lakókocsik

Nyári játékok kalandoroknak

2023.07.11.

Idősebbek is elkezdhetik a sátorverést, vagy inkább az autós népvándorlást akár sarkvidékre, sivatagba, vagy a Balaton partra.

Ekhós szekerek és ponyvás batárok után jöttek a kempingutánfutók és lakóautók. A vadnyugat legendás vándorai és honfoglaló őseink utódai a lovaskocsikkal nem csak közlekedtek, de sokszor az volt mozgó otthonuk is. A motorizációval megszülettek a kempingutánfutók és lakóautók, melyek kínálatában a spártai miniktől kezdve a szuper-luxus változatig minden megtalálható.

A szocialista országok népszerű darabja volt a szovjet Szkif utánfutó, melyből négy férőhelyes lakósátrat lehetett kihajtogatni. Az egyszerűbbek, olcsóbb kempingutánfutók csak alvásra voltak kialakítva, a komfortosabb kempingutánfutókba már jutott hálószoba, konyha, tusoló, WC.

Az egykori keleti blokk népeinél, különösen a lengyeleknél volt jellegzetes darab a kis Polski-Fiattal is vontatható N126-os mini lakókocsi: a könnyűszerkezetes építésnek és a műanyagkarosszériának köszönhetően Varsóból a bolgár tengerparti Várnáig is elvontatta a 650 köbcentis motor a járműszerelvényt, ami elég volt egy négy tagú család nyaralásához.

A kéthengeres, és igen gyenge (26 LE) teljesítményű benzinmotor garantálta a 80 km/h sebesség betartását és a gyakori pihenőket, hiszen a nyári forróságra különösen érzékeny volt a kis léghűtéses. Napjainkban veterántalálkozókon láthatók ápoltabb darabok, ahogy eredeti Fiat 500-ashoz kapcsolt mini kempingutánfutók.

Vontatmánnyal mindig lassúbb közlekedni, ráadásul komoly rutint igényel a manőverezés, parkolás tolatás, ezért akik tehetik inkább inkább lakóautót választanak. Ezek többségét profi cégek építik át Fiat, Ford, Iveco, Renault , Opel, Mercedes, VW alvázra, a tágasság miatt magasabb és szélesebb karosszériákkal ezeknél is figyelni kell a keskeny városi utcákban, ám közel sem annyira, mint az utánfutós közlekedésnél.

A legtöbb cég beszáll a kemping-bizniszbe: kihajtható sátrat kapott a Dacia Manifesto, mely így olcsó megoldást kínál a nomád táborozáshoz. A BMW csoporthoz tartozó MINI több kempingprojektbe is belevágott: évtizede született a Clubvan Camper, Countryman ALL4 Camp, Cowley, melyek kicsik ugyan, de alvásra, pihenésre megfelelnek.

A Clubvan igazi luxus lakóautó, mely valószínűleg a világ egyik legkisebbje, szűk beltérébe préseltek palackos gáztűzhelyt és hűtőszekrényt, de így már csak egyetlen ágynak maradt hely. Szóval ez inkább a magányos utazók autója, melyben van tévé és az üvegtetetőnek köszönhető égi panoráma, már amennyiben nem tettek rá csomagtartót.

A Clubvan Camperhez már jár kézi zuhanyzó és víztartály. A Countyman ALL4 Camp tetején kétszemélyes sátor kapott helyet. A Clubmannél tizenkét centiméterrel szélesebb Cowley napelemei áramot is termelnek. A Mini kempingprojektjének csúcsa az Airstream utánfutó, mely a Cooper változathoz illő dinamikus formát és kényelmet kapott.

Mini konyha, iroda és hálószoba is van a Skoda Roadiaqban, melyet 29 gyakornok kreált 2 ezer munkaórával 19 hónap alatt Enyaq elektromos autóból. Megnövelték tengelytávját és 35 centivel magasságát, ezzel és a többlettömeggel vélhetően többet fogyaszt a Roadiq, melynek hajtása az Enyaqtól származik: hátsó kerekeit 204 lóerős, 310 Nm nyomatékú villanymotor hajtja, elöl 109 lóerős, 162 Nm-es e-motor található, 77 kWh kapacitású akkumulátorpakkja közel ötszáz kilométeres hatótávot biztosít. A lakóautó fogyasztását napelemek is segítik.

A tervezés után első lépcsőben az eredeti tetőlemezt kivágták, a bal hátsó ajtót lelemezelték, vagyis nem nyithatóvá alakították, így a kilincsek eltávolításával a konyhafunkciók a hátsó ajtón keresztül érhetőek el, ide és oldalra is kiterjed a sátortető. A kéttónusú Emerald Green/Moon White fényezésű Roadiq 21 colos Supernova felniket kapott. Az utas- és lakótérben felhasznált kárpitokat a Dual Borgstena szállította, a szövet újrahasznosított poliészterszálakból készült, ezek a Škoda szériaautóiba is bekerülnek.

A lakókocsik legújabb modellje a sivatagtól a sarkkörig bárhol, bármilyen terepen elmegy, miközben kényelmes lakóteret kínál és hatalmas napelemeivel saját energiaellátást biztosít. Az ausztrál BruderX EXP kempingutánfutó hat embernek nyújt szállást: az 5,76 méter hosszú, 1,91 méter széles, 2,4 tonna tömegű és 65 centis hasmagasságú modell terepjárásra is alkalmas. Igaz, erre alkalmas vontató autó kell.

Mindkét oldalán van bejárati ajtaja, ezek mellé építették a 280 literes víztartályról működő mosdót, zuhanyzót, amely sárpucoló előszobaként is funkcionál, így tisztán tartható a belsőtér.

A kanapék nyitható-visszahajtható asztalának köszönhetően a hálórész étkezővé alakítható, belül 139, kívül 60 literes hűtőszekrény kapott helyet. Az energiaellátás 10,8 kWh-s akkumulátorról és 1245 wattos napelemről biztosított. A BruderX 7-es közel hatvanmillió forintos árral indul, az X8-as ennél is drágább.

Tavaly árverezték el a világ első lakóautóját, melyet a Bentall család rendelt a Baico nevű kocsiépítőtől. Az 1914-es Ford T-modell meghosszabbított és megerősített alvázára a readingi Dunton cég fából készített kocsiszekrényt. A négyágyas lakótérben volt szekrény, bőrbevonatú pad és kanapé, utóbbi egyben első üléssorként is szolgált. A fenyőpadló és pad alá tárolórekeszek kerültek, ezek fölött kapott helyet a fatüzelésű kályha-tűzhely, világításra petróleumlámpák szolgáltak.

Az 1920-as években első gazdája eladta, ezután nyoma veszett, félévszázad után találtak rá, ekkor egy bútorasztalos négyéves munkával az eredeti faanyagot szinte teljesen kicserélte, miközben a Fordot is felújították. A matuzsálem több díjat nyert kiállításokon, aztán tavaly ősszel az angliai Beaulieu National Motor Museumban rendezett Bonhams árverésen 40 ezer font leütése után új gazdához került.

A zseniális Barényi Bélának kétezernél több találmánya között szerepel a K-55-ös autó, melyet a gyártás egyszerűsítése és a költségcsökkentés érdekében szimmetrikusra tervezett. Azonos méretű volt az első és hátsó panoráma szélvédő, az első és hátsó sárvédő, a homlokfal és hátfal, mindkét oldal előre és hátra is működő hatalmas tolóajtaja. Az alig négyméteres autó utasteréből hálószobát lehetett varázsolni: az ülés lehajtható támlája mellett rolószerűen kihúzható ágy kínált kellemes pihenést. Megerősített tetőszerkezetén további két személy aludhatott. Barényi saját szériaautóján is alkalmazta a kempingezésre és kilátóként használható sátras tetőcsomagtartót, melyre tízen ráállva tesztelték a Typ220-as (W180) ponton Mercedes teherbírását.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is! 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.24
A meglévő, kipróbált rendszereket vadonatúj technológiákkal ötvöző, a jelenből formai és....
2025.04.24
A világ autóipara átalakuláson megy át, két fontos változás zajlik egy időben. Egyre nagyobb teret....
2025.04.24
Az Európai Unióban éves összevetésben 1,9 százalékkal csökkent az eladott új autók száma az idei....
2025.04.24
Az elektromos Inster hónapokkal ezelőtti beharangozása után a Hyundai hazai képviselete újabb....
2025.04.24
A húsvéti időszakban jelentősen erősödött a forgalom Magyarország légterében a tavalyi év hasonló....
2025.04.24
Kína megtiltja az autógyártóknak, hogy az "okos vezetés" vagy "önvezető" kifejezéseket használják....
2025.04.24
A brit márka terjeszkedése évi 200 ezer új autóval. ..
2025.04.24
- Összeütközött három kamion az M15-ös sztráda 9-es kilométerénél, a Rajka felé vezető oldalon -....
2025.04.24
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 04. 24.....
2025.04.23
Na, de mindez, hogy kapcsolódik az autókhoz?   ..