autókereskedelem
A tények a DataHouse adatai alapján: a 2014 év tárgyhavi és kumulált adatok a 2013. évi adatokkal összevetve darabszámban és százalékban.
|
Tárgyhó |
Tárgyhó |
Éves kumulált |
Éves kumulált |
|
db |
% |
db |
% |
Személygépjármű |
6166 |
21,8 |
15496 |
23,4 |
Motorkerékpár |
200 |
5,3 |
358 |
4,1 |
Kishaszon jármű |
1241 |
51,2 |
3087 |
35,5 |
Nagyhaszon jármű |
298 |
-16,3 |
993 |
2,4 |
Autóbusz |
6 |
-45,5 |
27 |
-20,6 |
A személygépjármű forgalomba helyezés 2013-hoz képest jelentős előrelépést mutat, ami bíztató jel arra, hogy az év egészében is megvalósulhat az előre jelzett növekedés. Jó jel, hogy az év elején a 2013. évinél jelentősen erősebb 2012. évi első negyedéves adatokhoz képest is 11% növekedés mutatkozik.
Hosszú idő után 2014 márciusa volt az első hónap, amikor a személyautó forgalomba helyezés meghaladta a 6000 darabot. Az első negyedév alapján mindenképpen pozitív az a folyamat, amely szerint az új gépjármű értékesítési piac növekszik.
Jelentősnek tekintjük a forint kamat csökkenését, ami kedvező autófinanszírozási lehetőségeket biztosít, és piacnövelő hatása van. Ellenkező hatása lehet a forint jelentősebb gyengülésének, de bízunk abban, hogy ez nem megy el addig a szintig, amikor negatívan befolyásolná az új autók értékesítését.
A kishaszon járművek forgalomba helyezése 2013 nyara óta folyamatosan fejlődik, ami nagymértékben a haszonjárművekre igénybe vehető kedvezményes MNB NHP hitelkonstrukciónak köszönhető. Ebből is látszik, hogy megfelelő hitelezés szükséges a gépjármű kereskedelmi ágazat talpra állásához. Ezzel együtt a darabszám még mindig alatta marad annak a havi kb. 2000 darabnak, amely egy fejlődő vállalkozói piac ellátásához – véleményünk szerint – indokolt és szükséges lenne.
A nagyhaszon járművek forgalomba helyezése esetében az első két hónap fokozott teljesítménye után, amelyet az EURO 5 motorral szerelt járművek forgalomba helyezési dömpingje jellemzett, bekövetkezett az a visszaesés, amit az EURO 6 motorok bevezetése kapcsán előre jeleztünk. A további időszak fog arra választ adni, hogy az előrehozott vásárlások hatása meddig tart, meddig okoz visszaesést 2014-ben.
A motorkerékpár piacot sújtja most már ötödik éve legsúlyosabban az értékesítési válság. A volumen olyan alacsony, hogy szinte értékelhetetlenné teszi a piaci mozgást, ezzel együtt örömünkre szolgál, hogy az utóbbi időszakban némi fejlődés mutatkozott és ez folytatódni látszik a kilábalás irányába.
Az autóbuszok területén a központi beszerzések és a személyszállító vállalatok vásárlásai generálnak némi eladást, de itt is meg kell jegyeznünk, hogy a végletekig elöregedett autóbusz park cseréje nagyon is időszerű, így e területen növekedést várunk a későbbiekben. Elképzeléseinket alátámasztják a központi beszerzések terveiről szóló hírek akkor is, ha részben használt buszok beszerzéséről is van szó, amelyek a mi statisztikáinkban ugyan nem jelennek meg, de a buszparkra fiatalító hatással vannak.
Általánosságban: A Parlament által az Autós Nagykoalíció és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete kezdeményezésére elfogadott jogszabály, mely 2013 januárjától lehetővé teszi, hogy a céges autók javítási és karbantartási ÁFA tartalma 50%-a visszaigényelhető, fontos lépés a javítói ágazat tisztítása érdekében, amelyet továbbiaknak kell követniük. Úgy látjuk a visszajelzésekből, hogy az ügyfelek lassú visszatérése a legális javítókhoz megkezdődött, ennek folytatódása kiemelt jelentőségű a szervizek, az ügyfelek és az állam szempontjából is.
Meg kell akadályozni továbbá a legális szféra számára lehetetlen versenyhelyzetet okozó import gépjármű ÁFA csalásokat, valamint a feketeszervizek működését részben új jogszabályokkal, részben a hatályos jogszabályok következetes alkalmazásával. A vonatkozó javaslatokat MGE és ANK megtette és bízunk abban, hogy a következő hónapokban ezek jogalkotói elfogadásra kerülnek.
Erdélyi Péter
ügyvezető elnök
Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete