fejlesztések
Smart factory – okos gyár okos autókkal. Ez a kulcsszó most az Audinál. És persze a digitalizáció és a fenntarthatóság is gyakran elhangzott az egész napos szakmai bemutatón. Minden fejlesztések ezeket szolgálja. A feladat pedig óriási.
Nem soron, modulokban lesz a gyártás.
Az Audi összes gyárában átalakítják a termelést. Az eddig megszokott futószalagszerű termelést felváltják a moduláris szigetek. Az első gyár ahol ezt bevezetik, az Audi Hungaria Motor Kft. lesz. Ezen belül is az elektromotorok szerelésénél alkalmazzák a modulokat. Ezek gyakorlatilag kompetencia szigetekként funkcionálnak. Előnye, hogy időt és pénzt lehet megtakarítani vele.
Amikor ezt a bejelentést hallgattuk Ingolstadtban, rácsodálkoztunk, mert dupla hírértékkel bír. Már korábban is lehetett hallani arról, hogy elektromos motorokat is gyárt a belső égésű erőforrások mellett a győri gyár, hivatalosan azonban a Tech Day-en erősítette meg az Audi AG magas rangú képviselője. S ha elektromos motorok lesznek, akkor nyilván ezeket autókba is beépítik. A telhetetlen magyar újságírók persze szerettek volna még többet megtudni, hogy ez tisztán elektromos autó lesz-e vagy Plag-in Hybrid, s hogy pontosan mikor indul a gyártás, a kérdésekre azonban azt a választ kaptuk, mindennek eljön majd az ideje.
Paula, az önvezető jármű.
Az okos gyárhoz és a moduláris gyártáshoz Paula is hozzá tartozik. Paula nevet kapta az az önvezető autó, amelyet az ingolstadti mérnökök fejlesztettek ki és 1,2 tonna súly mozgatására képes. Egyelőre öt darab prototípus készült a Paulákból, s Ingolstadtban már a termelésbe is bevetették azt a szemre is tetszetős kis járművet, amely a gyártást kiszolgálja. Ha akadályt észlel megáll, sebessége pedig 4,2 kilométer.
Paula nem az embert váltja ki, hanem az embert mentesíti a nehéz fizikai munka alól – hallhattuk, miként viszonyul egymáshoz az önvezető autó és a humán erőforrás.
Csavarozó robotok.
Csodáltuk volna Paulát, de újabb helyszín várt bennünket, itt pedig egy kérdés, vajon hány féle kiszerelésben készülnek ajtók az Audikhoz? Megbuktunk, mert a 96-ot senki sem találta el. Ennyi féle ajtó összeállítása bizony komoly gondot jelent a szereldei munkásoknak, hogy éppen melyik ajtóba mi kerüljön? Ezért kifejlesztettek egy olyan szoftvert, amely két kamerával összekötve felismeri az ajtó típusát. A monitoron pirossal jelöli azokat a pontokat, ahol a vezetékek még nincsenek csatlakoztatva, s zölddel azokat, amely pontosan a helyükre kerültek. Szinte egy gyerek is tudna ajtókat szerelni, annyira egyszerű ez az okos fejlesztés, amely minden bizonnyal előbb vagy utóbb a konszern összes gyárában, így Győrben is bevetésre kerül.
A csavarozó robotnak nem adtak nevet az Audi mérnökei, okosságban azonban felveszi a versenyt Paulával. Négy darab robot alkotja a készüléket, a robotok darabja 23 ezer euró. Egy A3-as e-tron karosszériája a robot felé megy, s a tíz darab csavart húsz másodperc alatt hajtja be a gép. Ha emberi kéz tévedésből a robot fölé tévedne, a szerkezet azonnal leáll.
Nyomtatás 3D-ben.
Ámulásra és bámulásra nem nagyon van idő, vár bennünket a 3D nyomtató. Fém és alumínium nyomtatására is alkalmas a készülék, s azt prognosztizálják, hogy 5-7 éven belül szériában nyomtatnak majd autóalkatrészeket a printeren. Egy 5 kilogrammos alkatrészt jelenleg két nap alatt gyárt le a nyomtató, a fejlesztések azonban itt is rohamléptékkel haladnak előre, s csak idő kérdése a szériában történő nyomtatás.
És a virtuális valóságba is bepillanthattunk okosszemüveggel a fejünkön, szoftvertartó hátizsákkal a vállunkon.