női szemmel

A női autók alkonya

2014.10.18.

Minden bizonnyal utoljára láthattuk nagy nemzetközi autószalonon Párizsban a Lancia márkát és annak megújult Y ELLE kiadását. A kis Lancia távozik az európai piacról, a jövőben kizárólag Olaszországban lesz kapható. Vele azonban úgy tűnik lezárul egy fontos korszak is az autóiparban: a kifejezetten női autók gyártásának szép és hosszú időszaka.

Az autók közel másfél évszázados történetét áttekintve, valójában nem is volt olyan sok idő, legfeljebb ha három évtized, amikor az autógyártók kifejezetten és bevallottan nőknek szánt négykerekűeket készítettek. A második világháború előtt szinte semmi nyoma annak, hogy az egyébként egyre gyarapodó hölgy vásárlókat nőies autókkal akarták volna elcsábítani. Az persze más kérdés, hogy vonzó női idomokkal már igen régóta, előszeretettel reklámoznak autókat, de ezek célcsoportja ugyebár maguk a férfiak. De a még nagy világégés utáni évtizedekben sem volt jellemző a speciálisan, hölgyek számára készülő autó. Európában bizonyosan csak a nyolcvanas évektől beszélhetünk női modellekről, természetesen, elsősorban a divat és az autóipar fellegvárának számító Olaszország és Franciaország gyártói esetén.

Lancia Y ELLE. A képre kattintva galéria nyílik.

A kilencvenes évektől kifejezetten szakzsargonná vált a "női autó" kifejezés, amely színben, méretben és néhány kedves, bájos vagy bugyuta extra felszerelésben, és egyáltalán, magában a formában kifejezte a női autó jelleget. A női autók korszakának azonban már jó ideje leáldozóban van. A nők ugyanis nem csak egyre egyenlőbbekké, de vészesen sokfélévé is váltak. Az egyre nagyobb "üzletasszony" és "managernő" tipusnak már esze ágában sem volt tipikus női autót vásárolni, sőt. Az igazán sikeres és öntudatos nők elkezdtek egyre nagyobb számban kifejezetten férfias tipusokat, modelleket keresni. Azután ott vannak a szintén komoly kasztot képviselő sportos csajok. Na ők sem nagyon vágytak, vágynak cuki kisautókra. Sokkal inkább egy bazi nagy sportkocsi, egy brutális terepjáró lett vágyaik netovábbja. És akkor maradt a harmadik nagy csoport az úgynevezett családanyák, akik azután a hátuk közepére nem kívántak nőies modelleket, még második autónak sem. A kulcsszavak a biztonság, a praktikum lettek vagyis kizárásos alapon szinte csak a túlméretezett ufó formájú egyterűek jöhettek számításba.

Renault Twingo. A képre kattintva galéria nyílik.

Vicces, de tény: a még megmaradt cuki és trendi női autók vásárlói ma már nagyrészt a stílusra sokat adó finom lelkű férfiak. Természetesen az autógyártók is megértették az idők szavát. Míg mondjuk a Renault Twingo felejthetetlenül bájos, első generációja kifejezetten vagány, trendi, csajos autónak számított, a most bemutatkozott - zseniálisnak szintén zseniális - Twingo 3 akkurátusan uniszex, egyszerre sportos és praktikus kis farmotoros zsebporsche.

Továbbra sincs persze akadálya autóvásárlás esetén a női önkifejezésnek. Sőt! A korábbiakhoz képest szédítő mennyiségűvé váltak az egyénre szabhatóság lehetőségei egy átlagautó esetében is. Korábban talán egy Aston Martint sem lehetett annyiképpen egyénire szabni, amennyire ma mondjuk az új Twingót alakíthatjuk a saját stílusunkhoz. Felnik, dísztárcsák, belső hangulatok, kárpit színek, kiegészítő design termékek, gyári csíkok és matricák, bi- és tricolor verziók de akár még a tároló rekeszek színkombinációját is magunk tervezhetjük. A női autókat tehát elvették, de az autók nőiesen egyénre szabhatóságát soha nem látott mértékben bővítették ki a gyártók.

Azt viszont senkinek nem szabad elfelejtenie, hogy egy széria autó vásárláskori egyénre szabása sok lehetőséget de számos kockázatot is rejt. Nagyon hasonlít a ruha vásárláshoz. Ha jól választjuk ki a színeket, tartozékokat, kiegészítőket évekkel később a használt autó piacon is értéknövelő tényezővé válhat designer munkánk. Viszont ha pillanatnyi és gyorsan múló divathangulatunknak engedünk, meglehet, hogy később igen nehézkes lesz divatjamúltá vált autónk tovább értékesítése.

 

 

 

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.04
Már az iskolai szünidő kezdete előtt egy hónappal, május 13-tól sűríti a Balatonhoz induló....
2024.05.04
Használtautó tesztünk közelgő főszereplője egy Fiat Panda lesz, ez adta az ötletet a mai cikkemhez....
2024.05.04
Knezsik Istvánnal, az Autós Nagykoalíció (ANK), valamint a Magyar Gépjárműimportőrők Egyesületének....
2024.05.04
A Budapesti Rendőr-főkapitányság budai kerületi kapitányságai közlekedésrendészeti akciót tartottak....
2024.05.04
Az EU-s rendelet alapján március végén kellett volna bevezetni Szlovákiában az egynapos autópálya-....
2024.05.04
2024-ben Tim Gábor kategóriát váltott, a márkakupás sikerek után a GT autózás világa felé fordult a....
2024.05.04
Ha a felreppentett híresztelések helytállóak, akkor a kínai Great Wall Motor Co. (GWM) autógyárat....
2024.05.04
Gondoltátok volna, hogy ezért a tökéletes formáért a mi munkatársaink is megdolgoztak? - írja....
2024.05.04
Az ipari gyártás minden gazdaság motorja, a gyártóknak azonban egy jelentős kihívásra is kell....
2024.05.04
A november 4-re virradóra történt éjszakai baleset végzetes következményekkel járt: nem sokkal....