fejlesztés

Önjáró Toyota PROACE-ek szállítják az utasokat a norvég fővárosban

2020.12.30.

A világ talán legtapasztaltabb autonóm mobilitási mérnökei kíméletlen környezeti körülmények között teszik próbára világelső, új generációs önvezető rendszerüket. Ha egy rendszerben ennyi a változó, szükség van egy biztos pontra, amire lehet számítani és építeni. A Sensible 4 kísérleti projektjében a Toyota Proace jelenti ezt a biztos pontot.

A finn Sensible 4 alapítói a nyolcvanas évek óta foglalkoznak autonóm mobilitással. A díjnyertes, tőkeerős start-up vállalkozás specialitása az időjárási változók – a köd, a havazás, az eső stb. – kiküszöbölése; plug-and-play rendszereiket kifejezetten az utólagos integráció igényeit szem előtt tartva fejlesztik. A cég 2022-ben piacra dobja a világ első, időjárástól függetlenül működő, 4. szintű autonóm járművezérlő szoftverjét; az odáig vezető úton pedig az a projekt játszik nagyon fontos szerepet, amelynek keretében hamarosan két sofőr nélküli Toyota Proace áll üzembe a norvégiai Oslóban.

A helyi tömegközlekedési vállalat, a Ruter; a városban jelenlegi is autonóm buszjáratot üzemeltető Holo; valamint a Toyota Motor Europe aktív részvételével megvalósuló projektben két Toyota Proace-t szerelnek fel a Sensible 4 szenzorrendszerével, valamint új generációs vezérlő szoftverével. A saját járatszám (529) alatt közlekedő, hat utas szállítására alkalmas, kerekes székes rámpával is rendelkező Toyotákat az teszi különlegessé, hogy működésüket nem gátolják az olyan, látási viszonyokat rontó természeti jelenségek, mint a köd, a hó vagy az eső.

Ez a Sensible 4 mesterséges intelligenciát alkalmazó, világelső rendszerének köszönhető, amely kedvezőtlen körülmények között is képes az intelligens rendszerbe kapcsolt szenzorok működtetésére, a 3D LIDAR adatok hatékony feldolgozására. „Az autonóm mobilitás egészen addig nem terjedhet el széles körben, amíg a technológiák nem képesek a körülményektől függetlenül, nap mint nap teljesíteni. Norvégia ideális tesztkörnyezet a számunkra: ha itt működik a rendszerünk, mindenhol működni fog” – nyilatkozta a projekt indításakor Harri Santamala, a finn vállalat vezérigazgatója.

A Sensible 4 rendszerének egy másik fontos előnye a nagyobb menetsebesség. Míg a Holo jelenleg alkalmazott autonóm járművei 18 km/h-val közlekednek, a Toyota Proace-ek a környező forgalmat észlelve képesek akár két-három másodpercre előre gondolkodni és tervezni. Ez elméletben lehetővé teszi, hogy akár 40 km/h-val is tökéletes biztonságban haladhassanak, készen arra, hogy bármikor időben megálljanak, ha a helyzet úgy hozza. A projektben a biztonság kedvéért 30 km/h-ban maximálják a járművek sebességét. Ez is fontos előrelépés azonban, hiszen a forgalom átlagos sebességénél jelentősen lassabb jármű maga is baleseti kockázatot jelenthet; a megnövelt sebesség ezzel szemben kiszámíthatóbbá és egyenletesebbé teszi a közlekedést.

Az egy éven át tartó projekt első szakaszában feltérképezik a kijelölt útvonalat, valamint a norvég törvényekben előírt 500 tesztórát teljesítik a Toyota Proace-ek. Amennyiben ez a fázis sikeresen lezárul, már 2021 első negyedévében megkezdődhet az utasok szállítása.

A Toyota Proace több okból is optimális választás az önvezető rendszer befogadására. A Toyota Norvégia második legnépszerűbb tradicionális autómárkája, ami kiváló szervizhátteret és általános elfogadottságot jelent országszerte. Ráadásul – bár a kísérletben részt vevő modelleket dízelmotorral szerelték fel – a Proace tisztán elektromos hajtáslánccal is rendelhető. Így a Sensible 4 rendszere problémamentesen átültethető lesz emissziómentes alapokra, ami pedig kulcsfontosságú Norvégiában, ahol a tervek szerint 2025 után egyáltalán nem értékesíthető belső égésű motorral szerelt új jármű.

Fotó: sensible4.fi/Toyota

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 



 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.11
Az első vidéki trolibuszjárat Szegeden indult 1979. április 29-én. A 45 éves évfordulón újra 2....
2024.05.11
Idén egy szavazás keretei között a lakosság arról dönthet, melyik városban alakítsanak „okossá”....
2024.05.11
A közlekedési kultúra napján a 75 éves kelenföldi autóbuszgarázs nyitja meg kapuit a látogatók....
2024.05.11
Kínában 1,55 millió új személyautót értékesítettek áprilisban, 9,6 százalékkal kevesebbet az előző....
2024.05.11
Zolder, Mugello, Assen, Spa, Oschersleben, Portimao, Hungaroring és Silverstone.  ..
2024.05.11
Az új közlekedési szabályrendszer fokozottabb védelmet nyújt majd a közlekedés legvédtelenebb....
2024.05.11
Május 11. a biztonságtudatosan, környezettudatosan, udvariasan közlekedő emberek ünnepnapja. ..
2024.05.11
Összehangolt közlekedésrendészeti akciót tart a rendőrség, amely elsősorban a tehergépjárművek és....
2024.05.11
Fedélzeti kamera buktatta le a budapesti személyszállító kisiparost, akinek jó lenne, ha elvennék....
2024.05.11
A Liget Budapest Projekt részeként megújult a KRESZ-park és környezete a Városligetben. A....