Szegedi Tudományegyetem

Nemzetközi rakétaépítő versenyre készülnek a szegedi egyetemisták

2023.12.09.

Egy több kart is érintő rakétaépítő-projekt fut a Szegedi Tudományegyetemen, ami fontos állomás azon az úton, amely komoly légkörkutatási vizsgálatokat nyithat meg. A hallgatók rakétát terveznek és építenek, miközben az SZTE-n tanultakat is hasznosíthatják, illetve a gyakorlatban próbálhatják ki elméleti ismereteiket.

A Szegedi Tudományegyetem hallgatóiból álló SZTE Skywalkers rakéta projekt hosszú távú célja a hallgatók fejlesztésén és motivációján túl az, hogy megoldjon egy általános, a légkörvizsgálatot érintő problémát is.

– A ballonok 70 kilométeres magasságba nem tudnak felmenni, a műholdak nem képesek ilyen alacsonyan dolgozni, tehát van a légkörnek egy olyan rétege, amelyet jelenleg nem tudunk vizsgálni. Ebből következett az ötlet, mi lenne, ha építenénk egy hibrid hajtású rakétát, amivel fel tudunk menni a légkörnek ebbe a rétegébe és vizsgálódhatunk – árulta el a projekt létrejöttének célját Pappné Dr. Sziládi Katalin, az SZTE Mérnöki Kar Gépészeti Intézet főiskolai docense.

A szakember csillagász végzettségű és a diploma megszerzése után maradt Szegeden, a Természettudományi és Informatikai Kar Optikai és Kvantumelektronikai Tanszékén. A PhD-t még ott szerezte meg, majd 2015-ben igazolt át a Mérnöki Karra, ahol alapozó fizika tanításával kezdte.

– Két éve merült fel, hogy, taníthatnék pici csillagászatot is a hallgatóinknak, így indult el a „Csillagászat mérnök szemmel” kurzus. Akkora volt az érdeklődés, hogy az MSc-re meghívtam előadónak Dr. Fűrész Gábort, aki szintén Szegeden végzett csillagászként és itt szerzett PhD-fokozatot 2008-ban. Jelenleg a MIT munkatársa, és kutatási területei közé tartozik egyebek között a csillagászati műszerek tervezése, kivitelezése, tesztelése és felújítása, CCD kamerák tesztelése. Több féléven keresztül tartott online előadásokat. Valahonnan innen indult a rakétafejlesztő csapat – emlékszik vissza a közeli múltra a tanárnő.

Sziládi Katalinék egy drón reptetésen „dugták össze a fejünket”, lényegében onnantól datálják a rakétás programot. Szerencsére a Mérnöki Kar finanszírozásában volt annyi tartalék, hogy a kar dékánjának engedélyével elkezdhették a programot, amihez hallgatókat is kerestek.

– Először a Mérnöki Karról érkeztek a diákok, de hamar kiderült, hogy ide más tudás is kell. Jöttek a Természettudományi és Informatikai Karról programozók, kémiás és médiaszakos hallgatók is, utóbbi a hírverésben segít. Joghallgatót még várunk a csapatba, addig is a kari jogász segít nekünk – árulta el a tanárnő, hozzátéve, az alapító tagok már egy éve együtt dolgoznak.

Menet közben derült ki, hogy meglepően sok jogi kérdés van, nem beszélve a bonyolult szabályozású légtérhasználatról. Többször voltak már Baján tesztelni, ott amatőr rakétások támogatják a csapatot, és ehhez a légteret is biztosítják.

A távlati célhoz vezető úton jó állomások lehetnek azok a hallgatói versenyek, amelyek összefogják és motiválják a terület iránt érdeklődő egyetemistákat. Ezek közül a legjelentősebb megmérettetés, a portugáliai EuRoc, amelyre egész Európából érkeznek egyetemi csapatok. Az SZTE hallgatói a több kategória közül a szilárd hajtóanyagos versenyszámban, a 3000 méteres magasságot megcélzó kategóriára készülnek.

– A versenyre, amire szeretnénk kijutni, hasznos terhet is kell vinnünk, ez nálunk egy mérőműszer lesz. Csapatunk szoftveres, elektronikai és műszaki egységből áll össze, mindegyiknek több kisebb alrészlege van. A részlegvezetők feladata, hogy a különböző részfeladatokat összegyűjtsék és továbbítsák felém, illetve a többi csapatvezetőnek. Ezeket utána mi rendszerezzük, ellenőrizzük, dokumentáljuk, és úgy küldjük be a versenyre – mondta Tatai Ákos, az SZTE Skywalkers csapatvezetője.

Trancsik Martin, az SZTE Mérnöki Kar negyedéves gépészmérnök hallgatója, a műszaki részleg vezetője. Ő többek között az egyetemen oktatott 3D nyomtatási ismereteit is hasznosíthatja a rakéta elkészítésében. Portálunknak elmondta, hogy a rakéta kb. 2 méter hosszú lesz. A gyorsításért egy szilárd hajtóanyagú motor felel, a teszteléshez már rendeltek is ilyet. – Elvileg műtrágyával és cukorral is megoldható, hogy induljon a rakéta, de ez ettől azért komolyabb dolog – mondja mosolyogva, hozzátéve, a versenyen mindenki a szervezőktől kapja a „gyári” motort.

Plusz motiváció az is, hogy a hallgatók a felkészülés alatt kreditet is kapnak a projektben való részvételért. A következő évben – a fő, portugál verseny mellett – Lengyelországban lesz egy megmérettetés. A végcél egy komoly kutatói bázis kialakítása, amelybe hazai és nemzetközi szakértők is bekapcsolódhatnak.

A képre kattintva megnézheti egy videón, hogyan megy a szegediek rakétája.

– A kutatási szintű cél a 70 kilométeres magasságot elérni és ott dolgozni. Kineveljük a hallgatókat, akiket érdekel, azok itt maradnak velünk, folytatják a munkát és közben reméljük, hogy sikerül más kutatókat, illetve szakembereket is bevonni a csapatba. Szükséges lesz anyagi támogatást is behozni mellé, ahogy lépésről lépésre haladunk előre. A végcél legkésőbb 10 év múlva teljesül, úgy hogy abban már vannak kutatási eredményeink is, de addig is minden versenyen szeretnénk elindulni – összegez Sziládi Katalin.

A 2022 ősze óta működő csapatba az egyetem bármely karáról lehet jelentkezni. Szinte bárkinek találnak feladatot, aki részt szeretne venni a misszióban. A csapat minden lezárt oktatási félév után frissül, hiszen a végzett hallgatók elköszönnek, helyükre újonnan belépő csapattagok érkeznek.

Januárra szeretnének kész lenni a rakétával, a portugál versenyre tavasszal lehet nevezni, a megmérettetés, mint minden évben jövőre is októberben lesz. Most erre készül a csapat gőzerővel, mert a versenyre egyáltalán nem könnyű bejutni. Van nagyobb cél és nagyobb verseny is, ezt az USA-ban, Új-Mexikóban rendezik. Persze, messze nincs akkora anyagi hátterük, mint néhány nevesebb nyugat-európai egyetemnek, de nagyon igyekeznek…

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.15
Személyesen látogatott el a győri Széchenyi István Egyetemre Kapu Tibor kutatóűrhajós és kiképzett....
2025.12.15
Péntek este szolgálatba álltak az első csendőrjárőrök. Kettő Malackán (Malacky), egy Bánovce nad....
2025.12.15
Nyolcvankilenc rendőr vett részt az országos szintű műveletben a hétvégén. Összesen körülbelül 830....
2025.12.14
Megkezdte működését a hétvégén Európa leghosszabb kabinos felvonója Párizs délkeleti elővárosi....
2025.12.14
Kellene egy jó 6-os! A mérleg: kettőből semmi, siralmas állapotok ..
2025.12.14
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Kötelesség.  ..
2025.12.14
A teljesen elektromos gépkocsi több mint 700 km-es hatótávolsággal rendelkezik ..
2025.12.14
Elérte a Budapest Airport a tizenkilencmilliós utasforgalmat. Ez újabb rekordot jelent a 75 éves....
2025.12.14
A 26. Nemzetközi Közlekedési Konferencián Szegeden szóba került egyebek mellett a BYD épülő....
2025.12.14
Jövőre több újdonság is lesz az autópályák használatában, és ezeket sokan nem ismerik - közölte az....