használtautó átvizsgálás
Ezek egy nyáron, vásárlás előtt átvizsgált Fiat Punto adatai számokban. Akik az autók bűvöletében élik mindennapjaikat, azoknak meg sem közelíti az ingerküszöbét egy ilyen kocsi. Punto 1.2??? Ne viccelj! És bizonyos nézőpontból valóban: Az újabb Punto-kat inkább viszi az 1993-ban bemutatott első generáció, amely ki tudja hányadjára mentette meg akkoriban a Fiatot a csődtől. Óriási siker volt, ami úgy megforgatta a lendítőkereket, hogy 25 évig vitte a tehetetlenség. A Punto gyártását 2018-ban állították le.
Mi egy 2016-os modellt néztünk az 1.2-es benzinmotorral. Miért állítom, hogy okos választás, ha a Punto – nevéhez méltón – egyszerű, mint egy pont? Azért mert ez az autó, illetve a konkrét választás, abszolút zárójelbe teszi a nagyzolást, nincs benne semmi „racse”, egyszerűen csak egy A-ból B-be autó.
Mielőtt rátérnénk, hogy mit kapunk 2024-ben ennyi pénzért, muszáj még kicsit kitérnünk a típus részleteire.
Ez inkább leszereltség, mint felszereltség
Az EU-ban amúgy is kötelező felszereltségeket, mint az ABS-ESP rendszer külön nem is említeném. Ebben a konkrét autóban volt két elektromos ablakemelő elöl, két frontlégzsák, négy fejtáma (hátul középre nem jutott), elektromosan állítható (és fűthető) visszapillantó tükrök és szervokormány. Slussz-passz! Pont mintha 15 évvel korábban járnánk.
Még egy Bluetooth® kihangosító sincsen benne, a rádiója viszont még mindig le tud játszani CD-ket is. Érdekesség, hogy a típus még 2016-ban is csak rádió előkészítést tartalmazott, szóval a zene is extrának számít.
Így is 2.600.000,- Ft
Sok ügyfelünk van, aki ennyi pénzért – na, jó egy kicsivel, de tényleg, csak egy kicsivel többért – 15 éves priumokat nézeget. Ezekben ugyan kétségtelen, hogy összehasonlíthatatlanul több extra van, de – tisztelet a kivételnek – mindnek lóg a bele. Mint például a múltkor bemutatott A5-ös Audinak ami ugyanennyibe került, csak 14 éves és 300.00-et futott…
De itt, a Fiatnál 2,6-ért egy olyan autót kapsz, ami tökéletesen működik, nincsenek fődarab problémái és a következő 8-10 évet is le fogja hozni minimális odafigyeléssel.
51 kW
Ha az egykettes, négyhengeres, nyolcszelepes motor teljesítményadatát meglátjuk, az 2024-ben már önmagában is megmosolyogtató. Azt szokták mondani ezeknél az autóknál, igen-igen, kevés, de szépen elviszi ezt a kisautót. Hát az 1.2 8V nem ilyen. 14,5 másodpercig tart a százas tempó elérésre, de nem akarod hallani, hogy a teljesítménycsúcs (5.500-as fordulat) közelében milyen a hangja és valahogy úgy érzi az ember, hogy nem igényli ez a kisautó a fárasztást.
Marad hát a nyuggertempó, a sok türelem és a gyakori sebességváltás. Cserébe egy „okoskeréken” kívül, nincs semmi bonyodalom. A vezérlése szíjas, azt mondjuk illene cserélni, már csak a futásteljesítmény okán is. 120 ezernél írja elő a gyártó. Ezt már meghaladtuk, de mindenképpen meg kell nézni, mikoriak benne a vezérlés alkatrészei, mert hidegindítás után azért volt némi szelephang. Nem lesz vészes mutatvány, jó minőségű olasz utángyártott alkatrészek kaphatóak hozzá és szakműhelyben is megáll 150.000,- Ft-ból.E
A váltó és a kipufogórendszer kifogástalan állapotban volt. Nem kopott a kupung, szépen kapcsolható a váltó minden fokozatba.
És van szervizkönyv
És az 119.000 km-nél tartalmaz is bejegyzést még Németországból, és mivel bezzegországról beszélünk, márkaszervizes pecsétek vannak a könyvben. Ennek okán jó esélyünk van arra, hogy az ellenőrzéskor cserélt vezérlést találunk. Úgy legyen.
Hihető a 134.000 km
Olajcsere azonban mindenképpen kell, mert 15.000 km van már az olajban.
Elöl tárcsa, hátul dob, mi az?
A fék! Nincs túllihegve a típusban a fékrendszer. Tökéletesen elég, ha hátul csak dobfékekkel dolgozunk. Gyártani is, cserélni is olcsóbb, mint a tárcsaféket, a fékhatás pedig elegendő az önmagában éppen 1 tonna fölé merészkedő autónak.
Az első féktárcsák kopottnak bizonyultak a vásárlás előtti állapotfelmérésünk alkalmával, ezért azokat cserélni kell, és mivel új tárcsára nem teszünk régi betétet, ugranak azok is. A csere még gyári alkatrészekkel számolva borsos, de utángyártottakkal már sokkal barátibb. (Ugye itt nem merül fel az az egyébként sokszor hangoztatott frázis, hogy ide csak a gyári, mert nem arról van szó, hogy egy 2 tonnás, 300 lóerős autó fékrendszerével játszunk.)
A kétéves nyári gumik köszönik, jól vannak, egyedül az acél keréktárcsák rozsdásodnak már ott, ahol nem takarják a gyári dísztárcsák. Nincs velük dolgunk.
Gyári dupla dukkó
A dukkózás amúgy fényezést jelent, a dupla pedig, hogy minden jel arra mutatott a mérések alapján, hogy ez a konkrét darabot megfogta a gyári MEO (gy.k.: minőségellenőrzési osztály) és visszaküldte a fényezőüzembe.
Így fordulhat elő, hogy a kocsin körben 150 és 200 mikronos festékréteg vastagsági értékek mérhetők, az oszlopokon és küszöbökön pedig 120 környéke. Éppen ebből az együtt állásból derül ki, hogy nem telifényt kapott a kocsi valami törés, vagy jégkár miatt.
Egyedül a bal első sárvédő értékei maradtak 100-120 között, ezt az elemet minden bizonnyal cserélték korábban.
A csomagtér ajtó belső élének kezdődő korrózióján, a jármű első elemein talált kavicsfelverődéseken és egy-két használat közben szerzett kisebb sérülésen kívül rendben volt a karosszériája is. A fényszórók érzik az idő vasfogát, kicsit le vannak mattulva és karcosak is, de ezen egy profi polír minden bizonnyal segíteni fog.
Szumma szummárum
Kell egy olajcsere, az első fékek javítása és ami kimaradt, hogy gyenge az akkumulátor, ezzel nem mennék neki a télnek. Ha megússzuk a vezérléscserét, akkor nagyjából egy 150, maximum 200 ezres költéssel lesz egy tökéletes A-ból B-be autónk.
OK, a szomszéd nem lesz irigy és lehet, hogy 15 éves BMW-vel csajozni is jobban lehet, de tény, hogy műszakilag egy tipp topp autóban ülünk nem pedig lesajnált kilométerkövön. Jó, hogy ez kiderült a vásárlás előtti használtautó vizsgálaton, a racionális választáshoz pedig gratulálok az ügyfelünknek!