbiztonsági kutatásokat végeznek a járművezetők és a motorosok viselkedésével kapcsolatban. Ez fontos része tevékenységünknek, mivel a mai járművezetők számára fontos közúti biztonsági kérdések figyelemmel kísérése és magyarázata segít a szemléletformálásban.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!
forrás és kép: Traffic Technology Today