gázüzem
A csúcstalálkozó fő témája a fenntartható közlekedés koncepciója volt, melyben kulcsszerepet töltött be a cseppfolyósított földgáz (LNG) és a sűrített földgáz (CNG), mint két lehetséges alternatíva. A résztvevők a rendezvény zárónyilatkozatában a CNG-t és az LNG-t különösen alkalmasnak ítélték meg a járművek jövendőbeli hajtására. „Ennek háttérében nemcsak ezen alternatív üzemanyagok elégetésekor jelentkező alacsony szén-dioxid (CO2) kibocsátás, hanem a CNG és az LNG elégetésekor keletkező rendkívül alacsony nitrogén-oxid (NOX) mennyisége áll. Mint ismeretes a nitrogén-oxid tehető felelőssé a szmog, illetve a savas esők kialakulásáért” – hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület elnöke. A CNG és az LNG további előnye emellett az üzemanyag-felhasználás alacsonyabb költsége.
A döntésnek köszönhetően Németország a jövőben jelentős mértékben fejlesztheti a földgáz-töltőhálózatát összhangban az Európai Unió „Tiszta Energia a Fenntartható Közlekedésért” – kezdeményezéssel és az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának fejlesztését szabályozó irányelvvel. „A földgáz négy százalékra történő emelése a német energiamixben akár megtízszerezheti a következő öt évben a gázüzemű járművek számát. Olaszország példája jól mutatja, hogy az ambiciózus német célkitűzése igenis megvalósítható” – hangsúlyozta Domanovszky Henrik. A tanácskozáson részt vevő gyártók elkötelezettsége azt is jelenti, hogy a következő években számos új földgázhajtású típussal gazdagodik a járműgyártók ma még szegényes palettája. Új motorok, technológiák és típusok sorának érkezésével lehet csak azt elérni, hogy Európa legnagyobb autópiacának a tavaly 3,2 milliós német piacnak 4 százalékát a földgázos modellek adják.
A Zukunft Erdgas szerint a német gazdaságügyi minisztérium kész arra, hogy 2018 után is biztosítsa a földgáz alacsony adótartalmát. Az alternatív üzemanyagokkal hajtott járművek elterjedését nemcsak az alacsony adóteher, hanem a dinamikusan fejlődő töltőhálózat is segítheti. „Németország ezzel a lépéssel közelebb kerülhet a 2020-ra kitűzött emissziós célok megvalósításához, nem utolsósorban pedig jelentős mértékben csökkentheti a környezetszennyezésből fakadó légúti megbetegedéseket” – tette hozzá az MGKKE elnöke.
A LNG és a CNG töltőhálózat hazánkban is jelentős fejlődés előtt áll. Idén ugyanis elindul a PAN-LNG Projekt, melynek köszönhetően Magyarország becsatlakozhat az európai LNG-hálózatba. A projekt keretében legalább öt – a távolsági áruszállítást épp úgy, mint a helyi közlekedést kiszolgáló – cseppfolyósított és sűrített földgázt kínáló töltőállomás létesülhet 2017-ig hazánkban, 85 százalékos uniós támogatással. Mint ismeretes az Európai Unió 2020-ra szeretné megteremteni a tagállamokban egységesen, a jelentős károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében a szükséges alternatív üzemanyag töltő infrastruktúrát.