Nissan

A Nissan a halrajok tanulmányozásával előzné meg a baleseteket

2013.08.30.

A Nissan mérnökei az állatvilágból merítettek ihletet, amikor kifejlesztették a jövő mobilitását formáló új technológiákat. A Nissan egyik hosszú távú kutatási és fejlesztési célja, hogy szinte a nullára csökkentse a járműveiben utazók halálos és súlyos sérülésének esélyét.

A Nissan-kutatócsoport elkészítette az EPORO (EPisode 0 Robot) nevű robotot.

Toru Futami a fejlett technológiákért felelős kutatási terület műszaki vezetője kifejtette, hogy a csoportokban mozgó állatok tanulmányozása hozzásegítette a mérnököket annak megértéséhez, hogyan kommunikálhatnak egymással a járművek a biztonságosabb és hatékonyabb közlekedés érdekében.

A jövő autóiba szánt ütközéselkerülő rendszerek folyamatos fejlesztése során az anyatermészethez fordultunk: a halak mozgási mintáiban megfigyeltünk egy, a gyakorlatban is jól működő, egyedülálló ütközéselkerülő rendszert.

A kutatócsoport elkészítette az EPORO (EPisode 0 Robot) nevű robotot, amelyet egyebek mellett lézeres távolságmérővel (LRF) szereltek fel. Az LRF technológiát a poszméhek több mint 300 fokos látószögű, összetett szeme inspirálta. Hat EPORO egység egymással kommunikálva folyamatosan figyeli egymás helyzetét, így képesek elkerülni az ütközéseket, valamint - a rajban úszó halakhoz hasonlóan - egymás mellett vagy mögött haladni.

„A jelenlegi közlekedési szabályok értelmében az autóknak sávokban kell haladnia, és meg kell állniuk a stop tábláknál vagy piros lámpáknál, ha viszont minden autó képes lenne az önálló mozgásra, nem lenne szükség sávokra, sőt a közlekedési lámpák is elhagyhatók lennének. A korábban említett halak három szabály betartásával mozognak: Ne menj túl messzire, ne gyere túl közel, és ne ütközzünk egymásnak. A halak tehát a fenti három szabály alapján verődnek rajokba. Egy halrajnak nem állnak rendelkezésre az útját meghatározó vonalak, mégis képesek rendkívül közel úszni egymáshoz.

  Ha tehát az autók egy csoportja ugyanezt a viselkedést tudná követni, és eszerint mozogni, akkor adott szélességű úton több autó férne el.

Ez pedig azt jelenti, hogy több autó közlekedhetne az utakon, mégis kevesebb lenne a torlódás" - magyarázta Futami. Hozzátette: egy útkereszteződésbe érve az EPORO-k egymással is képesek kommunikálni, vagyis el tudják dönteni, melyikük mehet és melyiküknek kell megállnia, így a közlekedési lámpák is elhagyhatók lennének.

Az EPORO kifejlesztése előtt a Nissan elkészítette a BR23C kódnevű biometrikus járművezető robotot, amely a poszméhek rejtélyes ütközést elkerülő képességét utánozza. A projektet az elismert Tokiói Egyetem Fejlett Technológiai és Tudományos Kutatóközpontjával közösen végezték. A méhek több mint 300 fokos látószögű összetett szeme által inspirált lézeres távolságmérő (LRF) 180 fokos szögben észleli a legfeljebb két méteres távolságban lévő akadályokat. A BR23C kiszámítja az akadály(ok) előtti távolságot, majd egy jelet küld a mikroprocesszornak, amely az információ feldolgozásával úgy módosítja a jármű sebességét vagy haladási irányát, hogy az ütközés elkerülhető legyen. „A robot a másodperc tört része alatt észleli az akadályt, és a méhek mozgását utánozva azonnal - akár 90 fokot meghaladó mértékben - módosítja az autó haladási irányát, hogy elkerülje az ütközést" - magyarázta Toshiyuki Andou, a Nissan Mobilitási Laboratóriumának vezetője és a projekt főmérnöke.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.30
B250e: az ügyfél típushibától rettegett, de más baja volt ..
2025.04.30
Donald Trump átmeneti szünetként jellemezte a gépjármű-alkatrészek importjára bejelentett....
2025.04.30
A Huawei vezette autós szövetség bemutatta a Maybach kínai riválisaként elkönyvelt, heteken belül....
2025.04.30
Egyedülállónak nevezte a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét a beruházás keddi....
2025.04.30
Esküdöznek, hogy javítanak a beltér minőségén. ..
2025.04.30
A Honda igazán magasra teszi a lécet a Nemzetközi Jazznapon a díjnyertes Jazz e:HEV, valamint a....
2025.04.30
Egy ittas román sofőr okozott balesetet az M5-ös autópályán, Lajosmizsénél: átszakította a vadhálót....
2025.04.30
A Peugeot kombik története és sikerszériája, több mint 75 évre nyúlik vissza. Igazi kasszasikerek,....
2025.04.30
Bár nem lesz elektromos népautó, mégis hatalmas érdeklődés övezi az Enyaqnál egy mérettel kisebb....
2025.04.30
Kamionba hajtott egy kisbusz az M3-as autópálya 209-es kilométerszelvényénél, Hajdúnánás térségében....