járműgyártás
A német autógyártók jelentős piaci részesedést veszítettek Kínában, miközben a világ legnagyobb autópiaca újra lendületet vesz. Ismét Kína a „mozdony” – mondta Ferdinand Dudenhöffer, a Duisburgi Központ Automotive Research (CAR) iparági szakértője szerdai elemzésében. Bár a globális autóeladások idén várhatóan 3,2 százalékkal esnek vissza, Kínában öt százalékkal nő a piac – számol be Dudenhöffer.
Audi-gyártás Kínában. Fotó: Audi
A német gyártók eladásai azonban a legfontosabb piacukon az év első felében összeomlottak. A VW-csoport 20 százalékos mínuszt könyvelt el az előző év azonos időszakához képest. A Mercedes és a BMW egyenként 19 százalékkal kevesebbet adott el. Ennek eredményeként a VW piaci részesedése Kínában 18,4-ről 14,2 százalékra esett vissza. Az elemzés kimutatta, hogy a Mercedes esetében 4,4-ről 3,4 százalékra, a BMW-nél pedig 4,7-ről 3,7 százalékra esett.
A nyertesek a kínaiak és a Tesla
Ismét Kína a hajtóerő a világpiacon: "Míg az Egyesült Államok autópiaca 2022 első felében 18 százalékos visszaeséssel szembesült, az EU-nak meg kell emésztenie a 14 százalékos visszaesést, Kína növelni tudta. Az újautó-eladások az első hat hónapban négy százalékkal nőttek” – mondta Dudenhöffer. Az idei felfutással Kína "megmenti a világ autópiacát egy jelentős visszaeséstől". Kína részesedése várhatóan 32,1 százalékra emelkedik.
"A győztesek egyértelműen a kínaiak és a Tesla" - mondta Dudenhöffer. Fontos ok az akkumulátoros elektromos autók. – A kínai német autógyártók még mindig nehezen élnek ott. Ugyanez vonatkozik a prémium járművek szoftverfunkcióira is. A német autógyártók lemaradásának másik oka a gyengébb beszerzési és gyártási rendszerek, ami a Toyotához képest is nyilvánvaló.
Majdnem 30 százalék plusz júliusban
A kínai piac növekvő jelentőségének hátterében Dudenhöffer bírálta a túl nagy függőségről és a Kínától való esetleges elszakadásról Németországban folyó vitát. "Meg kell fontolnunk, hogy valóban fel akarjuk-e áldozni az iparunkat, és el akarunk-e fordulni Kínától" - mondta Dudenhöffer. "Ipari veszteség lenne, ami visszafordíthatatlan."
Miután a koronavírus-zárlatok és a chipek hiánya sokáig nehezítette a kínai eladásokat, a kínai autópiac erőteljesen beindult júliusban, közel 30 százalékos növekedéssel a tavalyi év azonos hónapjához képest. A gyártók összesen 2,42 millió járművet adtak el a CAM (China Association of Automobile Manufacturers) gyártói szövetség jelentése szerint. A személygépkocsik és a kisebb többcélú járművek esetében még 40 százalékos növekedés is volt. Az elektromos autók eladása júliusban több mint kétszeresére, 593.000-re nőtt.