lakókocsik

Nyári játékok kalandoroknak

2023.07.11.

Idősebbek is elkezdhetik a sátorverést, vagy inkább az autós népvándorlást akár sarkvidékre, sivatagba, vagy a Balaton partra.

Ekhós szekerek és ponyvás batárok után jöttek a kempingutánfutók és lakóautók. A vadnyugat legendás vándorai és honfoglaló őseink utódai a lovaskocsikkal nem csak közlekedtek, de sokszor az volt mozgó otthonuk is. A motorizációval megszülettek a kempingutánfutók és lakóautók, melyek kínálatában a spártai miniktől kezdve a szuper-luxus változatig minden megtalálható.

A szocialista országok népszerű darabja volt a szovjet Szkif utánfutó, melyből négy férőhelyes lakósátrat lehetett kihajtogatni. Az egyszerűbbek, olcsóbb kempingutánfutók csak alvásra voltak kialakítva, a komfortosabb kempingutánfutókba már jutott hálószoba, konyha, tusoló, WC.

Az egykori keleti blokk népeinél, különösen a lengyeleknél volt jellegzetes darab a kis Polski-Fiattal is vontatható N126-os mini lakókocsi: a könnyűszerkezetes építésnek és a műanyagkarosszériának köszönhetően Varsóból a bolgár tengerparti Várnáig is elvontatta a 650 köbcentis motor a járműszerelvényt, ami elég volt egy négy tagú család nyaralásához.

A kéthengeres, és igen gyenge (26 LE) teljesítményű benzinmotor garantálta a 80 km/h sebesség betartását és a gyakori pihenőket, hiszen a nyári forróságra különösen érzékeny volt a kis léghűtéses. Napjainkban veterántalálkozókon láthatók ápoltabb darabok, ahogy eredeti Fiat 500-ashoz kapcsolt mini kempingutánfutók.

Vontatmánnyal mindig lassúbb közlekedni, ráadásul komoly rutint igényel a manőverezés, parkolás tolatás, ezért akik tehetik inkább inkább lakóautót választanak. Ezek többségét profi cégek építik át Fiat, Ford, Iveco, Renault , Opel, Mercedes, VW alvázra, a tágasság miatt magasabb és szélesebb karosszériákkal ezeknél is figyelni kell a keskeny városi utcákban, ám közel sem annyira, mint az utánfutós közlekedésnél.

A legtöbb cég beszáll a kemping-bizniszbe: kihajtható sátrat kapott a Dacia Manifesto, mely így olcsó megoldást kínál a nomád táborozáshoz. A BMW csoporthoz tartozó MINI több kempingprojektbe is belevágott: évtizede született a Clubvan Camper, Countryman ALL4 Camp, Cowley, melyek kicsik ugyan, de alvásra, pihenésre megfelelnek.

A Clubvan igazi luxus lakóautó, mely valószínűleg a világ egyik legkisebbje, szűk beltérébe préseltek palackos gáztűzhelyt és hűtőszekrényt, de így már csak egyetlen ágynak maradt hely. Szóval ez inkább a magányos utazók autója, melyben van tévé és az üvegtetetőnek köszönhető égi panoráma, már amennyiben nem tettek rá csomagtartót.

A Clubvan Camperhez már jár kézi zuhanyzó és víztartály. A Countyman ALL4 Camp tetején kétszemélyes sátor kapott helyet. A Clubmannél tizenkét centiméterrel szélesebb Cowley napelemei áramot is termelnek. A Mini kempingprojektjének csúcsa az Airstream utánfutó, mely a Cooper változathoz illő dinamikus formát és kényelmet kapott.

Mini konyha, iroda és hálószoba is van a Skoda Roadiaqban, melyet 29 gyakornok kreált 2 ezer munkaórával 19 hónap alatt Enyaq elektromos autóból. Megnövelték tengelytávját és 35 centivel magasságát, ezzel és a többlettömeggel vélhetően többet fogyaszt a Roadiq, melynek hajtása az Enyaqtól származik: hátsó kerekeit 204 lóerős, 310 Nm nyomatékú villanymotor hajtja, elöl 109 lóerős, 162 Nm-es e-motor található, 77 kWh kapacitású akkumulátorpakkja közel ötszáz kilométeres hatótávot biztosít. A lakóautó fogyasztását napelemek is segítik.

A tervezés után első lépcsőben az eredeti tetőlemezt kivágták, a bal hátsó ajtót lelemezelték, vagyis nem nyithatóvá alakították, így a kilincsek eltávolításával a konyhafunkciók a hátsó ajtón keresztül érhetőek el, ide és oldalra is kiterjed a sátortető. A kéttónusú Emerald Green/Moon White fényezésű Roadiq 21 colos Supernova felniket kapott. Az utas- és lakótérben felhasznált kárpitokat a Dual Borgstena szállította, a szövet újrahasznosított poliészterszálakból készült, ezek a Škoda szériaautóiba is bekerülnek.

A lakókocsik legújabb modellje a sivatagtól a sarkkörig bárhol, bármilyen terepen elmegy, miközben kényelmes lakóteret kínál és hatalmas napelemeivel saját energiaellátást biztosít. Az ausztrál BruderX EXP kempingutánfutó hat embernek nyújt szállást: az 5,76 méter hosszú, 1,91 méter széles, 2,4 tonna tömegű és 65 centis hasmagasságú modell terepjárásra is alkalmas. Igaz, erre alkalmas vontató autó kell.

Mindkét oldalán van bejárati ajtaja, ezek mellé építették a 280 literes víztartályról működő mosdót, zuhanyzót, amely sárpucoló előszobaként is funkcionál, így tisztán tartható a belsőtér.

A kanapék nyitható-visszahajtható asztalának köszönhetően a hálórész étkezővé alakítható, belül 139, kívül 60 literes hűtőszekrény kapott helyet. Az energiaellátás 10,8 kWh-s akkumulátorról és 1245 wattos napelemről biztosított. A BruderX 7-es közel hatvanmillió forintos árral indul, az X8-as ennél is drágább.

Tavaly árverezték el a világ első lakóautóját, melyet a Bentall család rendelt a Baico nevű kocsiépítőtől. Az 1914-es Ford T-modell meghosszabbított és megerősített alvázára a readingi Dunton cég fából készített kocsiszekrényt. A négyágyas lakótérben volt szekrény, bőrbevonatú pad és kanapé, utóbbi egyben első üléssorként is szolgált. A fenyőpadló és pad alá tárolórekeszek kerültek, ezek fölött kapott helyet a fatüzelésű kályha-tűzhely, világításra petróleumlámpák szolgáltak.

Az 1920-as években első gazdája eladta, ezután nyoma veszett, félévszázad után találtak rá, ekkor egy bútorasztalos négyéves munkával az eredeti faanyagot szinte teljesen kicserélte, miközben a Fordot is felújították. A matuzsálem több díjat nyert kiállításokon, aztán tavaly ősszel az angliai Beaulieu National Motor Museumban rendezett Bonhams árverésen 40 ezer font leütése után új gazdához került.

A zseniális Barényi Bélának kétezernél több találmánya között szerepel a K-55-ös autó, melyet a gyártás egyszerűsítése és a költségcsökkentés érdekében szimmetrikusra tervezett. Azonos méretű volt az első és hátsó panoráma szélvédő, az első és hátsó sárvédő, a homlokfal és hátfal, mindkét oldal előre és hátra is működő hatalmas tolóajtaja. Az alig négyméteres autó utasteréből hálószobát lehetett varázsolni: az ülés lehajtható támlája mellett rolószerűen kihúzható ágy kínált kellemes pihenést. Megerősített tetőszerkezetén további két személy aludhatott. Barényi saját szériaautóján is alkalmazta a kempingezésre és kilátóként használható sátras tetőcsomagtartót, melyre tízen ráállva tesztelték a Typ220-as (W180) ponton Mercedes teherbírását.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is! 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
A tavasz az az időszak, amikor már alig várjuk, hogy útnak induljunk az autónkkal a szabadba,....
2024.04.27
Hasznos és gyakorlatias útmutató. ..
2024.04.27
Baleset miatt egy sávon halad a forgalom az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán....
2024.04.27
Hétszemélyes elektromos luxusterepjárót dob az európai piacra Kína egyik legrégebbi autómárkája, a....
2024.04.27
Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen a Liszt....
2024.04.27
Sok remek és izgalmas autót, rengeteg tesztet és persze rendkívül szoros küzdelmet hozott az Év....
2024.04.27
A BMW Group Magyarország közel háromszáz ügyfele ismerkedhetett meg a bajor prémiumgyártó tisztán....
2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....
2024.04.27
Összesen hatan utaztak a sérült járművekben – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....