e-mobilitás
Elektromos autó töltés Fotó: Opel
A német nagyvárosok közül Stuttgart, Münster, Bielefeld és München lakói nagyobb valószínűséggel vezetnek elektromos autót. A tisztán elektromos autók különösen nagy arányban teszik ki ott a magángépkocsikat, amint azt a Szövetségi Közlekedési Hatóság aktuális adatainak értékelése is mutatja. Összességében azonban a 26, több mint negyedmillió lakosú város az országos átlagnál lényegesen rosszabbul jár a személyautók terén.
Január 1-jén csaknem 594 000 tisztán elektromos autót regisztráltak magántulajdonban Németországban. Ez a 42 millió személygépkocsi 1,37 százaléka. A 26 legnagyobb német város közül csak négyben magasabb az arány: Stuttgartban 1,83, Münsterben 1,56, Bielefeldben 1,50 és Münchenben 1,42.
Hét nagyvárosban még az egy százalékot sem ér el a tisztán elektromos járművek aránya. A legalacsonyabb ráta Drezdában 0,72 százalékkal, Gelsenkirchenben (0,82), Lipcsében (0,84), Duisburgban (0,86) és Brémában 0,89 százalékkal. A 0,91 százalékos Augsburg és a 0,99 százalékos Köln sem éri el az 1 százalékot. Az összes nagy német városra vonatkoztatva a tisztán elektromos járművek aránya a magánautók között 1,17 százalék. Ez bő hetedével kevesebb, mint az országos átlag.
„A városokban sok embernek egyszerűen nincs saját töltőberendezése” – magyarázza Ferdinand Dudenhöffer iparági szakértő. Ez különösen igaz a belvárosi területekre. És még ott is, ahol nyilvános töltőállomások vannak, azok gyakran drágábbak, mint a saját fali dobozból származó háztartási áram. Emiatt az e-autó még kevésbé vonzó a városlakók számára.
"Az elektromos autók különösen értékesek lennének a városokban a levegőszennyezés csökkentése érdekében" - mondja Dudenhöffer. Ebben segíthet a városi töltőállomások építésének célzottabb népszerűsítése, és szükség esetén az ottani támogatott áramszolgáltatás is.
"Autóvárosok" kivétel
Dudenhöffer a stuttgarti vagy müncheni viszonylag magasabb árakat azzal magyarázza, hogy ezek „autóvárosok”. "A gyártók alkalmazottainak jó töltési lehetőséggel kell rendelkeznie a munkahelyén – ez ismét vonzóbbá teszi az elektromos autókat."
Ha azonban nem csak a magángépkocsikat, hanem a kereskedelmi cégekhez regisztrált autókat is számoljuk, megváltozik a kép. Ezután Wiesbaden megelőzi Frankfurt am Maint, Stuttgartot és Münchent – mindegyik jóval magasabb aránnyal –, és az összes nagyváros is az országos átlag felett van.