törésteszt

Nemcsak a pontszám érdekes

2022.08.27.

Az Euro NCAP-eredmények a biztonság általánosan elfogadott mércéjének számítanak az európai autóiparban. Egyes típusok minősítését értelmezve azonban helyénvaló az óvatosság, mint a Peugeot 308-as esete mutatja. A puszta pontszám helyett hasonlítsuk valós igényeinkhez egy-egy típus kvalitásait.

A Gondolatjel szellemiségéhez illően most sem egy adott gyártmányról van szó, hanem jelenségről, amelynek csak apropója a konkrét példa. Leszűrhető belőle, hogy a folytonosan emelkedő követelmények – amit elégedetten vehetünk tudomásul – olykor eltávolodhatnak a piaci valóságtól. Tehát eldönteni, hogy megfelel-e igényeimnek valamilyen kocsi, szükség van józan személyes mérlegelésre is.

Idén huszonöt éves az európai újautó-minősítési program, az Euro NCAP. A személygépkocsik biztonsági teljesítményét objektív, egységes és igen szigorú feltételek mentén feltérképező szervezet az elmúlt negyed évszázadban alapvetően alakította át küldetését. A tények egyszerű dokumentálása helyett ma már törekednek utat mutatni a biztonságosabb közlekedés felé: rendszeresen szigorítják tesztfeltételeiket, és új mérési szempontrendszereket vezetnek be, hogy folyamatos megújulásra, járműveik és járműtechnológiáik átfogó, módszeres fejlesztésére ösztönözzék az autógyártókat. Persze időről-időre előfordul, hogy a vizsgálatok elvárásai nem az autóipar aktuális állapotát tükrözik, hanem egy elvárt ideált, amelyet minél rövidebb időn belül el kellene érnie az autóiparnak.

Mindebből két dolog következik. Egyrészt – ezt az Euro NCAP nem győzi hangsúlyozni – a tesztnormák változásával, fejlődésével a korábbi eredmények túlhaladottá válnak, azaz egy öt évvel ezelőtti méréssorozat pontszáma egyáltalán nem jelenti, hogy ugyanaz a típus ma is hasonló pontszámokat érne el, és ezt időről-időre érzékletes pontossággal szemlélteti a szervezet. Másrészt, a minősítés során kapott csillagok száma (nullától ötig) nem feltétlenül az adott típus biztonságát, sokkal inkább a jármű valós teljesítménye és a tesztrendszer elméleti elvárásai közötti relációt tükrözi.

Jól példázza ezt a Peugeot 308-as, amelynek három generációját összesen négy alkalommal vizsgáztatta az Euro NCAP. Az első széria 2007-ben, majd a mérési rendszer radikális átalakítását követően 2009-ben egyaránt maximális, ötcsillagos minősítést ért el. Szintén az adható legmagasabb osztályzatban részesült 2013-ban a második generációs 308-as, miután 2009 és 2013 között az Euro NCAP háromszor (azaz jóformán évente) szigorított a tesztfeltételeken, hogy tükrözzék az elektronikus vezetőtámogató rendszerek mennyiségi és minőségi fejlődését.

A 2021 márciusában bemutatott harmadik generációs Peugeot 308 a márka legfejlettebb alsó-középkategóriás típusa. A teljes körűen átdolgozott, moduláris, nagyon szilárd EMP2 padlólemezre épülő modellnek kiváló a passzív biztonsága, amelyet aktív biztonsági rendszerek arzenálja egészít ki. Alapértelmezett vezetőtámogató funkciói egyes piacokon szériakivitelben, máshol opcióként megrendelhető extra biztonsági csomaggal tehetők teljes körűvé. És éppen itt van a kutya elásva…

Ez utóbbiakkal felvértezve az autó képes akár a teljes megállásig tartani a követési távolságot az előtte haladó jármű mögött, folyamatos haladáskor önállóan a sáv középvonalában tartja magát, a vezető kezdeményezésére egyedül sávot vált az autópályán, ívmenetben biztonságosra csökkenti a jármű sebességét, és képes előre felmérni, ha hamarosan lassítani szükséges. Mindeközben komplett kamerarendszer felügyeli a jármű környezetét, különös tekintettel a manőverezés közben kritikus holtterekre.

Az Euro NCAP ugyanakkor ma minden korábbinál nagyobb hangsúlyt fektet az elektronikus segédrendszerek, félautonóm vezetési funkciók meglétére és működésére, amelyeket azonban csak akkor vesz figyelembe, ha az európai piacok többségén alapfelszerelésként kínálják. Az utóbbi idők egyik legfontosabb közlekedésbiztonsági fejlesztését, a gépkocsi elé kerülő akadályokat (járműveket, gyalogosokat és kerékpárosokat) felismerő, az ütközést automatikus vészfékezéssel elkerülő technológiát a Peugeot kétféle kiépítésben teszi elérhetővé.

A fejlettebb kivitelben kamera és radar pásztázza együtt a jármű előtti területet, a berendezés akár autópálya-sebességeknél, illetve szürkület után is alkalmas vészhelyzet észlelésére. E technológiát tekinti etalonnak az Euro NCAP, illetve kínálja alapárért ügyfeleinek, a legtöbb felszereltségi szinten a Peugeot. Hatékonyságát mutatja, hogy a 308 prémium-testvérmodelljének, a DS4-esnek a hasonlóan felszerelt kivitele maximális, ötcsillagos eredményt ért el ugyanezen a tesztsorozaton.

Ugyanakkor a Peugeot úgy döntött, hogy kifejleszti a rendszer megfizethetőbb, egyszerűbb változatát, amelyben radar nem, csupán nagy felbontású kamera figyeli az utat, biztonságot nyújtva városi környezetben, ám az Euro NCAP 2022-as vizsgálati protokollja szerint egyszerűen nem kaphat öt csillagot a tesztelt autó, függetlenül attól, hogy a hagyományos mérce szerint a legmagasabb szintű védelmet nyújtja vezetőjének és utasaiknak.

Magyarázata szerint a Peugeot vállalta a látszólagos presztízsveszteséget, hogy vevői személyes járműhasználati szokásaik és igényeik tükrében, szabadon dönthessenek autójuk biztonsági felszereltségéről és áráról – tehát választhatnak jutányosabb négycsillagos biztonság, illetve drágább, ötcsillagos minősítés között. Ennyit nyugodtan rá lehet bízni az autóvásárlóra, ha például csak kivételesen utazik autópályán, miért költene többet? A pontszám mechanikus figyelése helyett – és ez más márkákra is érvényes lehet – érdemes időt szánni a reális ár/érték-arány elemzésére.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....